شاخص‌سوزی پالایشی‌ها در نخستین روز شهریور

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۴۱

گروه بورس|علی رمضانیان|

بازار سرمایه در ساعات ابتدایی نخستین روز شهریورماه با تقاضای بالا کار خود را آغاز کرد، اما رفته‌رفته با نزدیک شدن به پایان ساعت معاملاتی، عرضه‌ها بر تقاضا پیشی‌ گرفته و رشد 120واحدی شاخص به منفی 0.31واحدی رسید. از دلایل اصلی عرضه‌های روز گذشته، می‌توان به رویگردانی سهامداران از شرکت‌های پالایشی اشاره کرد؛ زیرا این شرکت‌ها در سال جاری هیچ‌گونه صورت مالی منتشر نکرده و سهامداران از وضعیت عملکردی شرکت‌های خود اطلاع چندانی ندارند. حال آنکه با آغاز شهریورماه، شرکت‌ها برای انتشار صورت‌های مالی 6ماه خود آماده می‌شوند، رفتار معکوس شرکت‌های پالایشی سبب عرضه‌های سنگین روی نماد آنها شده است و بر این اساس روز گذشته نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز) هریک 55، 28 و 20 واحد در منفی شدن شاخص تاثیر داشتند.

به گزارش «تعادل» از آنجایی که شرکت‌های بورسی موظفند در پایان هر دوره مالی سه ماهه صورت‌های مالی خود را منتشر کنند و وضعیت خود را به سهامداران اعلام کنند، اما شرکت‌های پالایشی تاکنون گزارش سه ماهه خود را منتشر نکردند و در این بین شرکت پالایش شیراز توضیحاتی در این زمینه منتشر و اعلام کرد که با توجه به عدم دریافت اطلاعات مقداری فروش فرآورده‌ها و اطلاعات مربوط به نرخ‌های نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌ها در سال 1395 از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تهیه گزارشات مالی سه ماهه اول سال 95 امکان‌پذیر نیست. اما دیگر شرکت‌های پالایشی تاکنون هیچ توضیحی را منتشر نکرده و باید منتظر اعلام اطلاعات مقداری فروش فرآورده‌ها و نرخ‌های نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌ها از سوی پخش و پالایش باشند، موضوعی که در سال‌های اخیر تکرار شده و سبب سردرگمی سهامداران شده است.


رویه غلط نرخ‌گذاری در صنعت پالایشگاهی

در همین رابطه یکی از سهامداران عمده شرکت پالایشگاهی بندرعباس به «تعادل» گفت: همه ساله این رویه تکرار می‌شود و شرکت پخش و پالایش در اعلام نرخ و میزان فروش ماهانه به نحوی اقدام می‌کند که سهامداران متضرر می‌شوند. سال 94 نیز با گذشت حدود 9ماه از سال، قیمت‌ نهایی به پالایشگاه‌ها اعلام نشده و صرفا اطلاعات 6 ماهه از سوی پالایش و پخش اعلام شد که پالایشگاه‌ها نیز به نرخ‌های اعلام شده اعتراض کردند که نتیجه چندانی نداشت؛ لذا همچون سال‌های قبل امسال نیز این رویه در حال تکرار است.

در این زمینه هومن بیگلری از حسابداران صنعت پالایش و پخش در خصوص تاخیر اعلام قیمت‌ها به «تعادل» گفت: بر اساس ابلاغ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مورخ 21 خردادماه 92 و با استناد به بودجه عمومی سال 92 کشور مقرر شده قیمت‌گذاری فرآورده‌های اصلی بر اساس کیفیت تعیین شود، اما به دلیل اعتراض سهامداران در سال 94، هیات وزیران به شرکت‌ها ابلاغ کرد که چنانچه 30درصد از سود شرکت را برای اجرای طرح و توسعه ذخیره کنند از قانون کیفی‌سازی معاف هستند.

این حسابرس شرکت‌های پالایشی در ادامه افزود: بنابراین شرکت پالایش و پخش می‌تواند نرخ‌ها را نهایتا با یکی، دو ماه تاخیر اعلام کند نه اینکه مانند سال قبل به 9 ماه نیاز داشته باشد. علاوه بر این قیمت فوب خلیج‌فارس هر روزه توسط سایت‌هایی چون PLLATS اعلام می‌شود و همه به آن دسترسی دارند، لذا قیمت‌گذاری محصولات کار پیچیده‌یی نیست اما دست‌هایی در وزارت نفت این رویه را در پیش گرفته تا بتواند به اهداف خود برسد. دخالت در صورت‌های مالی شرکت‌ها یکی از این اهداف است.


دادوستد در بازار سرمایه

شاخص کل بورس طی روز گذشته شاخص کل بورس دیروز (دوشنبه) درجا زد و با کمتر از یک واحد (0.31درصد) افت، همچنان جایگاه 78هزار و 86 واحدی را حفظ کرد. ارزش معاملات دیروز بالا رفت به‌طوری که بیش از 943میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 4هزار و 123میلیارد ریال در 66هزار و 814 نوبت خرید و فروش شد. همچنین نمادهای وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر)، خودرو (ایران خودرو) و بترانس (ایران ترانسفو) با تاثیر مثبت مانع افت شاخص شدند.

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد، شاخص کل (هم وزن) 13واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 10واحد، شاخص آزاد شناور 111 واحد و شاخص بازار دوم 7واحد رشد کرده است.

همچنین شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) کمتر از یک واحد و شاخص بازار دوم یک واحد افت کرد. بالاترین رشد قیمت در معاملات دیروز به حق‌تقدم سرمایه‌گذاری رنا، حق تقدم کابل البرز، حق تقدم عمران و توسعه فارس، رینگ‌سازی مشهد و پتروشیمی آبادان تعلق داشت. بیشترین کاهش قیمت نیز در اختیار حق تقدم فولاد خراسان، حق تقدم سیمان فارس و خوزستان، تامین ماسه ریخته گری، حق تقدم شیر پاستوریزه پگاه خراسان و فرآوری مواد معدنی ایران قرار داشت.


وضعیت گروه‌های بورسی در روز گذشته

گروه سیمانی با واکنش منفی سهامداران و بدون استقبال خریداران روبه‌رو شد و اکثر نماد‌های این گروه جز سقاین، سبهان، سخاش و سکارون که با افزایش قیمت مواجه شدند بقیه نماد‌ها با کاهش قیمتی به‌کار خود پایان دادند این در شرایطی بود که در این گروه نماد سپاها با توجه به تعدیل مثبت دیروز متوقف شد. گروه رایانه که دیروز متعادل مورد معامله قرار گرفت و جز نماد‌های افرا، فن‌آوا و مداران که با افزایش قیمت مواجه شدند بقیه نماد‌ها با کاهش قیمتی به‌کار خود پایان دادند. در این گروه نماد مرقام پس از شفاف‌سازی درخصوص پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریورماه 95 و تعدیل منفی 9 درصدی در نخستین گزارش پیش‌بینی منتهی به 31 شهریورماه 1396 و اعلام سود 281 ریالی، در قیمت 439 تومان با افت قیمتی به گردونه معاملات بازگشت.

گروه خودرو و ساخت قطعات ابتدای بازار دیروز با افزایش تقاضا روبه‌رو شده بودند و این افزایش تقاضا در نماد‌هایی همچون خرینگ و خاور با صف خرید نمایش داده شد همچنین نماد‌های خودرو، خپارس، خکاوه، خلنت، خرینگ، ختراک و خمحر با افزایش قیمت به‌کار خود پایان دادند. البته در میانه بازار پس از عرضه صف خرید در نماد ایران‌ خودرودیزل‌، صف خرید 10میلیونی در این نماد پس از دادوستد پرحجم 50میلیون سهمی تشکیل شد و روند رو به رشد قیمت سهام خاهن به همراه ادامه صف خرید روزهای گذشته این شرکت موجب شد، این نماد در جریان معاملات دیروز با فشار فروش مواجه شود که صف فروش آن پس از دادوستد نزدیک به 19میلیون سهم مجددا با صف فروش متوقف شد. در این گروه حق تقدم سرمایه‌گذاری رنا در قیمت 599 ریال بازگشایی شد.

در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری همچنان منتظر برگزاری مجامع بانک‌ها هستیم تا بتوان بعد از بازگشایی روند آنها را پیگیری کرد. از میان نمادهایی که دیروز معامله می‌شدند وپست، حکمت و وپاسار در حاشیه مثبت بودند. بازارگردان پست بانک در قیمت 220تومان به حمایت از سهم می‌پردازد. بانک پارسیان، انصار و آینده نیز متعادل معامله شدند.

در گروه محصولات شیمیایی دیروز تقریبا شاهد معاملات رو به منفی در این گروه بودیم. در این بین تنها شپترو و شدوص معاملات مثبتی داشتند. پتروشیمی شیراز، کرمانشاه، خارک و خراسان همگی کم حجم و در حاشیه قیمتی منفی معامله شدند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه مربوط به نمادهای جم، مارون و پترول بود.

در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، غشاذر در این گروه مورد اقبال قرار گرفته و شاهد افزایش حجم معاملات و قیمت سهم هستیم به نحوی که اکثر نمادها متعادل معامله شدند. غپاک، غشان، وبشهر نیز در حاشیه منفی معامله شدند و بیشترین ارزش معاملات گروه مربوط به نمادهای وبشهر، غمینو و غالبر بود.

گروه فلزات اساسی دیروز را بی‌رمق و کم حجم پشت سر گذاشت و اکثر نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند به‌طوری که نمادهای فجر، هرمز، فرآور، فنوال، فخوز، فلوله، فزرین، فملی و فولاژ با بیشترین افت قیمت و نمادهای فپنتا، فمراد، فنورد، وتوکا، فباهنر با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی تنها نماد کچاد با افزایش قیمت همراه شد و نمادهای کدما، کبافق، کنور، کاما، کمنگنز و کروی با افت قیمت به کار خود پایان دادند. گروه فرآورده‌های نفتی برخلاف معاملات نسبتا پرحجم دیروز با فشار عرضه مواجه شدند و تمامی نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شد به‌طوری‌که نمادهای شراز، شبریز، شبندر، ونفت، شاوان، شتران و شپنا بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. و اما گروه قند و شکر که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد، متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفت به‌طوری‌که به جز نماد‌های قشرین، قزوین، قپیرا، قهکمت، قنیشا و قثابت بقیه نماد‌ها با کاهش قیمت خود سعی در کاهش شاخص قیمتی این صنعت داشتند. در این گروه نماد قثابت با حدود یک‌میلیون و 700هزار سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.


بررسی معاملات فرابورس

معاملات نخستین روز شهریورماه فرابورس در حالی به پایان رسید که ارزش آن از 2هزار و 438میلیارد ریال فراتر رفت. به گزارش «تعادل»، در معاملات روز دوشنبه 562میلیون ورقه بهادار در 33هزار و 263نوبت دادوستد و ارزش آن معادل 2هزار و 438میلیارد و 180میلیون ریال شد. در همین حال شاخص کل فرابورس پس از افت‌وخیز چند باره با 2.7واحد کاهش نسبت به دیروز، رقم 802واحد را نمایش داد.

بیشترین حجم معاملات دیروز مربوط به داد و ستد 41میلیون و 830هزار سهم ریل پرداز سیر بود و بالاترین ارزش معاملات در نماد آتیه داده پرداز رقم خورد و به 108میلیارد و 950میلیون ریال رسید. در بازار اول، 130میلیون و 370هزار اوراق بهادار به ارزش 264میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان ثبت شد. همین‌طور 122میلیون و 320هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 400میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین افزایش قیمت در این بازار مربوط به دامداری تلیسه بود. علاوه بر این، بلوک 20درصدی سهام شرکت مواد ویژه لیا به ارزش 48میلیارد و 630میلیون ریال در این بازار واگذار شد.

طبق این گزارش، نماد شرکت‌های دامداری تلیسه، آتیه داده‌پرداز و بیمه سامان بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت شیراز و زغال سنگ پروده طبس بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات را ثبت کرد و صندوق آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. دیروز شاهد ‌گشایش نماد اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن امرداد 1395 در نماد «تسه 9505» بودیم و در عین حال اوراق تسهیلات ضمن کاهش قیمت در بازه 94 تا 102هزار تومان دادوستد شد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا52» به ارزش 474میلیارد ریال بود و ارزش معاملات روزانه در تمام نمادهای اسناد خزانه اسلامی به رقم 735میلیارد ریال رسید. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه آرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری کرج پس از پرداخت سود علی‌الحساب 3ماهه اوراق بازگشایی شد.


عرضه‌های بورس کالا

روز دوشنبه اول شهریورماه تالار محصولات کشاورزی میزبان عرضه 91هزار تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی است.

به گزارش «تعادل»، همچنین 40تن ذرت دانه‌یی، 100تن روغن خام سویا، تا 10هزار و 100تن شکر سفید، 2هزار تن کنجاله سویا، یک هزار تن گندم دوروم و 25تن مرغ منجمد در این تالار عرضه می‌شود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه 3هزار و 900تن انواع ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان، 48 تن میلگرد 12، 963تن سبد میلگرد 32، 84تن سبد مخلوط شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یک هزار تن شمش هزار پوندی 99.8 ایرالکو، 48تن شمش آلیاژی شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان و 20کیلوگرم شمش طلای مواد معدنی تخت سلیمان است. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه 21هزار و 514تن مواد پلیمری را تجربه می‌کند. علاوه بر این تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 500تن عایق رطوبتی، یک هزار تن قیر و 100تن گوگرد پودر را تجربه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر