ایران در بانک‌های بین‌المللی 542 حساب باز کرد

۱۳۹۵/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۸۲

رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان در شرایطی که افتتاح حساب ایران در بانک‌های بین‌المللی به 542مورد رسیده است، از تمایل بانک ‌ام‌‌سی‌بی ‌کشور خود (MCB) برای گشایش شعبه در ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیدمحمد منیر، روز گذشته در دیدار با قائم‌مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تهران گفت: حجم روابط بانکی و کارگزاری ایران و پاکستان کافی نیست.

وی افزود: امیدواریم با افتتاح شعبه‌ها بتوانیم به همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی در ایران جامه عمل بپوشانیم. منیر، لازمه افزایش حجم مبادلات دو کشور را گسترش روابط بانکی بین دو کشور دانست و اضافه کرد: ایران از ظرفیت بالایی برای گسترش همکاری‌ها برخوردار است و امیدواریم که برقراری روابط کارگزاری و گشایش حساب‌های بانکی به تسهیل روابط تجاری با ایران منجر شود. قائم‌مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از توافق هسته‌یی با کشورهای گروه 1+5، روابط تجاری ایران با سایر کشورها گسترش یافته است. بر این اساس شکل‌گیری کمیته‌های تخصصی میان دو کشور می‌تواند به رفع موانع و تسهیل روابط بانکی و تجاری کمک کند. همچنین سایر سازمان‌ها و نهادهای فعال در زمینه‌های تجاری و اقتصادی مانند اتاق بازرگانی ایران می‌توانند در این باره کمک کنند.

اکبر کمیجانی افزود: اقتصاد ایران در دوران پسابرجام تحولات بسیاری داشته و بسیاری از موانع تجاری کشور ما برطرف شده است. اکنون ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی مانند ژاپن، هند، کره‌جنوبی، مالزی و اندونزی روابط بانکی برقرار کرده است و امیدواریم بتوانیم این روابط را بیش از پیش با کشورهای منطقه مانند پاکستان گسترش دهیم. به گفته وی، فرصت مناسب پیش آمده در پسابرجام به انتقال تجارب میان بانک‌های مرکزی ایران و پاکستان و گسترش روابط تجاری میان دو کشور کمک می‌کند. کمیجانی یادآوری کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه در آغاز دولت یازدهم 45درصد بود که با به کار بردن سیاست‌های مناسب و دقیق بانک مرکزی، این نرخ به نزدیک 9.2درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ ارز در روزهای آغازین دولت با ناپایداری‌ها و نوسان‌های بسیاری روبه‌رو بود که اکنون به شرایط پایدار نزدیک شده است. وی افزود: خوشبختانه ریال ایران توانسته در مقایسه با سایر ارزهای خارجی قدرت خود را بازیابد و نرخ ریال در برابر نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده است.

به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه1394 با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته‌یی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم‌های هسته‌یی غرب علیه تهران آغاز شد. معاون ارزی بانک مرکزی در این نشست برقراری روابط کارگزاری را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی موثر دانست و گفت: بانک مرکزی ایران برای گسترش و افزایش روابط کارگزاری با سایر کشورها فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است و اکنون در کشورهایی مانند آلمان، اتریش و ایتالیا افتتاح حساب شده و براساس آخرین آمار، شمار 542حساب با بانک‌های بین‌المللی گشایش یافته است. ‌غلامعلی کامیاب‌ درباره نشست‌های برگزار شده با رییس کل بانک مرکزی پاکستان و امضای چهار توافق میان دو کشور گفت: «اشرف واترا» در این نشست‌ها، بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور تاکید و از افزایش این همکاری ابراز رضایت کرد. به گفته وی، ایران نیز از این همکاری‌ها استقبال می‌کند و ایجاد کمیته‌های مشترک میان دو کشور می‌تواند به عملیاتی شدن توافق‌های دو کشور یاری رساند. به گزارش ایرنا، رییس سازمان توسعه تجارت پاکستان در صدر یک هیات تجاری متشکل از 30نماینده از 25شرکت به تهران آمده است. اعضای این هیات در بخش‌های پوشاک و نساجی، مواد غذایی، برنج، میوه و سبزی، تجهیزات پزشکی، صنایع‌دستی، جواهرآلات و سنگ‌های قیمتی فعالیت دارند. ششم فروردین ماه امسال حسن روحانی سفری 2روزه به پاکستان داشت. در این سفر ٦سند و توافقنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به امضای مسوولان دو کشور رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر