تعهد رقیب کوربین برای سرکوب کاپیتالیسم

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۵۳

گروه جهان|

فضای سیاسی بریتانیا همچنان تحت تاثیر پس‌لرزه‌های سیاسی برگزیت است. پس از کناره‌گیری دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار از ریاست حزب و نخست‌وزیری انگلیس، اکنون جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در برابر آزمونی دشوار قرار گرفته و اعضای حزبش درباره ادامه رهبری او بر حزب تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر پس از ماه‌های کش‌وقوس سیاسی و مقاومت در برابر موج سنگین انتقاد مخالفان که خواستار کناره‌گیری وی از رهبری حزب کارگر پس از برگزیت بودند، دوشنبه مقابل اوئن اسمیت، عضو سابق کابینه سایه حزب کارگر و وزیر سابق کار و امور بازنشستگی قرار گرفت. نتایج رای‌گیری روز دوشنبه درباره ادامه رهبری کوربین یا جایگزینی او با اوئن اسمیت 24سپتامبر(چهارشنبه) اعلام خواهد شد. بسیاری از اعضای حزب کارگر از عملکرد کوربین در جریان همه‌پرسی برگزیت انتقاد کردند.

حزب کارگر اعلام کرده که در این رای‌گیری 350هزار نفر از اعضای حزب، 129هزار نفر از حامیان حزب که با پرداخت حداقل تعرفه(25پوند) برای شرکت در رأی‌گیری ثبت‌نام کرده‌اند و 168هزار نفر که متعلق به اتحادیه‌های کارگری و سایر سازمان‌ها هستند، شرکت کرده‌اند.

در حیص و بیص راهپیمایی‌های حزبی و نطق‌های آتشین اما یک موضوع را به راحتی می‌توان دید و آن رشد فوق‌العاده جنبش کارگری یا حزب کارگر در انگلستان چه در بین کسانی که به حزب پیوسته‌اند و چه در میان کسانی که به ازای حق عضویت ناچیزی به عنوان حامی ثبت نام کرده‌اند. این شور و هیجان برای حزب به لحاظ ملی مفید بوده است. حامیان تازه ثبت نام کرده به تنهایی در 48ساعت گذشته به حزب 3.2میلیون پوند پول تزریق کرده‌اند. این درحالی است که حامیان حزب محافظه‌کار در عدد 150000متوقف شده است. به نظر می‌رسد، شور و حرارت کنونی در جنبش کارگری را تا حد زیادی جرمی کوربین ایجاد کرده است.

کوربین اعلام کرده که در صورت پیروزی در این رای‌گیری، قدرت چانه‌زنی اتحادیه‌های کارگری را تقویت خواهد کرد. وی با اعلام برنامه‌های اصلاحی خود گفته که می‌خواهد«کشورشان را از اساس دموکراتیک کند.» رهبر فعلی حزب کارگر گفته که دولت در سایه حزب کارگر«حقوق جمعی و فردی» را برای کارگران در نظر خواهد گرفت که هدفش ایجاد توانمند‌سازی در برابر هیات‌مدیره‌هایی است که آنها را کنترل و اداره می‌کنند.

گفته می‌شود، کوربین توانسته حمایت اکثر اتحادیه‌های کارگری و افرادی که پیش‌تر نیز نقش پررنگی در پیروزی وی داشته‌اند را حفظ کند. او با این حال در جلب حمایت اکثر نمایندگان پارلمانی حزب کارگر ناکام بوده و 80درصد از آنها به رهبری‌اش رای عدم اعتماد دادند. رهبر حزب کارگر به عنوان بخشی از برنامه‌های اصلاحی خود گفته است:«حزب کارگر تحت رهبری من به ایده‌ها و نظراتی که از بطن جامعه شنیده می‌شود، گوش خواهد کرد و قویا تلاش خواهد کرد که این ایده‌ها را برای بازسازی کشورمان به‌ کار گیرد به طوری که صدای هیچ فرد و هیچ گروه و جامعه‌یی نشنیده باقی نماند.» به گزارش بی‌بی‌سی ازجمله اهداف و پیشنهادهای کوربین 67 ساله عبارتند از:

*انتقال قدرت به شورا‌های محلی، منطقه‌یی و کشوری

*جایگزینی مجلس اعیان با مجلس انتخابی

*معرفی حقوق شهروندی از طریق همه‌پرسی با هدف به چالش کشیدن برون‌سپاری و خصوصی‌سازی خدمات محلی


اوئن و انقلابی سوسیالیستی

اوئن اسمیت 46ساله که یکی از اعضای سابق تیم ارشد کوربین نیز محسوب می‌شد، متعهد به یک انقلاب سوسیالیستی شده است. اوئن گفته است:«با یک انقلاب مبهم نمی‌توانیم کاپیتالیسم را سرکوب کنیم و به یک نیروانای سوسیالیستی بازگردیم بلکه یک انقلاب جدی و عملا سوسیالیستی برای بهتر کردن بریتانیا لازم است.» صادق خان، شهردار لندن ازجمله اعضای کلیدی حزب کارگر است که حمایت خود را از اسمیت اعلام کرده است. برخی مفسران هشدار داده‌اند که نتیجه این رای‌گیری ممکن است به انشعاب و شکاف در این حزب منجر شود. اسکای نیوز در این باره نوشته است: تاکنون 180هزار عضو جدید به این حزب پیوسته‌اند که به گفته طرفداران اسمیت، دو سوم این افراد آمده‌اند تا دوباره کوربین را به رهبری این حزب برگزینند. با این حال کسانی که خواهان کنار زدن کوربین از رهبری حزب کارگر هستند به حمایت اعضای سابق این حزب دل بسته‌اند و امیدوارند آنها با آشنایی بیشتر با نظرات اسمیت از او به صورت گسترده‌تر حمایت کنند. اسکای نیوز می‌نویسد، اگر محاسبات مخالفان کوربین اشتباه از آب درآید و او به عنوان رهبر حزب کارگر ابقا شود، این حزب با سه گزینه روبه‌رو خواهد شد: نخستین گزینه احتمال بروز شکاف و انشعاب میان اعضای حزب کارگر است. اعضای این حزب به دو یا چند گروه تقسیم شده و تلاش می‌کنند تا نشان «حزب کارگر» را به نام خود مصادره کنند. گزینه دیگر تشکیل حزب دیگری در داخل حزب کارگر است؛ بدین معنا که نمایندگان مخالف رهبری جرمی کوربین ضمن انتخاب رهبر دیگری، تشکیل دولت کابینه در سایه بدهند. در چنین شرایطی رییس مجلس عوام از میان آنها یک گروه را به عنوان اپوزیسیون یا مخالف دولت انتخاب خواهد کرد. گزینه سوم، این است که نمایندگان شورشی حزب کارگر انتخاب کوربین به عنوان رهبری حزب کارگر را بپذیرند. اگرچه بسیاری از نمایندگان حزب کارگر این گزینه را دوست ندارند اما واقعیت این است که با پیروزی کوربین، آنها برای جلوگیری از انشعاب در حزبشان گزینه زیادی نخواهند داشت. جرمی کوربین که در سپتامبر گذشته به رهبری حزب کارگر انتخاب شد برای فرونشاندن موج مخالفت‌های درون‌حزبی نیازمند یک پیروزی قاطع در این انتخابات رهبری است. حزب کارگر که 27فوریه سال 1900میلادی (160سال پیش) پایه‌گذاری شده درحال حاضر دومین حزب بزرگ بریتانیا و اصلی‌ترین حزب مخالف در مقابل دولت محافظه‌کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا شمرده می‌شود. این حزب هم‌اکنون از 650کرسی مجلس عوام دارای 230کرسی، از 798کرسی مجلس اعیان دارای 209کرسی و از 73کرسی انگلیس در پارلمان اروپا دارای 20کرسی است. حزب کارگر که نفوذ زیادی در تشکیلات محلی(شوراها) دارد، توانسته است از 17شهردار انتخابی در کل بریتانیا 13شهرداری را در اختیار داشته باشد که شهرداری شهر لندن از آن جمله است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر