در دولت روحانی جایگاه اصناف نمایان‌تر شد

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۵۱


گروه تشکل‌ها روز گذشته اعضای هیات‌مدیره اتاق اصناف ایران مهمان کمیسیون اقتصادی مجلس بودند تا هم اصنافی‌ها از موانع و مشکلات پیش رویشان برای بهارستانی نشینان بگویند و هم در راستای مشکلات موجود چاره‌اندیشی کنند و در نهایت برای پیش روی به سمت حل مشکلات به یک جمع‌بندی نهایی برسند. اصناف با داشتن ۸۳۰۰ اتحادیه، حدود ۴۰۰ اتاق اصناف و بیش از ۳میلیون واحد صنفی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند بطوری که با داشتن ۱۷.۵درصد سهم در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارای بالاترین سهم نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی هستند. اکنون برای افزایش جایگاه اصناف به سراغ علی عوض پور، دبیرکل اتاق اصناف ایران رفتیم که وی معتقد است: « هر چند نقش اصناف با ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در اقتصاد کشور در بین برخی مسوولان ناشناخته مانده، اما از حدود سه سال قبل تاکنون به تدریج جایگاه اصناف در نظام اقتصادی کشور نمایان‌تر شده است.» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی ما را با این فعال تشکلی می‌خوانید.

روز گذشته اصناف میهمان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بودند از جزئیات این جلسه و بحث‌هایی انجام شده نمایندگان مجلس و اصناف برایمان بگویید؟

روز گذشته اصناف مهمان بهارستانی‌نشینان بودند و در این جلسه هم مشکلات زیرساختی بنگاه‌های اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. درواقع هدف از این نشست بررسی سیاست‌های کلی و حمایت از بخش اصناف کشور بود. در برنامه ششم اقتصادی قانون گذار نگاه خوبی در زمینه فعالیت‌های صنوف داشته که امیدواریم با رایزنی‌های انجام شده شاهد ارتقا جایگاه اصناف کشور باشیم. نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس هم در زمینه پررنگ شدن نقش اصناف در بخش اقتصاد کشور و شورای سیاست‌گذاری تاکید داشتند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم نقش اجرایی خوبی را در برنامه‌های توسعه‌یی به ارمغان برسانیم.

در سال‌های گذشته یکی از انتقادهای فعالان صنوف عدم توجه دستگاه‌های حاکمیتی به آنها (فعالان صنفی) بود. حال، باتوجه به پایان دوره دولت تدبیر و امید، عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم و توجه آنها به بخش اصناف را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عدم توجه به اصناف یکی از انتقادهای دیرینه فعالان صنفی به شمار می‌رود. امروز ما شاهد فعالیت تازه نمایندگان مجلس و هم فکری آنها با دولت تدبیر و امید هستیم. باتوجه به اینکه عمر این دولت هم رو به پایان است اما بطور کلی تیم اقتصادی دولت یازدهم و دولتمردان نیز توجه ویژه‌یی به بخش اقتصاد داشته‌اند و امیدواریم که این نوع توجه‌ها در سال‌های آتی نیز بیشتر و ارتقا یابد. البته باید گفت که در جلسه روز گذشته اصناف با نمایندگان مجلس نیز آنها (مجلسی نشینان) به افزایش سهم اصناف در بخش‌های مشورتی و اجرایی تاکید داشتند که امیدواریم این موضوع نیز به مرور زمان عملیاتی شود. هر چند نقش اصناف با ۶۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه در اقتصاد کشور در بین برخی مسوولان ناشناخته مانده، اما از حدود سه سال قبل تاکنون به تدریج جایگاه اصناف در نظام اقتصادی کشور نمایان‌تر شده است. شاید کمتر افرادی باشند که بدانند اصناف تنها بخشی در اقتصاد کشور است که بدون کمک گرفتن از بودجه‌های دولتی توانسته بیش از ۶. ۵ میلیون شغل در کشور ایجاد کند ضمن اینکه در شرایط فعلی کشور هم این آمادگی را دارد که در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل زمینه‌های فرصت شغلی را بیش از پیش فراهم کند اما باید بسترهای آن از طریق اصلاح قوانین و مقررات به خصوص اصلاح قانون نظام صنفی و بهبود محیط کسب و کار و همچنین اصلاح نظام بانکی فراهم شود.

این روزهادر بدنه بخش اصناف موضوعاتی همچون ادغام اتحادیه‌های صنفی مطرح است. نظر نمایندگان مجلس به اجرایی شدن این مصوبه هیات عالی نظارت چیست؟

ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن و مشابه، موافقان زیاد و مخالفان اندکی دارد و بررسی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد تمام صنوف با ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن و مشابه به دلیل داشتن مزیت‌های فراوان آن موافق هستند و حتی می‌توان گفت که این مهم به درخواست خود اصناف بوده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با اجرای این قانون موافقت خود را اعلام کرده‌اند. به هرحال، «تقویت مدیریت»، «افزایش بهره وری»، «کاهش هزینه ها»، «حذف مقررات زائد اداری یا بروکراسی‌های اداری»، «جلوگیری از تداخل صنفی»، «توانمندتر شدن اصناف»، «تسهیل در امور صنوف»، «تقویت بنیه مالی» و … از مزیت‌های ادغام اتحادیه‌های صنفی همگن و مشابه محسوب می‌شوند. امید است ادغام اتحادیه‌های صنفی و مشابه از سوی هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی ابلاغ شده است، به چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی منجر شده و شرایطی را فراهم آورند که با حذف موانع کسب و کار، روند اخذ پروانه کسب و فعالیت متقاضیان تاسیس واحدهای صنفی تسهیل و تسریع گردد.

به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی برای بخش تولید بالاست و با این نرخ‌های فعلی نمی‌توان قیمت تمام شده تولید را کاهش داد. حال، با وجود این چه تعداد واحد تولیدی در بخش اصناف فعال هستند و برای کاهش نرخ سود تسهیلات اتاق اصناف تا به امروز چه تدابیری را اتخاذ کرده است؟

از 3میلیون واحد صنفی کشور بیش از ۶۳۰هزار واحد صنفی را صنوف تولیدی تشکیل می‌دهند که در صورت تامین تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب قادرند با پر کردن ظرفیت‌های خالی خود نسبت به افزایش تولید، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات بیشتر اقدام کنند. همچنین اصناف علاوه بر نقش در اقتصاد، به دلیل داشتن بیشترین ارتباط مردمی می‌توانند بهترین و موثرترین نقش را در بهبود و اصلاح فرهنگ جامعه داشته باشند. اصناف با داشتن حدود ۲۴میلیون نفوذ جمعیتی، یک قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند در تمام عرصه‌ها نقش آفرین باشند. بنابراین برای تقویت بنیه این بخش اقتصاد دولتمردان نیز در این بازه زمانی باید درصدد تامین زیرساخت‌ها باشند.

عملکرد اتاق اصناف ایران را در زمان علی فاضلی چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد 3سال گذشته اتاق اصناف ایران حاکی از این است که در این مدت گام‌های مهمی برای پررنگ‌تر کردن جایگاه اصناف در اقتصاد کشور برداشته شده بطوری که با تلاش رییس و اعضای هیات رییسه، اتاق اصناف ایران اکنون عضو کمیسیون‌های تخصصی دولت شده و با حضور پررنگ و هدفمند در مجلس شورای اسلامی بطور مستقیم مسائل و مشکلات خود را با مسوولان قوه مقننه در میان می‌گذارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر