بی‌توجهی قانون به آگهی فروش حیوانات

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۹۳

مدیر مرکز بازپروری حیات‌وحش پردیسان معتقد است، بهترین نذر مردم برای حیات‌وحش این است که حیوانات را خریداری نکنند زیرا خریدوفروش و قاچاق حیات‌وحش معضلات زیادی برای محیط‌زیست ایجاد کرده است. علی عمارلویی، مدیر مرکز بازپروری حیات‌وحش پردیسان گفت: یکی از مسائلی که همیشه برای ما دغدغه بوده، آگهی‌های خرید و فروش حیات‌وحش در فضای مجازی است که امکانی هم برای برخورد با آن نداریم.

عمارلویی در پاسخ به اینکه چرا پلیس فتا این آگهی‌ها را جرم نمی‌داند و برخورد نمی‌کند، گفت: یک آگهی به خودی خود چیزی را ثابت نمی‌کند و قانون می‌گوید باید فرد متخلف را همراه با قاچاقی که انجام داده بگیریم. به همین دلیل هم من ندیده‌ام با آگهی‌ها برخورد شود و اگر هم شده، رسانه‌‌یی نشده است. در صورتی که خود انتشار آگهی در هر صورت ترویج این جرم است و خودش هم جرم به‌شمار می‌رود. مثل این است که من در یک آگهی بگویم مواد مخدر خرید و فروش می‌کنم و هر کس مواد مخدر می‌خواهد به من زنگ بزند. قاعدتا خود این آگهی هم باید جرم باشد. وی تصریح کرد: متاسفانه غیر از جریمه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، در این زمینه قانون کارآمدی نداریم. گاهی حتی پرونده برای صدور حکم هم که می‌رود، می‌گویند خب اگر این حیوان مال محیط زیست بوده، حالا به محیط زیست برگشته و جرم برطرف شده است! اما باید این را با چیزهای دیگری مثل مواد مخدر مقایسه کنیم. آیا وقتی مواد مخدر را می‌گیریم و معدوم می‌کنیم بعد به قاچاقچی می‌گوییم دیگر خطر رفع شده و شما دیگر آزادی و برو؟ باید ببینیم این فرد خاطی قبلا چند حیوان را گرفته و چه اتفاقاتی برای آن حیوانات افتاده است؟ انتظار ما از پلیس فتا این است که در این خصوص برخورد کند و برای این موضوع باید جرم‌انگاری در زمینه آگهی‌های خرید و فروش حیات‌وحش در فضای مجازی انجام شود.

مدیر مرکز بازپروری حیات‌وحش پردیسان مشکل دیگر را کارهای اشتباه مردم با نیت خیر دانست و توضیح داد: مثلا مردم گاهی حیوانات را از قاچاقچیان می‌خرند تا آن را آزاد کنند. این نیت خیلی خوبی است اما فرد خاطی از این نیت خوب سوء‌استفاده می‌کند، به هر حال به پولی که می‌خواهد می‌رسد و با انگیزه دریافت مبلغ مشابه برای تهیه حیوان بعدی اقدام می‌کند. ضمن اینکه بی‌اطلاعی هم پشت این رفتار هست و نمی‌دانند که به چه فاجعه‌یی دامن می‌زنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر