گرسنگی ۳۰‌درصد مردم درست نیست

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۳۶


معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رد اظهارات معاون وزیر بهداشت مبنی بر اینکه ۳۰‌درصد مردم کشور گرسنه‌اند، گفت: خیلی از افرادی که دارای درآمد هستند به دلیل سبک زندگی غلط دچار سوء‌تغذیه هستند اما آمار فقر خوراکی در ایران پایین است.

احمد میدری در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به اظهارات علی‌اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت مبنی بر اینکه 30‌درصد مردم کشور گرسنه‌اند و نان خوردن ندارند، گفت: فکر می‌کنم یک سوءبرداشت عمومی وجود دارد و منظور دکتر سیاری سوءتغذیه است که البته سوءتغذیه دارای علل متعددی است.

وی افزود: خیلی از افرادی که دارای درآمد هستند به دلیل سبک زندگی غلط و نوع خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنند، دچار سوءتغذیه هستند. بر اساس مطالعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطالعات بین‌المللی خوشبختانه میزان فقر خوراکی در ایران بسیار پایین‌تر است. فقر خوراکی هم یعنی اگر کسی کل درآمدش را به خرید خوراک اختصاص دهد، نتواند نیازش را تامین کند، منظور این فقر خوراکی است.

میدری تصریح کرد: به‌طور متوسط در جهان 12.5درصد یعنی معادل 840 میلیون نفر دچار فقر خوراکی هستند. اما بر اساس مطالعه‌یی که از سال 1990 تا 2011 از طریق سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد کشاورزی جهانی- فائو (FAO) و همچنین موسسه مطالعات بین‌المللی سیاست‌گذاری برای غذا (International food policy research institute) که شاخص گرسنگی جهانی را محاسبه می‌کند، صورت گرفته میزان این شاخص که از چند مولفه مثل سوءتغذیه ناشی از فقر تشکیل شده برای ایران حدود 4‌درصد بوده است. وی افزود: البته شاخص‌های متعددی برای سنجش گرسنگی در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر این شاخص از چند مولفه دیگر مثل کم غذایی، کم وزنی کودکان و مرگ و میر کودکان تشکیل شده است.

معاون رفاه اجتماعی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2011، 4.1درصد کودکان زیر 5سال ایرانی دارای کم وزنی هستند. در عین حال بر اساس همین مطالعه نرخ مرگ و میر در کودکان زیر 5 سال 2.5‌درصد است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در واقع آمار فقر خوراکی در ایران بسیار پایین است و بر اساس مطالعات مذکور وضعیت کشورمان در سطح کشورهای با «گرسنگی پایین» است. هم‌اکنون گزارش مربوط به شاخص‌های جهانی گرسنگی و وضعیت ایران در دسترس عموم قرار دارد که وضعیت گرسنگی در جهان و ایران در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر