دریچه

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۵۸

عرضه جهانی زعفران هرات با نشان افغانستان

6شرکت تولیدکننده زعفران در هرات افغانستان با همکاری وزارت کشاورزی این کشور مجوز سازمان بین‌المللی استاندارد‌سازی را به‌دست آوردند و اکنون می‌توانند این محصول گرانبها را به‌صورت قانونی، معیاری و با نام و نشان افغانستان به جهان صادر کنند. به گزارش خبرگزاری بخدی، همه ساله زعفران‌کاران هرات مقدار زیادی زعفران برداشت می‌کنند که میزان اندکی از آن به‌صورت قانونی به خارج از افغانستان صادر می‌شود. گفته شده، زعفران‌کاران هرات سال گذشته ۴۵۰۰کیلوگرم زعفران تولید کردند که قسمت زیادی از آن به‌صورت قاچاق به پاکستان، هند و حتی امارات‌متحده‌عربی منتقل شده و با نام این کشورها به بازارهای جهانی توزیع شده است. کارشناسان نیز بر این باورند که وجود نشان استاندارد بر اقلام صادراتی افغانستان در کنار معرفی این محصول به جهانیان می‌تواند به صنعت کشاورزی این کشور کمک کند.


تغییر سفیر ترکیه در روسیه تایید شد

یک رسانه روسی اعلام کرد که به‌زودی سفیر جدید ترکیه در مسکو جایگزین اومیت یاردیم سفیر کنونی خواهد شد که از سال2010 این مسوولیت را برعهده داشته است. به گزارش کامرسانت، ماه ژوئن اعلام شده بود که حسین دیریوز، دیپلمات ارشد ترکیه، به‌زودی برای برعهده گرفتن مسوولیت اداره سفارتخانه این کشور راهی روسیه خواهد شد. پس از کودتای نافرجام در ترکیه دولت این کشور افزون بر تصفیه‌های گسترده عوامل متهم به ارتباط با کودتا در بخش‌های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی اجتماعی و آموزشی در وزارت خارجه نیز اقدام‌هایی را انجام داده است.


روسیه 20درصد قطب شمال را طلب کرد

روسیه به علت همجواری با قطب شمال در چارچوب برنامه‌های توسعه منطقه‌یی و تملک اراضی فلات قاره این کشور، خواستار برخورداری از مالکیت یک‌میلیون و 200هزار کیلومتر از پهنه آبی این قطب شد.به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از ارائه اسناد لازم از سوی این کشور به سازمان ملل در باره دلایل مالکیت مسکو بر محدوده درخواست شده قطب شمال خبر داد. روسیه از مدت‌ها پیش خواسته گسترش مرزهای فلات قاره خود را در قطب شمال مطرح می‌کند و پایه آن نیز به سال‌های پس از 1930 در دوران اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد که پژوهش‌های میدانی و عملیاتی در حوزه علمی و اکتشاف‌های زمین‌شناسی آغاز شد. فلات قاره قطب شمال ذخایری غنی از منابع قابل توجه نفت، گاز و مواد معدنی دارد که براساس برخی یافته‌ها ارزش این منابع به 30هزارمیلیارد دلار می‌رسد. در حال حاضر نروژ، دانمارک، کانادا و امریکا نیز درخواست‌های مشابهی را به کارگروه سازمان ملل ارسال کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر