کنترل بورس تهران توسط سفته‌بازها

۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۹۲۵

گروه بورس

در 10روز گذشته بازار سرمایه وضعیت بی‌ثباتی را تجربه کرده و در چند مرحله با افزایش تقاضا، رشد شاخص و ارزش بازار مواجه شده اما بعد از یک یا نهایتا دو روز این نماگرها رشد خود را از دست داده و مجددا با شدت بیشتری به عقب برگشتند. به گزارش «تعادل»، بر این اساس روز گذشته، ارزش معاملات بعد از یک روز رسیدن به رقم 400میلیارد تومان مجددا به مبلغ 180میلیارد تومان بازگشت و حجم معاملات نیز از رقم یک‌میلیارد سهم به 880میلیون سهم رسید. همچنین ارزش بازار که روز قبل از آن 324هزار میلیارد تومان بود روز گذشته با هزار میلیارد تومان کاهش، رقم 323هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

بنا به گفته حسن خانجمالی، قیمت سهام در هفته‌های اخیر سبب شده تا افراد بر نوسان‌گیری تمرکز کرده و به جمع‌آوری سهام در قیمت پایین اقدام کنند و بعد از یک یا دو روز با کمترین درصد، سود شناسایی کرده و سهام خود را بفروشند، لذا این رویه سبب شده تا بازار سرمایه کشش لازم را برای جهش نداشته باشد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به «تعادل» گفت: نوسانات قیمتی نفت، کامودیتی‌ها همچنین عدم خوش‌بینی به عملکرد 6ماهه صنایع بورسی سبب شده تا سهامداران در حال حاضر دید بلندمدتی به بازار نداشته باشند. خانجمالی می‌افزاید: وقتی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران از لحاظ بنیادی، خوش‌بینی لازم را برای آینده‌یی نزدیک متصور نباشند، اقدام به سفته‌بازی می‌کنند. این رویه به‌دلیل عدم نظارت کافی لطماتی را به بازار وارد کرده و خود عاملی برای عدم رشد می‌شود.


ناامیدی به رشد بنیادی بازار

در همین رابطه یکی دیگر از کارشناسان بازار معتقد است که همواره بازار سرمایه یک قدم از تحرکات اقتصادی کشور‌های توسعه‌یافته جلوتر است تا جایی که معمولا کارشناسان اقتصادی این کشورها با رصد و مشاهده رشد در بازار سرمایه انتظار رشد در اقتصاد و صنایع مختلف را دارند؛ ولی این فرآیند در کشور ما به‌طور عکس عمل می‌کند به‌طوری که با رشد اقتصاد و خروج آن از رکود و به‌دنبال کسب سود در فعالیت‌های اقتصادی کشور، باید شاهد رشد در شاخص‌های بازار سرمایه باشیم. جواد حبیبی‌ثمر، می‌افزاید: اعتقاد کلی همواره این است که در میان‌مدت و بلندمدت چشم‌انداز خوبی در انتظار اقتصاد و بازار سرمایه کشورها وجود دارد اما در عمل این اعتقاد با رفتار فعالان بازار منافات دارد و بازار روند سرمایه در دستان سفته‌بازها گرفتار شده است. وی ادامه داد: انتظار داشتیم در بازه زمانی 6 تا 8ماه پس از باز شدن تعاملات بین‌المللی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بازار سرمایه انجام شود اما این اتفاق نیفتاد. از طرفی اگر روند جاری رشد بورس با همان شتاب بسیار بالا همانند دی ماه سال94 ادامه می‌یافت، به‌گونه‌یی حباب قیمتی شدیدی را ایجاد می‌کرد. حبیبی‌ثمر در این باره توضیح داد: طی دو سال گذشته (از دی ماه92 تا دی ماه94) شاخص بازار سرمایه افت 30 الی 35درصدی داشت درحالی که از دی94 تا فروردین95 یعنی طی دو ماه شاخص با رشدی در حدود 25درصد مواجه شد. وی تصریح کرد: این نکته را نیز نباید از نظر پنهان داشت که قیمت بسیاری از سهم‌ها زیر ارزش اسمی و ارزش دفتری معامله می‌شوند و این سطوح جذاب قیمتی در کنار خوش‌بینی به آینده بازار سهام موجب امیدواری هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران شده است.


عوامل اثرگذار در رشد بازار سرمایه

جواد حبیبی‌ثمر معتقد است که براساس تحقیقات انجام شده، میانگین نسبت قیمت به درآمد سهام (P/E) در بورس تهران از سال1380 تاکنون رقمی در حدود 6واحد بوده است، اما در حال حاضر، این نسبت رقمی در حدود 7.6واحد را برمبنای پیش‌بینی سود سال1395 شرکت‌ها نشان می‌دهد. وی ادامه داد: رشد P/E نشان‌دهنده این موضوع است که، سهام اکثر شرکت‌های بورسی بدون تغییر در پیش‌بینی‌های سود سال95 خود در حال معامله هستند و این نسبت با رشد حدود 1.6واحدی روبه‌رو شده یعنی میانگین قیمتی سهام با افزایش همراه بوده و اگر سرمایه‌گذاران انتظارات مثبتی از رشد قیمتی و سوددهی‌های آینده این شرکت‌ها نداشته باشند اقدام به خرید سهم در قیمت‌های بالاتر نمی‌کنند. حبیبی‌ثمر به اثر تک‌نرخی شدن نرخ ارز هم اشاره کرد و گفت: تاثیر تصمیم مهم تک‌نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه بسیار قابل‌توجه خواهد بود، چراکه طبق بررسی‌های انجام شده حدود 60درصد از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه کشورمان مستقیم یا غیرمستقیم در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند یا به تعبیری بخش وسیعی از بازار سرمایه، مربوط به شرکت‌هایی است که محصولات صادرات محور تولید می‌کنند. وی همچنین تصریح کرد: قیمت تولیدات و محصولات براساس نرخ‌های جهانی ارز تعیین خواهد شد و قیمت محصولات‌ این شرکت‌ها تابعی از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در بازار آزاد کشور می‌شود که می‌تواند نقش مثبتی در بازار سرمایه ایجاد کند. وی اظهار داشت: زمانی که نرخ بهره کاهش پیدا کند، سرمایه‌گذاران با P/E بیشتری تمایل به خرید سهم دارند. از طرفی اگر نرخ‌های بهره بانکی را هم‌تراز با کاهش تورم، کاهش دهیم صرف‌نظر از مزایای آن در پویایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور، زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی آماده کرده‌ایم.


دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص بورس اوراق بهادار ایران دیروز سه‌شنبه روند نزولی به خود گرفت و نسبت به روز گذشته ۱۲۲واحد افت کرد و به رقم ۷۷هزار و ۹۶۴واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز ۴۳واحد پایین آمد و رقم ۱۴هزار و ۴۹۴واحد را تجربه کرد. شاخص آزاد شناور هم ۲۴۹واحد افت کرد و به رقم ۷۸هزار و ۱۳۳واحد رسید. شاخص بازار اول در چهارمین روز معاملات این هفته با ۱۴۷واحد افت به عدد ۵۵هزار و ۳۱واحد رسید. اما شاخص بازار دوم با 0.06واحد رشد نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت. در دادوستدهای دیروز نقش حقوقی‌ها در معاملات دو خودروساز بزرگ ایران پررنگ بود البته این نماد معاملاتی مخابرات ایران بود که دیروز بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشت. بعد از این نماد شرکت ارتباطات سیار ایران، صنایع ملی مس ایران و پالایشگاه نفت بندرعباس بیشترین نقش را در افت‌وخیزهای دیروز نماگر بازار سرمایه ایفا کردند. ارزش معاملات دیروز به رقم ۱۸۰میلیارد و ۲۱۵میلیون و ۹۰۰هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۸۰میلیون و ۲۲۲هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۱هزار و ۷۶۹نوبت دادوستد بود.

نقش حقوقی‌ها دیروز در معاملات دو خودروساز بزرگ ایران به نحوی بود که در نماد معاملاتی سایپا در مجموع حقوقی‌ها 70.3درصد عرضه و 70.7درصد خرید را به خود اختصاص دادند. با این حساب در این نماد ۶۳میلیون و ۸۲۰هزار سهم توسط حقوقی‌ها عرضه و ۶۴میلیون و ۱۷۸هزار سهم توسط آنها خریداری شد. همچنین در نماد معاملاتی ایران خودرو 56.5درصد خریدها را حقوقی‌ها انجام داده‌اند و 32.3درصد عرضه‌ها مربوط به حقوقی‌ها بود. بیشترین ارزش و حجم معاملات در چهارمین روز از دادوستدهای بورس مربوط به نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر شد، بعد از این نماد خودروسازی سایپا بیشترین ارزش و حجم معامله را به خود اختصاص داد. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پست بانک ایران، ماشین‌سازی نیرومحرکه، سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، حق تقدم شرکت‌های مجتمع فولاد خراسان، صنایع سیمان دشتستان، ماشین‌سازی اراک و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان متوقف شدند.

علاوه بر این آیفکس نیز دیروز 1.8 واحد افت کرد و به رقم 800.8 رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران به عدد ۱۷۸میلیارد و ۲۷میلیون تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱۹۷میلیون و ۱۸۶سهم و اوراق مالی معامله طی نزدیک به ۲۵ هزار نوبت دادوستد شد.


صدرنشینی 3صنعت خودرو سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات فلزی

در داد و ستدهای روز سه‌شنبه سه گروه خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات فلزی در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. از حجم معاملات روز گذشته سه گروه خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات فلزی با بیشترین حجم معاملات در صدر برترین صنایع بازار قرار گرفتند. نمادهای ملی مس، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا و فولاد مبارکه در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای مخابرات و ارتباطات سیار نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر این متغیر ثبت کردند.

نمادهای فرآورده‌های تزریقی ایران، پتروشیمی آبادان، تکنوتار، دوده صنعت پارس، داده‌پرداز ایران، حمل‌و‌نقل توکا و حمل‌و‌نقل پتروشیمی با بیشترین رشد قیمت در صدر جدول معاملات قرار گرفتند. این در حالی بود که سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، تولید محور خودرو، بهنوش ایران، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی، چرخشگر و کشاورزی و دامپروری مگسال با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

خریداران دیروز بیشترین تقاضا را برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، دارویی رازک، اوراق صکوک بناگستر کرانه و اوراق صکوک فولاد کاوه کیش ثبت کردند. صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر، آهنگری تراکتورسازی ایران، صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری، سهام فولاد امیرکبیر کاشان، تولیدی شیشه رازی، اوراق مشارکت شهرداری اصفهان و خوراک دام پارس با بیشترین عرضه‌ها طولانی‌ترین صف‌های فروش را داشتند.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران دیروز دوم شهریورماه، میزبان عرضه ۲۷هزار و۴۴۱تن مواد پلیمری ۱۸مجتمع پتروشیمی بود. طی این روز و در تالار مذکور شرکت‌های پتروشیمی تخت‌جمشید، تبریز، قائدبصیر، تندگویان، لاله، امیرکبیر، لرستان، آریاساسول، ایلام، اروند، رجال، نوید زرشیمی، پلیمر کرمانشاه، پلی‌پروپیلن جم، غدیر، بندرامام، مهر و شازند محصولات خود را روی تابلوی عرضه بردند. همچنین در این تالار ۸۰۰ تن گوگرد گرانوله، ۱۲هزار تن لوب‌کات و ۳۸هزار تن وکیوم باتوم در این تالار عرضه شد. این گزارش حاکی است، ۳۵۰تن عایق رطوبتی و ۲۵هزار و ۱۰۰ تن انواع قیر نیز در تالار صادراتی عرضه شد. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز عرضه ۳۰۰تن بیلت، ۲۰۰تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو، ۴۰تن شمش آلیاژی شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان و ۱۸کیلوگرم شمش طلای معدن زرشوران را تجربه کرد. تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد عرضه ۸۳هزار و ۷۴۱تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی بود. علاوه بر این ۴۰ تن ذرت دانه‌یی، ۱۰۰تن روغن خام سویا، یک‌هزار و ۱۰۰تن شکر سفید، ۲هزارتن کنجاله سویا، یک‌هزارتن گندم دوروم و ۲۵تن مرغ منجمد در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.


رشد ۳۱درصدی حجم معاملات گواهی سکه

گواهی سکه حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات دیروز به ۱۲۱سکه به ارزش یک میلیارد و ۱۳۴میلیون ریال رسید که رشد ۳۱درصدی را نسبت به روز گذشته تجربه کرد. نگاهی به معاملات دیروز گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران نشان می‌دهد که در پی دادوستد ۱۲۱ سکه، ارزش این معاملات به بیش از یک میلیارد و ۳۴۳میلیون ریال در بورس کالای ایران رسید که رشد ۳۱ را نسبت به چهارشنبه گذشته تجربه کرد، چرا که حجم معاملات در روز دوشنبه به ۹۲ سکه در قالب گواهی سپرده رسیده بود. به اعتقاد کارشناسان، معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا که حکم همان معاملات نقدی در بستری امن، شفاف و آنلاین را دارد، می‌تواند اطمینان خاطر را در معامله‌گران سکه ایجاد کند و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی‌های مهم دارندگان سکه طلاست را برطرف کند.

از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می‌گیرد که می‌تواند بعضا نگرانی‌های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند. بنابراین گزارش، براساس ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می‌توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه‌گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا ۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند.


عبور ارزش معاملات اوراق سلف

از 900میلیارد تومان

ارزش معاملات اوراق سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران با سررسید یک‌سال و بیشتر از مرز 9 هزار میلیارد ریال عبور کرد.

به گزارش «تعادل» در جلسه معاملاتی دیروز (سه‌شنبه 2 شهریورماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای میعانات گازی مجتمع گاز پارس‌جنوبی، آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس، نفتای سنگین پالایش نفت تهران، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، متانول پتروشیمی شیراز، متانول پتروشیمی فن‌آوران و پنتان‌پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد ارمنستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق و سوخت هوایی (اِی تی کی) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقاصد عراق، ارمنستان، افغانستان، پاکستان و تاجیکستان در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است در جریان معاملات روز دوشنبه (اول شهریورماه 95)، در تابلو سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در تمام نمادهای فعال، 10 هزار و 205 قرارداد با ارزش بیش از 100میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر