رییس جدید نباید منتقد دولت باشد

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۴۸

گروه تشکل‌ها سمیه سایش

12روز بیشتر تا انتخابات دور دوم اتاق بازرگانی باقی نمانده که برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی‌های رییس جدید پارلمان بخش‌خصوصی پرداخته‌اند. کارشناسان بخش تشکلی براین باورند که کارهای محسن جلال پور در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن نصفه ونیمه رها شده و نمایندگان بخش خصوصی در این بازه زمانی خواهان پیگیری مطالباتشان هستند. در این زمینه محمدرضا نجفی منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان و نایب‌رییس خانه صنعت، معدن وتجارت تهران به عملکرد رییس جوان اتاق بازرگانی یعنی محسن جلال پور نمره بیست می‌دهد و درباره ویژگی‌های رییس جدید اتاق بازرگانی به «تعادل» می‌گوید: « باآنکه رییس پارلمان بخش خصوصی هیچ دستمزد و تسهیلاتی درقبال کارش اخذ نمی‌کند بنابراین رییس جدید باید دلسوز باشد و با جان و دل برای ارتقا اقتصاد کشورمان کار کند.» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «تعادل» را با این فعال تشکلی می‌خوانید:


آقای نجفی‌منش، دو روز پیش محسن

جلال پور در میان اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران حاضر شد و خطاب به نمایندگان بخش خصوصی گفت که به «رییس جدید اتاق اعتماد کنید». با این حال نظر شما درباره عملکرد محسن جلال پور چیست؟

محسن جلال پور به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب پارلمان اتاق بازرگانی به شمار می‌رفت که مریضی او نیز باعث شد که از سمت مهم خود دراین بازه‌زمانی کناره‌گیری کند. درواقع، عملکرد مناسب او در دوره‌های اخیر اتاق بازرگانی منجربه آن شد که جلال‌پور در هشتمین انتخابات اتاق بازرگانی به عنوان نماینده و رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مطرح شود. علاوه بر این در زمان سکانداری او نیز ما شاهد اتفاق‌های خوشی همچون اجرای برجام بودیم و در این میان نیز هیات‌های اقتصادی زیادی به کشورمان ورود کردند. یکی از نکات قابل تحسین جلال‌پور ارتباط خوب او با اعضای دولتی بود و همین موضوع نیز باعث شد تا دولتمردان برای نخستین بار به بخش‌خصوصی کشورمان اعتماد کنند و جایگاهی را نیز در عرصه‌های تصمیم‌گیری برای آنها درنظر گیرند. درواقع، برای نخستین بار بخش‌خصوصی کشور در کنار دولتمردان به ایتالیا سفر کردند و این سفر نیز دستاوردهای زیادی را برای کشورمان به همراه داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های جلال‌پور پرکار و مردم‌دار بودن او بود. علاوه براین این رییس جوان به مطالبه بخش‌خصوصی و تشکل‌ها توجه ویژه‌یی داشت و در این زمینه نیز برنامه‌های مهمی را درنظر گرفته بود که مریضی او منجربه آن شد که برخی کارها نصفه و نیمه باقی بماند.

آیا مریضی جلال‌پور تنها عامل کناره‌گیری او از سمتش بود یا این کناره‌گیری دلایل دیگری هم دارد؟

دکترها او را از هر نوع کار پراسترسی منع کرده‌اند و دلیل قانع‌کننده‌تری برای عدم فعالیت و کناره‌گیری او وجود ندارد. به هرحال، وضعیت بخش تولید ما هم منجربه برهم‌خوردگی بخش اقتصاد کشور شده که این موضوع همه فعالان اقتصادی را ناراحت کرده و در نهایت امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده چشم‌انداز روشنی برای کشورمان حاصل شود.

در نهایت به عملکرد جلال پور چه نمره‌یی می‌دهید؟

نمره 20؛ چرا که او هرگونه اقدام لازم را برای فعالان بخش‌خصوصی مورد پیگیری قرار داد و به عنوان نماینده بخش‌خصوصی کشور صدای این افراد را (فعالان بخش‌خصوصی) به گوش دولتمردان رساند.

آیا شما به عنوان کاندیدا در انتخابات ورود خواهید کرد؟

14 شهریور زمان نهایی برای انتخاب رییس جدید پارلمان بخش خصوصی است و بنده نیز تا به امروز به این موضوع فکر نکرده‌ام، اما بطورکلی کاندیدا هم نخواهم شد.

رییس جدید اتاق باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

رییس جدید اتاق باید علاقه‌مند و پیگیر مطالبات بخش‌خصوصی باشد. به عبارت دیگر؛ رییس جدید باید برای پیگیری امور وقت بگذارد. در واقع یکی دیگر از ویژگی‌های رییس اتاق این است که این فرد باید تعامل خوبی با تشکل‌ها، قوه قضاییه و دولت داشته باشد؛ چراکه رییس جدید اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است و بنابراین باید ارتباط خوبی با نمایندگان دولت داشته باشد تا به این واسطه بتواند مطالبه بخش‌خصوصی کشور را پیگیری کند؛ چرا که این نماینده بخش خصوصی در قبال اقداماتی که قرار است انجام دهد نه دستمزدی می‌گیرد و نه تسهیلاتی را اخذ می‌کند.

بنابراین و باتوجه به نبود امکانات لازم یکی از ویژگی‌های مهم رییس جدید این است که با جان و دل برای ارتقا اقتصاد کشورمان کار کند.

این روزها گمانه‌زنی‌ها بر سر ورود گزینه‌هایی همچون «حسین پرموذن» و «مسعود خوانساری» برای انتخابات اتاق بازرگانی و تکیه زدن بر صندلی «محسن جلال‌پور» است. نظرشما به عنوان ورود این افراد به عنوان رییس جدید پارلمان بخش خصوصی چیست؟

این دو فرد هنوز بطور رسمی درباره کاندیداتوری سخنی به میان نیاوردند و باید اجازه داد تا اعضا خودشان فرد اصلح را انتخاب کنند. به عقیده بنده این نوع گمانه‌زنی‌ها در شرایط کنونی درست نیست و فعالان رسانه‌یی نیز باید درصدد فراهم‌سازی شرایط آرام و مناسب باشند. به عقیده بنده این نوع گفتمان‌ها جوسازی رسانه‌یی است و باید برای ورود افراد اصلح صبر کرد.

آیا این دو فرد جز افراد مورد اعتماد نمایندگان بخش خصوصی هستند و به عبارت دیگر می‌توانند آرایی را برای جانشینی محسن جلال پور کسب کنند؟

به هرحال نمایندگان بخش خصوصی از رییس پارلمان انتظاراتی دارند و این انتظارات نیز باید توسط یک مدیر اصلح پیگیری شود. این دو فرد کارنامه موفقی را برای اعضای بخش‌خصوصی کشور ثبت کرده‌اند، بنابراین تا روز انتخابات باید صبر کرد. در این بازه زمانی و باتوجه به رقم خوردن دوران برجام ما باید از هرگونه حاشیه‌سازی کناره‌گیری کنیم. این روزها فعالان بخشی‌خصوصی به دنبال بهبود فضای کسب و کار، ایجاد رونق در دوران برجام هستند. برخی براین باورند که دولت‌ها تا زمانی که درآمد نفتی دارند زحمت بهبود فضای کسب و کار و ارتقای آن را به خودشان نمی‌دهند. بنده براین باورم که بخش خصوصی نیز به عنوان مشاور سه قوه است و باید در بخش‌های اجرایی کشور به آنها میدان دهند. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید نیز چنین نگاهی وجود دارد و دولت نیز مداوماً برای بهبود فضای کسب وکار از نظر فعالان بخش خصوصی استفاده می‌کند. به عقیده بنده برای بهبود و رونق فضای کسب وکار کافی است اراده کنیم. آیتم‌های بهبود فضای کسب و کار چندان پیچیده نیست. خوشبختانه یا متاسفانه ما شاهد بی‌شمار قوانین برای بهبود فضای کسب و کار هستیم و در این زمینه نیز مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و رفع موانع تولید پرداخته اما دراین بازه زمانی شاهد هستیم که این قانون (بهبود فضای کسب و کار) هنوز جنبه عملیاتی به خود نگرفته. بنابراین ما به عنوان نماینده بخش‌خصوصی باید نسبت به این قضیه مطالبه‌گر باشیم. اتاق باید پیگیر باشد که اجرای این قانون چه شد. البته بخش‌خصوصی باید در کنار دولت باشد تا با دولت تعامل داشته باشیم. بنده براین باورم که همیشه منتقد بودن و غر زدن خوب نیست که متاسفانه خیلی از ما فقط همین را انجام می‌دهیم. تجربه البته نشان داده که اگر مطالبه‌گر باشیم می‌توانیم اثر هم بگذاریم.

در صحبت‌های بالا به تعامل دولت و بخش خصوصی اشاره کردید. در این بازه زمانی منابع آگاه خبر از ورود افراد دولتی در انتخابات بخش‌خصوصی می‌دهند. نظرشمادر این زمینه چیست؟

ما به عنوان نماینده بخش‌خصوصی اعتقادی به ورود افراد دولتی در بدنه بخش خصوصی کشور نداریم. اکثریت بخش‌خصوصی به نمایندگان بخش خصوصی رای خواهند داد. به عبارت دیگر؛ رییس جدید باید متشکل از نمایندگان بخش‌خصوصی کشور باشد.

کارشناسان از کاندید شدن عبدالوهاب سهل‌آبادی به عنوان گزینه نایب‌رییسی خبر می‌دهند و شما از صحت این نوع خبر مطلع هستید؟ ارزیابی شما درباره کاندیدایی عبدالوهاب سهل آبادی چیست؟

تا روز انتخابات هنوز فرصت باقی مانده و البته کاندیدا شدن افراد نیزمشخص نمی‌کند. به هرحال در انتخابات ورود افراد آزاد است. دراین زمینه باید بگویم که بخش‌خصوصی به افراد اصلح رای خواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر