یارکشی هند و پاکستان علیه یکدیگر در کشمیر

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۱۱

گروه جهان|

گفت‌وگو تنها راه پایان دادن به خشونت‌ها در کشمیر است. طرف‌های درگیر در این منطقه مناقشه‌برانگیز پس از وقوع درگیری‌ها در دیدار با دولتمردان دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند خواستار گفت‌وگوی دولت با معترضان شدند تا خشونت‌ها پایان یابد.

درگیری‌های کشمیر در 19تیرماه با کشته‌شدن یکی از رهبران معترضان به نام «برهان مظفر وانی» آغاز شد. نیروهای امنیتی هند هشتم جولای (18 تیر) با دریافت اطلاعاتی درخصوص حضور برهان وانی، در نماز جمعه در منطقه «انانتاگ» در ایالت جامو و کشمیر با حضور در منطقه، او و دو همراهش را به قتل رساندند. خبر کشته شدن این جوان 21ساله که رهبر گروه شبه‌نظامی حزب مجاهدین کشمیر بود، باعث عصبانیت و خشم مردم و ریختن‌شان به خیابان‌ها شد. این اعتراضات هنوز هم ادامه دارد و هر روز درگیری پلیس با معترضان تلفاتی به همراه دارد.

با انتشار ویدئوی مرگ برهان مظفر وانی اتش اختلافات در کشمیر بار دیگر تشدید شد. از آن زمان تاکنون 70نفر در کشمیر کشته و 7هزار نفر مجروح شده‌اند. کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه‌نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68هزار کشته برجای گذاشته است. با کشته شدن وانی توسط نیروهای پاکستان لقب شهید به وی داده شد.


هند شرایط را درک کند

به دنبال این درگیری‌ها «عمر عبدالله» سروزیر پیشین جامو و کشمیر و دبیر کنفرانس ملی هند، «غلام احمد میر» دبیر حزب کنگره کشمیر و تعدادی از رهبران این ایالت در دیدار با «پرناب موکرجی » رییس‌جمهوری و «راهول گاندی» دبیر حزب کنگره درخصوص وضعیت کشمیر گفت‌وگو کردند. رهبران مخالف در کشمیر در این دیدار خواهان آن شدند تا سریع‌تر گفت‌وگوها شروع شود و همچنین خواستار ممنوع شدن استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌یی از سوی نیروهای امنیتی علیه مردم کشمیر شدند. بر اساس بیانیه پایانی رهبران مخالف هند «ادامه خشونت و ناآرامی در کشمیر حس بیگانگی مردم این منطقه» را افزایش می‌دهد.

عمرعبدلله، سروزیر پیشین جامو و کشمیر در این دیدار صراحتا گفت: «ممکن است پاکستان نقش منفی در اعتراض‌ها داشته باشد ولی این نیروهای امنیتی هند بودند که غیر نظامیان را کشتند. ناتوانی دولت مرکزی در پذیرفتن سیاسی مشکلات کشمیر باعث شکننده شدن وضعیت منطقه شده است. دولت می‌خواهد با توقف فروش سوخت و کالاهای اساسی، اعتراض‌های کشمیر را کنترل کند. دولت باید هرچه زودتر با حضور تمامی طرف‌های درگیر، گفت‌وگو برای رفع مشکلات کشمیر را آغاز کند.» او در پایان اظهار کرد، باید پیگیری قضایی درخصوص خشونت‌های کشمیر انجام شود.


یارکشی دیپلماتیک پاکستان

با ادامه روند ناآرامی‌ها در این منطقه جنجالی پاکستان نیز ساکت ننشسته و سعی دارد با استفاده از ابزار دیپلماسی، توجه و حمایت جامعه جهانی به ویژه کشورهای مسلمان را از مواضع ضدهندی دولت اسلام‌آباد درخصوص مساله کشمیر جلب کند.

کمی پس از آغاز درگیری‌ها «اعزاز احمد چودری»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه پاکستان با ارسال نامه‌یی به همتای هندی خود، از وی برای گفت‌وگو درباره مساله کشمیر به اسلام‌آباد دعوت کرد. اما طرف هندی تاکید دارد هرگونه گفت‌وگو با پاکستان، باید شامل مسائل مربوط به تروریسم هم باشد. با توجه به‌ آنکه دهلی‌نو پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم علیه هند می‌داند، به نظر نمی‌رسد این گفت‌وگو‌ها سرانجامی پیدا کند.

پس از این کوشش، دولتمردان پاکستان نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل، شورای حقوق بشر، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی ارسال کردند و رایزنی‌های دوجانبه‌یی با مقام‌های عالی کشورهای مختلف درخصوص مساله کشمیر و تلاش برای جلب حمایت آنان از مواضع پاکستان در قبال مساله کشمیر کردند.

در ادامه این تکاپو «طارق فاطمی»، دیپلمات کهنه‌کار و دستیار ویژه نخست‌وزیر این کشور از سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی دعوت کرد تا با ارائه گزارشی به آنان از تازه‌ترین تحولات کشمیر، دولت متبوع آنان را درخصوص موضوع کشمیر با پاکستان همراه کند.

طارق فاطمی در این جلسه گفت: پاکستان خود را متعهد می‌داند که مساله جامو و کشمیر را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند اما براساس قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، مردم حق تعیین سرنوشت خویش را دارند. مردم مسلمان کشمیر در این شرایط سخت، چشم انتظار یاری برادران دینی خود هستند. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باید صدای خود را درخصوص مساله کشمیر بالا ببرند و نقشی در متوقف کردن خونریزی در این منطقه ایفا کنند.»

فاطمی همچنین در این جلسه، به سفر اخیر «ایاد بن امین مدنی»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به اسلام‌آباد اشاره کرد و گفت که این مقام عالی سازمان همکاری اسلامی در دیدار با مقام‌های پاکستان، نسبت به رویدادهای ناگوار جاری در کشمیر عمیقا ابراز تاسف کرد. ایاد بن امین مدنی در این دیدار و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرتاج عزیز، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه گفت: «در آینده، بالاخره همه‌پرسی در منطقه کشمیر برای تعیین سرنوشت این کشور برگزار خواهد شد و از آنجا که انجام همه‌پرسی در کشمیر بخشی از مفاد قطعنامه‌های سازمان ملل است، هیچ کشوری نباید به برگزاری این همه‌پرسی معترض باشد.»پاکستان در شرایطی به اقدام موثر از سوی سازمان همکاری اسلامی چشم امید دوخته است که نشانه‌یی از وحدت، یکپارچی و عزم و اراده جدی در این سازمان متشکل از 57کشور برای توجه به مسائل جهان اسلام ازجمله مساله فلسطین، سوریه، یمن، عراق و کشمیر به چشم نمی‌خورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر