دودستگی، عامل تضعیف تشکل‌ها

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۰۰۷

گروه تشکل‌ها

کمبود سرمایه در گردش کارخانه‌ها ازجمله مشکلات دیرینه فعالان صنعتی به‌شمار می‌رود که در این میان تشکل‌ها در راستای برطرف شدن این نوع مشکلات نقش واسطه میان دولت و بخش خصوصی را برعهده دارند، در این میان کارشناسان تشکلی بر این باورند که تا به امروز این تشکل‌های داخلی همچون خانه‌های صنعت نقش بلندگو را برای فعالان اقتصادی و تشکلی ایفا کرده‌اند و تا به امروز نتوانسته‌اند آن‌طور به صورت شاید و باید درراستای برطرف شدن مشکلات با دولتمردان چانه‌زنی کنند. به عبارت دیگر؛ فعالان اقتصادی قدرت چانه‌زنی‌های چنین تشکل‌هایی را ضعیف می‌پندارند.

در همین راستا؛ رضا رحمانی قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان تشکلی خانه صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل عدم دستیابی تشکل‌ها به جایگاه واقعی را تنش‌ها و دودستگی‌هایی این فعالان خواند و از آنها تقاضا کرد تا در زمینه اجرای سیاست‌های اصل44 قانون اساسی اقدام‌های پویاتری رااز خود نشان دهند.

در این نشست، رضا رحمانی بااشاره به این موضوع که چرا بخش خصوصی در ایران به جایگاه اصلی خود نرسیده است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل آن تنش‌ها و دودستگی‌هایی است که بین بخش خصوصی وجود دارد که باید آنها را کاهش دهیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: کار‌ها و فرصت‌های زیادی در کشور برای انجام شدن وجود دارد و ما هم نباید این فکر را داشته باشیم که تشکل‌های مختلف جای همدیگر را تنگ کرده‌اند. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست‌های اصل44 قانون اساسی اظهار کرد: 12سال از زمان ابلاغ سیاست‌های اصل44 توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد، واقعیت این است که در زمینه اجرای این قانون و امور واگذاری و خصوصی‌سازی به اهداف موردنظر خود نرسیده‌ایم. به‌واقع، درست است که در این امر وضعیت کشور نسبت به 10سال گذشته بهتر شده است، ولی به آن سطح ایده‌آل هنوز دست نیافته‌ایم و امیدوارم با وفاق و همت بیشتر هرچه سریع‌تر به اهداف خود دست یابیم.

رحمانی با بیان‌اینکه ما باید تشکل‌هایی را همچون خانه‌های صنعت، معدن و تجارت را بیشتر به مردم بشناسانیم، گفت: در این سال‌ها اولویت اول تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید رونق تولید، توجه به صنعت، رشد و شکوفایی اقتصادی بوده است که لازمه آن حضور افراد متخصص و دانشمند در این عرصه است. البته در زمینه معرفی تشکل‌ها به مردم خانه‌ها پیشنهادها و نظرات خودشان را به ما برسانند و حال در این برهه زمانی ما انتظار داریم که خانه‌های صنعت، معدن و تجارت یک اتاق فکر برای وزارتخانه محسوب شوند. البته ما هم به‌عنوان مقام مسوول درصدد آن هستیم که بعضی اقدام‌های لازم را که موجب تقویت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت می‌شود را اتخاذ کنیم تا به این شکل شاهد ارتباط دوسویه باشیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح رونق اقتصادی و تفاهم دولت با سیستم بانکی کشور گفت: خوشبختانه امروز ارتباط ما با بانک‌ها روان‌تر شده است و در حال حاضر جلسات متعددی با معاون اول رییس‌جمهور، رییس بانک مرکزی و بانک‌های عامل، استاندارها و معاونان اقتصادی‌شان داشته‌ایم تا به این طرح رونق اقتصادی محتوا و ماهیت بدهیم. در این طرح واحدهای تولیدی که از تجهیزات، تکنولوژی، نیروی آموزش دیده و... برخوردار هستند و فقط مشکل نقدینگی دارند مدنظر هستند. طی این سال‌ها ما شاهد موانعی ازجمله بدهی غیرجاری، چک برگشتی، نسبت مالکانه و شاخص‌های مالی واحدهای صنعتی بودیم که امروز این نوع موانع نیز برای تسهیلات‌گیری فعالان صنعتی برطرف شده است.


تامین مالی 7500 واحد در شهریور

رحمانی در پاسخ به این پرسش که تسهیلات موردنظر بیشتر برای کدام صنایع درنظر گرفته شده است، گفت: در بررسی‌های انجام شده اساسی‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کوچک تامین مالی بود و بنابراین این تسهیلات برای استفاده صنایع کوچک و متوسط درنظر گرفته شده است. تقریبا 16هزار واحد شرایط گرفتن نقدینگی را دارند و اکنون بانک‌ها 16هزار میلیارد تومان نیز برای این واحدها درنظر گرفته‌اند که به‌طور میانگین به هر واحد تقریبا یک میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. تا به امروز نزدیک به 3600واحد این تسهیلات را دریافت کردند و ما قصد داریم تا آخر شهریور بیش از 7500واحد را هم تامین مالی کنیم.


ضرورت استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها

رحمانی بااشاره به تشکیل هلدینگ‌های بزرگ در کشور بیان کرد: در کشور هلدینگ‌های بزرگی داریم. درنظر داریم این شرکت‌ها را به ستاد تسهیل دعوت کنیم و نظرات آنها را نیز جمع‌آوری کنیم تا این شرکت‌ها را با هم همراستا کنیم و از طرفی دیگر بخش خصوصی را تشویق کنیم تا کنسرسیوم تشکیل دهند و با هم مشارکت کنند تا بتوانند در قراردادهای بزرگ بین‌المللی حضور داشته باشند. وی بااشاره به اینکه خانه‌ها از پتانسیل خوبی در کشور برخوردار هستند، گفت: شما بخش خصوصی واقعی هستید و این امر یک غنیمت به شمار می‌رود. خانه‌های استان‌ها باید ارتباط‌شان را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر کنند و ترتیبی بدهند تا نمایندگان از واحد‌های موفق و ناموفق بازدید کنند و با مشکلات واحد‌های صنعتی و تولیدی بیشتر آشنا شوند.


تفاهمنامه خانه صمت با وزارت صنعت

تمدید شود

ازسوی دیگر، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با معرفی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: خانه صمت ایران با وزارتخانه یک تفاهمنامه دارند که مهلت آن تا پایان مهر ماه سال جاری است و تقاضای خانه صمت تمدید و ادامه همکار است تا بتوانیم با کمک از انجمن‌های تخصصی همگن در استان‌ها مسائل و مشکلات صنعتگران و معدنکاران را تسهیل کنیم. خانه‌ها به عنوان یک بازوی مشورتی و تخصصی به‌شمار می‌روند که می‌توانند در مشورت‌دهی به وضعیت اقتصادی کشور به مقام‌های مسوول دولتی مشارکت داشته باشند. رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان مشکلات واحدهای تولید گفت: ما در بخش تسهیلات دچار مشکلات عدیده‌یی هستیم و ستادهای تسهیل که خانه‌ها نیز در آن حضور دارند توفیق چندانی نداشته‌اند. ما در صنایع غذایی در زمینه روغن و شکر دچار افزایش قیمت شده‌ایم و در زمینه تهیه مواد اولیه و بسته‌بندی نیز با مشکلاتی رو‌به‌رو هستیم.


استفاده از پتانسیل خانه‌های صمت

در کارخانه‌های دولتی

سهل‌آبادی ادامه داد: خانه‌های صنعت، معدن و تجارت مصمم هستند وضعیت نابسامان صنعت و معدن کشور را با هم راهی وزارتخانه بهبود بدهند. یکسری تفویض اختیارهای که به خانه‌ها دادند اثر بسیار خوبی را به همراه داشته است و استان‌ها نیز در این امر بسیار همکاری کردند.

وی خاطرنشان کرد: دولتمردان باید در کارخانه‌های بزرگی از اعضای هیات‌مدیره خانه استفاده کند؛ چراکه اعضای هیات‌مدیره خانه‌های کشور افرادی کارآمد و متخصص هستند و انتظار می‌رود که نقش این افراد نیز در بخش اقتصادی کشور پررنگ‌تر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر