آغاز اجرای طرح ترافیکی«کاهش» از نیمه شهریور

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۷۵

از اول مهر، متخلفان 50هزار تومان جریمه می‌شوند

گروه راه وشهرسازی|

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از آغاز طرح کاهش (LEZ) از نیمه شهریورماه سال جاری به صورت ارشادی خبر داد و افزود: در روند اجرایی این طرح در محدوده طرح زوج و فرد توسط دوربین‌های پلاک‌خوان برگه معاینه فنی خودروها چک خواهد شد و در صورتی‌که خودرویی فاقد برگه معاینه فنی باشد از ابتدای شروع این طرح تا مهرماه به صورت ارشادی پیامکی برای مالک خودرو ارسال می‌شود و عدم برگه معاینه فنی به وی اطلاع‌رسانی می‌شود. از اول مهرماه نیز متخلفان 50هزار تومان جریمه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، پوریا محمدیان در نشست خبری دیروز خود در تشریح جزئیات اجرای طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر-LEZ) گفت: از ابتدای مهرماه این طرح در محدوده زوج و فرد به صورت سلبی اجرایی خواهد شد؛ به‌طوری که در محدوده زوج و فرد به مساحت 80کیلومتر مربع از هسته مرکزی شهر تهران هر خودرویی که فاقد برگه معاینه فنی باشد به این محدوده وارد شود 50هزار تومان جریمه خواهد شد.

وی ادامه داد: 300دوربین پردازش تصویر که قابلیت شناخت پلاک خودرو را دارند، پلاک خودروها را برداشته و با بانک اطلاعاتی مطابقت می‌دهند. تا صحت وجود برگه معاینه فنی خودرو استعلام شود. علت اجرای این طرح در این بازه زمانی، نزدیکی به فصل پایداری هوا در شهر تهران است.

وی تاکید کرد: در محدود آبان‌ماه به بعد و به ویژه در آذرماه تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور شاهد وقوع پدیده وارونگی هوا هستند که میزان آلایندگی خودروها در این بازه زمانی سلامت شهروندان را با خطر جدی روبه‌رو می‌کند. بر همین اساس این طرح به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به کنترل حد مجاز آلایندگی خودروها در جریان اخذ برگه معاینه فنی افزود: حد مجاز توسط شاخص‌های متفاوتی تعیین و در سیستم معاینه فنی کنترل می‌شود. خودرویی که خارج از محدوده تعیین شده ایجاد آلایندگی کند به‌عنوان یک نقص محسوب شده و باید پس از برطرف کردن این نقص بار دیگر به مرکز معاینه فنی برای اخذ برگه معاینه فنی مراجعه کند.


اجرای طرح کاهش کل شهر تهران از آبان

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از اجرای طرح کاهش در کل سطح شهر تهران از آبان‌ماه سال جاری خبر داد و افزود: در فاز سوم، اجرای این طرح از آبان‌ماه شروع می‌شود که در جریان آن تمامی دوربین‌های شناسایی پلاک در سطح شهر تهران برگه معاینه فنی خودروها را چک کرده و خودروهای فاقد این برگه اعمال قانون خواهند شد. البته این کار قبلا نیز در طرح‌های ضربتی توسط گشت‌های راهور انجام می‌شده اما از ابتدای آبان‌ماه با استفاده از امکانات هوشمند کنترل منابع آلایندگی سطح شهر تهران انجام خواهد شد.

محمدیان درخصوص فراهم شدن زیرساخت‌های اجرای این طرح تاکید کرد: زیرساخت‌ها در دو بخش آماده شده‌اند. ابتدا اجرای طرح سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور) که در جریان آن 440مرکز معاینه فنی موجود در سطح کشور از طریق این سامانه یکپارچه به بانک اطلاعاتی وزارت کشور متصل شده‌اند. درحقیقت با اجرای این طرح گواهی‌ای که در جنوبی‌ترین نقطه کشور صادر می‌شود اطلاعاتش در بانک اطلاعاتی وزارت کشور ثبت می‌شود. همچنین اطلاعات بانک اطلاعاتی وزارت کشور با بانک اطلاعاتی شماره‌گذاری پلیس راهور متصل شده و دایما این اطلاعات چک و به‌روزرسانی می‌شوند.

وی تاکید کرد: فراهم کردن چنین زیرساخت‌هایی کار بزرگ و پیچیده‌یی بود که در سطح ملی اجرایی شده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر اینکه کسانی که مجوز ورود به طرح ترافیک را دارند بی‌تردید در زمان اخذ این مجوز برگه معاینه فنی خودرو خود را به شهرداری تهران داده‌اند، افزود: این افراد می‌توانند مانند گذشته وارد محدوده طرح و ترافیک و زوج و فرد شوند و طرح کاهش نیز که تنها چک کردن برگه معاینه فنی آنهاست ممانعتی برای ورود آنها ایجاد نخواهد کرد. در تمامی مراحل اجرای طرح کاهش همچنان دو طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به قوت خود باقی است.

وی درخصوص میزان تاثیر اجرای طرح کاهش در کاهش آلودگی شهر تهران گفت: بی‌تردید آلودگی هوا یک بسته محسوب می‌شود که عوامل بسیاری روی آن تاثیرگذار هستند. در تیرماه سال جاری مصوبه ارزشمندی توسط هیات وزیران به تصویب رسید که این مصوبه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور بوده است. میزان آلودگی هوا به منابع متحرکی وابسته است که در این مصوبه راهکارهایی برای کاهش آلودگی پیشنهاد شده و دستگاه‌های مختلف را ملزم کرده است که این راهکارها را اجرایی کنند. یکی از بندهای این طرح اجرای LEZ است که در نیمه شهریورماه در تهران اجرایی خواهد شد.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی و جلوگیری از تردد موتورهای کاربراتوری از دیگر بندهای این مصوبه است که قطعا به فراخور زمان تعیین شده و توسط دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی خواهد شد.

محمدیان درباره ضریب اشتباه در روند اجرای این طرح تصریح کرد: درگاه‌هایی پیش‌بینی شده تا اگر فردی که برگه معاینه فنی را از مراکز مجاز اخذ کرده است و به اشتباه جریمه شده با ارائه مدارک قانونی می‌تواند جریمه خود را حذف کند. همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سامانهwww.simfa. ir و وارد کردن اطلاعات خودرو خود از اخذ برگه معاینه فنی خود اطمینان حاصل کنند. همچنین شماره 62982 پاسخگوی تمامی سوالات شهروندان درخصوص پروسه معاینه فنی خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر