زلزله در ایتالیا و لغو سفر نخست ‌وزیر

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۱۵


گروه جهان| متیو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا برای نظارت بر عملیات امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده این کشور سفر برنامه‌ریزی شده خود به فرانسه را لغو و تاکید کرد که چند روز آینده برای امدادرسانی بسیار مهم است.

به گزارش رویترز، زلزله 6.2 ریشتری چهارشنبه تا لحظه تنظیم این مطلب 38کشته بر جای گذاشته که مقام‌های ایتالیایی هشدار داده‌اند که شمار نامعلومی از مردم زیر آوار هستند و ممکن است تعداد کشته‌ها افزایش یابد. گفته می‌شود، شهرهای اماتریچه و اکومولی در نزدیک ریتی حدود 80کیلومتری شمال شرقی رم بیشترین آسیب را از زمین لرزه دیده و بخش‌های زیادی از این شهرها ویران شده است. دفتر نخست‌وزیر اعلام کرده که تجهیزات سنگین و بالگردهای امدادی عازم مناطق زلزله‌زده شدند.

سرجیو ماتارلا، رییس‌جمهوری ایتالیا نیز این زمین لرزه را «لحظه دردناکی» برای کشور ایتالیا توصیف و با بازماندگان قربانیان زلزله ابراز همدردی کرد. رییس‌جمهوری ایتالیا تاکید کرد که باید تمام نیروها برای نجات جان مردم گرفتار شده در آوار بسیج شود. پلیس جنگلبانی ایتالیا اعلام کرده که ده‌ها نفر را زنده از زیر خرابه‌ها بیرون آورده اما به دلیل مسدود شدن راه‌های ارتباطی کار امداد و نجات در برخی مناطق با دشواری رو‌به‌رو است و برخی از مردم محلی با دست و ابزار ابتدایی اقدام به کنار زدن آوار در مناطق مسکونی می‌کنند. 485 نیروی آتش‌نشانی نیز در مناطق زلزله‌زده در کار امداد و نجات مشارکت کرده‌اند. در همین حال پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز یک مراسم روز چهارشنبه را لغو و به‌ جای آن مراسم دعا برای قربانیان زلزله برگزار کرد. برخی مقامات خارجی ازجمله ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دولت و مردم ایتالیا ابراز همدردی کرده‌اند. مرکل در پیامی به نخست‌وزیر ایتالیا ضمن اعلام همدردی مردم آلمان نوشت:«تصاویر ویرانی‌ها تکان‌دهنده است و برلین آماده کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ایتالیاست.»

زمین لرزه‌یی 6.2 ریشتری و چندین پس لرزه در ساعات اولیه صبح چهارشنبه مناطق مرکزی ایتالیا را لرزاند و شهردار شهر آماتریچه از ویرانی شهر و ماندن مردم زیر آوار خبر داد.

زمین لرزه ساعت 3 و 36 دقیقه بامداد به وقت محلی (6 و 6 دقیقه به وقت تهران) در 76کیلومتری جنوب شرقی شهر پروجیا و در عمق کم 10کیلومتری روی داد که موجب تشدید خسارت شد. موسسه لرزه‌نگاری امریکا اعلام کرده که پس‌لرزه‌ها تا چند روز یا حتی چند هفته ادامه خواهد یافت. سرجیو پروزی، شهردار شهر کوچک آماتریچه اعلام کرده که نیمی از این شهر از بین رفته و مردم زیر آوار مانده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر