اهدای 44 اثر یک هنرمند آلمانی به ایران

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۶۷


گونتر اوکر هنرمند آلمانی، 44 اثر چاپی خود را که با الهام از 30 غزل حافظ با عنوان کرنش به حافظ تولید کرده، به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد. به گزارش ایرنا، 44 اثر و 33 اتود از آثار گونتر اوکر، هنرمند آلمانی که بر اساس غزلیات حافظ شیرازی تولید شده، به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا شد. این آثار پس از رونمایی در حافظیه شیراز و برگزاری نمایشگاه در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز و نمایش این آثار در موزه امام علی(ع) در تهران (اردیبهشت و خردادماه سال جاری) و همچنین نمایش این آثار در شهر دوسلدورف آلمان توسط این هنرمند اهدا شد.

گونتر اوکر؛ هنرمند 82ساله آلمانی از هنرمندان گروه «زیرو» است که تمایلات شرقی و عرفانی در آثار او مشهود است و در زمان حضور در ایران تحت تاثیر فرهنگ و هنر ایران و از جمله حافظ قرار گرفت و وقتی به آلمان برگشت به تاثیر از غزلیات حافظ و با تمرکز بر 30 غزل از این شاعر ایرانی 44 اثر نقاشی اکریلیک، رنگ روغن و چاپ با عنوان «کرنش به حافظ» تولید کرده است.

نخستین نمایشگاهی که از گونتر اوکر در ایران برگزار شد، نمایشگاه «زخم‌ها و پیوندها» با مجموعه‌یی از آثار این هنرمند آلمانی بود که سال 1391 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

موزه هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و امریکای شمالی و دارای یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه اول هنر نوگرا در دنیاست. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبش‌های هیجان‌نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌مالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم است. در گنجینه دایمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰عدد از آنها ارزش استثنایی دارند. از جمله آثار موزه می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگن، رنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت و جاکومتی اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر تهران همچنین مالک مجموعه بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر