بلاتکلیفی «فروشنده» و معمای حوزه هنری

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۹۶

نزدیک شدن به زمان اکران «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی موجب تندتر شدن فضاسازی‌ها علیه این فیلم شده و این درحالی است که هنوز مسوولان حوزه هنری خبر قطعی اکران فیلم را در سینماهایشان اعلام نکرده‌اند. در همین رابطه، علیرضا سرتیپی مسوولیت پخش فیلم سینمایی «فروشنده» را برعهده گرفته است، همان کاری که در مورد فیلم‌های قبلی این کارگردان «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» هم انجام داده بود. سرتیپی جمعه شب 29مرداد ماه با حضور در برنامه «هفت» اعلام کرد «فروشنده» مانعی برای اکران در سینماهای حوزه هنری ندارد و در سینماهای این مجموعه اکران خواهد شد.

سرتیپی در شرایطی این خبر را اعلام کرد که طی هفته گذشته پخش «فروشنده» برای برخی مسوولان و دست‌اندرکاران حوزه هنری بسیار خبرساز شده بود. در اصل می‌توان اوج‌گیری موضع‌گیری‌های تند و تیز درباره فیلم «فروشنده» را به بعد از این نمایش خصوصی نسبت داد. بعد از این نمایش بود که در رسانه‌ها اخباری منفی درباره فیلم و قطعیت برای اکران نشدن آن در سالن‌های سینمای حوزه انتشار پیدا کرد. نگرانی‌ها در مورد این وضعیت ادامه داشت تا آنجا که بالاخره سرتیپی در برنامه «هفت» اعلام کرد برای اکران «فروشنده» با حوزه هنری قرارداد امضا کرده است. خبری که البته فقط از سوی پخش‌کننده فیلم اعلام شده است و تایید نشدن آن از طرف مسوولان در حوزه هنری این تصور را به وجود می‌آورد که شاید هنوز جمع‌بندی نهایی در مورد اکران فیلم فرهادی صورت نگرفته و قرارداد به صورت قطعی امضا نشده است.

به فاصله یک روز از اعلام سرتیپی مبنی بر اینکه «فروشنده» در سینماهای حوزه هنری اکران می‌شود، نشریه یالثارت‌الحسین با انتشار متنی تاکید کرد حوزه هنری نباید تن به اکران فیلم فرهادی بدهد و روند ورود حوزه به ماجرای اکران فیلم را از دیدگاه خود چنین بیان کرد:«اصغر فرهادی مثل «سعید سهیلی» و «حسین فرحبخش» در مواجهه با چنین التهاباتی موضع انفعالی ندارد [اشاره به پایین کشیدن دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» از پرده و ممانعت از اکران این فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری و شهرداری] بلکه حیله‌گرانه‌تر رفتار می‌کند. اصلی‌ترین کاری که انجام دادند، این بود که جلسه عقلایی برای اکران فروشنده تشکیل دادند که از چه حقه و ترفندی استفاده کنند و دست به دامن چه کسی شوند. سازندگان به این نتیجه رسیدند که پای یک نهاد ارزشی و انقلابی را وسط بیاورند و به این ترتیب با مشارکت یک نهاد انقلابی به سلامت از مسیر پر از سنگلاخ اکران فروشنده عبور کنند و بدین‌ ترتیب با یکی از مدیران ارشد نهاد انقلابی وارد مذاکره یا به تعبیری بهتر معامله شدند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر