گروه دانش و فن|
بسیاری از کاربران اینترنت معتقدند که اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت با توجه به هزینهیی که دریافت میکنند و حجم اینترنتی که باید به کاربر بدهند، نمیدهند، کاربران بر این امر اصرار دارند که حجم اینترنت آنها خورده میشود و در این بین هیچ نهاد یا مسوولی پاسخگو نیست. شرکتهای ارائه دهنده اینترنت نیز این مساله را قبول ندارند و معتقدند هیچ نوع کم فروشی یا حجم خوری در این خصوص صورت نمیگیرد. حسین فلاحجوشقانی در مورد نارضایتی کاربران اینترنت از اتمام زودهنگام بستههای مصرفی اینترنت که به «گیگ خوری» یا «حجم خوری» تعبیر میشود، اظهار کرد: ما این موضوع را در برخی رسانهها میشنویم اما چنانچه این ادعا به صورت مصداقی به ما اعلام شود، آن را پیگیری خواهیم کرد و تخلف اپراتور را گزارش میکنیم.
وی با بیان اینکه براساس مستندات و پیگیریهای انجام شده از سوی رگولاتوری تاکنون با موضوع کمفروشی و حجم خوری اینترنت مواجه نشدهایم، تاکید کرد: سیستمهای نظارتی ما نشان میدهد که اپراتورهای اینترنت و موبایل به میزان حجم اینترنتی که به مشترک میفروشند، سرویس ارائه میدهند، حجمی خورده نمیشود و کم فروشی اتفاق نمیافتد.
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: چنانچه کاربران با موردی مواجه شدند که مصداق این را ثابت میکند، آن را به رگولاتوری اعلام کنند.
این مقام مسوول در رگولاتوری با بیان اینکه شاید در بسیاری مواقع بیتوجهی کاربران به صرف وقت در شبکههای اجتماعی باعث مصرف حجم زیادی از اینترنتشان میشود، ادامه داد: کاربران بدون آنکه متوجه گذر زمان باشند در شبکههای اجتماعی حضور دارند و متوجه نمیشوند که حجم زیادی از بسته اینترنتشان در این بازه زمانی به اتمام میرسد.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که کاربران اینترنت به ویژه کاربران اینترنت موبایل با آن درگیر هستند، بحث بدافزارهاست که ممکن است هم حجم اطلاعات گوشی را جابهجا کرده یا اینکه در استفاده از بستههای اینترنتی مشترک اختلال ایجاد کند.
فلاحجوشقانی گفت: مواردی گزارش شده که کاربر روی موبایل خود بسته اینترنتی یا سرویس اینترنتی را فعال نکرده اما بررسیها نشان میدهد که این سرویس برای مشترک فعال است و پهنای باند اینترنت مصرف میکند. این موضوع به دلیل وجود برخی بدافزارها (نرم افزارهای مخرب) در گوشی مشترک مشاهده میشود و باعث ایجاد اختلال در دریافت سرویس مشترک میشود. در این موضوع هم حق با مشترک است و هم با اپراتور.
سرپرست معاونت نظارت رگولاتوری با اشاره به اینکه بدافزارها در بسیاری از موارد برای مشترکان موبایل مشکل ایجاد میکنند، افزود: اینکه کاربر بدون اطلاع، نرمافزاری را روی موبایل خود نصب میکند و در کنار آن نیز یک نرمافزار مخرب نصب شده است، باعث میشود کاهش حجم اینترنت و به نوعی گیگ خوری اتفاق بیافتد.
وی با اشاره به این موارد که ممکن است دلیل ادعای کاربران برای اتمام زودهنگام بستههای اینترنتیشان باشد، خاطرنشان کرد: اگر با مصداقی مواجه شویم که اپراتوری حتی یک مورد در حق مشترکی اجحاف کرده باشد و مثلا به میزان حجم اینترنتی که فروخته است به مشترک واگذار نکرده و حجم خوری کرده باشد به شدت با آن برخورد خواهد شد و حتی در رسانهها اعلام عمومی خواهیم کرد.
فلاحجوشقانی با تاکید براینکه تا این زمان، بررسیها نشان نمیدهد که اپراتورهای موبایل و اینترنت، این اقدام را انجام داده باشند، گفت: کاربران در صورتی که شک دارند، میتوانند ریز مصرفشان را از اپراتورهای خود بخواهند. در این زمینه میتوانند به پرتال اپراتور مراجعه کرده و با درج شناسه و اکانت، ریز مصرف خود را ببینند و اگر با مورد متناقضی برخورد کردند ابتدا به اپراتور و سپس به سامانه رسیدگی به شکایات ۱۹۵ اعلام کنند.
این مقام مسوول در رگولاتوری با اشاره به اینکه وظیفه این سازمان، پیگیری و نظارت بر عملکرد اپراتورهای ارتباطی است، تاکید کرد: تاکنون به این نتیجه نرسیدهایم که اپراتورهای ما کمفروشی کرده یا حجم خوری داشته باشند.
وی در مورد سیستم آنلاین سنجش کیفیت اینترنت نیز گفت: این سیستم کیفیت دسترسی به شبکه اپراتورهای اینترنتی و موبایلی را گزارش میدهد اما کاربران برای اطلاع از حجم بستههای اینترنتی خود باید به پرتال اپراتورها مراجعه کنند. ما نیز پیرو وظیفه قانونی و شرعی خود در صورت اعلام مواردی از سوی کاربران به سیستم اپراتور دسترسی داریم و ادعای کاربر و عملکرد اپراتور را مطابقت داده و در صورت تایید این ادعا با اپراتور مربوطه برخورد خواهیم کرد.
فلاحجوشقانی ادامه داد: این مساله نیازمند دریافت مصداق مشخص از سوی کاربران است که کاربران میتوانند در این زمینه به سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات مراجعه کنند.