تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امریکای‌لاتین

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۸۵

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در سومین روز از سفر دوره‌یی خود به 6 کشور امریکای‌لاتین وارد کیتو پایتخت اکوادور شد. وی پیش از سفر به اکوادور در دومین مقصد خود وارد نیکاراگوئه شد و با دانیل اورتگا رییس‌جمهوری این کشور در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی به تفصیل بحث و تبادل نظر کرد.


ایران با جدیت به امریکای‌لاتین رفته است

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه وزارت خارجه کشورمان، ظریف که در راس یک هیات بزرگ سیاسی و اقتصادی به نیکاراگوئه سفر کرده بود، در نشستی با حضور ساموئل سانتوس همتای نیکاراگوئه‌یی خود در جمع خبرنگاران گفت: ما برای روابط با امریکای‌لاتین و نیکاراگوئه اهمیت بسیاری قائلیم و در همین راستا با یک هیات بزرگ، امکان برقراری و گسترش مناسبات اقتصادی را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم. من اطمینان دارم نتیجه سفر امروز(دیروز) علاوه بر تقویت مناسبات بسیار خوب سیاسی و بین‌المللی دو کشور به ایجاد و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی نیز خواهد انجامید. وی خاطرنشان کرد: همکاری ایران و نیکاراگوئه می‌تواند از مشارکت در ساخت کانال بین اقیانوسی تا بخش‌های کشاورزی، تولید انرژی، پتروشیمی، بانکی، اعتباری، حمل و نقل، صنایع غذایی و دارویی و حوزه علمی و فناوری را در بر بگیرد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه نیز در این نشست با اشاره به ورود هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی ایران به کشورش گفت: ورود هیات 120نفره سیاسی و اقتصادی ایران نشانه آن است که مقامات و شرکت‌های ایرانی با جدیت قدم به امریکای‌لاتین گذاشته‌اند و مصمم هستند روابط خوب خود را با این منطقه توسعه دهند. وی اطمینان داد که به لطف حضور و تلاش هیات ایرانی و نشست‌های موثر آنان شاهد گسترش روابط ایران با همه کشورهای امریکای لاتین خواهیم بود.

فرصتی برای آشنایی با توانمندی‌های ایران

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین با حضور در همایش بررسی فرصت‌های اقتصادی در نیکاراگوئه گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های مختلف شرکت‌های بخش خصوصی را در کشورهای امریکای‌لاتین از جمله نیکاراگوئه تضمین می‌کند.

ظریف با معرفی بخش‌های مختلف اقتصادی ایران که نمایندگانش او را در سفر به امریکای‌لاتین همراهی می‌کنند، گفت: بخش دولتی، توافقات و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بخش خصوصی را تسهیل و تضمین می‌کند تا اطمینان حاصل شود که توافقات احتمالی آنها در نیکاراگوئه اجرا خواهد شد. وی افزود: اکنون فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر نمایندگان دو کشور با توانمندی و ظرفیت‌های همکاری مشترک و اجرای طرح‌های اقتصادی است. در این مراسم، فرهاد شریف معاون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در سخنانی تصریح کرد: پس از توافق هسته‌یی، ایران دنبال تنوع در بازارها و گسترش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورهاست و هیات بزرگ ایران در سفر به امریکای‌لاتین، هدف کشف فرصت‌های جدید همکاری را دنبال می‌کند.


دفاع از تعمیق روابط ایران با امریکای‌لاتین

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با حضور در پارلمان نیکاراگوئه در دیدارهای جداگانه با نایب‌رییس اول و هیات رییسه مجلس و نیز رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و نیکاراگوئه خطاب به اعضای پارلمان این کشور گفت: مردم ایران مقاومت دلیرانه دولت و ملت انقلابی نیکاراگوئه در مقابل فشارها و دخالت‌های خارجی را ارج می‌نهند. وی ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دوجانبه نیز پس از این سفر به سطح و عمق مناسبات سیاسی دو کشور برسد.

در همین راستا ایریس مونته‌نگرو نایب‌رییس اول مجلس نیکاراگوئه در گفت‌وگویی با ایرنا ضمن اشاره به حمایت کشورش از گسترش روابط ایران با امریکای‌لاتین گفت: ما معتقدیم انقلاب ایران برادر بزرگ‌تر انقلاب ما در نیکاراگوئه است چون هر دو در همان سال 1979 میلادی متولد شدند و در یک روند دایمی و قاطع، تحول عمیق و بهبود زندگی مردم و پیشرفت جامعه را دنبال می‌کنند. وی همچنین به ایجاد یک مرکز درمانی از سوی ایران در نیکاراگوئه در سال‌های گذشته اشاره کرد که خدمات ارزشمند و موثری به مردم ارائه داده است. وی اظهار کرد: ما در مجلس نیکاراگوئه و در همه مجامع پارلمانی امریکای‌لاتین که حضور داریم، همواره از تعمیق و گسترش روابط با ایران در همه عرصه‌ها دفاع کرده‌ایم. ما در مجلس نیکاراگوئه نیز یک گروه دوستی پارلمانی فعال داریم که فعالانه برای تقویت ارتباطات سیاسی، مناسبات فرهنگی و مبادلات اقتصادی با ایران تلاش می‌کند چون رابطه با ایران و دنیای اسلام برای ما بسیار مهم است. نایب‌رییس مجلس نیکاراگوئه تصریح کرد: معتقدم با تجربه و شناختی که ایران از وضعیت ما دارد و با استفاده از امکاناتی که داریم، باید روابط خود را توسعه دهیم و از این نظر سفر هیات بزرگ ایران به ریاست ظریف به ماناگوا بسیار مهم بود و ثمرات ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است، وزیر خارجه کشورمان و هیات همراهش در چهارمین روز از سفر دوره‌یی خود به امریکای‌لاتین، امروز وارد شیلی شده و قرار است با مقامات بلندپایه این کشور در خصوص مناسبات دوجانبه و گسترش همکاری‌های سیاسی- اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر