نمایندگان با عقل جمعی لایحه را به‌قانون تبدیل کنند

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۳۵

گروه اقتصاد کلان|

دعوا بر سر لایحه برنامه‌ششم همچنان ادامه دارد و آتش معرکه با گزارش‌ها و خبرهایی که هر روز روی خروجی رسانه‌های مخالف دولت قرار می‌گیرد، بیشتر شعله‌ور می‌شود. برخی از نمایندگان پروپاقرص اعتقاد دارند که این لایحه دارای مشکلات محتوایی است و عده‌یی نیز بر فاصله‌داشتن ماده‌های این لایحه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اولویت‌های اصلی کشور سخن می‌گویند. فصل مشترک تمامی این مخالفت‌ها هم یک استدلال است؛ «لایحه برنامه ششم توسعه دولت برنامه نیست» همچنان‌که رییس کمیسیون اقتصادی محمدرضا پورابرهیمی اظهار کرده است که این لایحه به‌جای برنامه گزارش سازمان برنامه‌وبودجه است. البته این تنها رسانه‌های مخالف دولت نیستند که با انعکاس مخالفت عده‌یی از کرسی‌داران مجلس، سعی در به‌تعلیق نگه‌داشتن تعیین تکلیف برنامه ششم دارند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به‌عنوان اتاق فکر نمایندگان، مکررا گزارش‌هایی در نقد این لایحه روی تارنمای خود قرار می‌دهد و صراحتا از نمایندگان درخواست می‌کند که این لایحه را به‌دولت

بازگردانند. اما از آن طرف تمام این ایرادات و شکایت‌ها قوه مجریه با سعه‌صدر تمام‌قد از برنامه‌نویسی خود دفاع می‌کند و معتقد است به وظیفه قانونی خود عمل کرده و تنها تفاوت این لایحه نسبت به لوایح قبلی توسعه این بوده که با یک اقدام نوآورانه‌ به جهت جلوگیری از تکرار، مجموعه احکام را تحت عنوان احکام دایمی برنامه گردآوری کرده است، حال نمایندگان نیز با خردجمعی خود لایحه را کامل‌تر به قانون تبدیل کنند. رییس سازمان برنامه ‌و بودجه در پاسخ به انتقادات وارده بر لایحه برنامه ششم گفته است: «در همه کمیسیون‌های محترم به‌ویژه کمیسیون برنامه و بودجه به کلیات لایحه برنامه ششم رای داده‌اند، امیدواریم نمایندگان مردم چه در کمیسیون تلفیق و چه کمیسیون‌های تخصصی با عقل جمعی آنچه ازسوی دولت با 85هزار نفر ساعت کار و با برخورداری از توانایی‌های بخش خصوصی و خبرگان برنامه‌ریزی به دست آمده است را به صورت منقح‌تر تصویب کنند.» این سخنان ازسوی نوبخت نشان می‌دهد تعداد کسانی که در خانه ملت مخالف لایحه برنامه ‌ششم توسعه دولت هستند، چندان هم زیاد نیست، همچنان‌که به‌نظر می‌رسد رییس مجلس دهم نیز رویکرد مثبتی به این لایحه دارد و نواقص آن را نه محتوایی بلکه شکلی می‌داند. علی لاریجانی دیروز اظهار کرده است: «اشکالات شکلی در لایحه برنامه توسعه وجود دارد که مقرر شده حل شود. اگر برنامه ششم توسعه تا نیمه دوم آبان آماده شود و به دست دولت برسد دولت نیز می‌تواند براساس قانون برنامه لایحه بودجه را ارائه دهد.»


در لایحه برنامه ششم اقدام نوآورانه‌ای داشتیم

رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز در مراسم تودیع و معارفه رییس مرکز آمار ایران درباره لایحه برنامه ششم توسعه توضیح داد: این لایحه به همراه ۲۰۰۰صفحه به مجلس نهم رسیده و طبق قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد. همان‌طور که در جریانید مجلس قبل و در کمیسیون تلفیق کلیات تصویب شد، ولی به علت مهلت زمانی دوره تقویمی مجلس فرصتی برای ادامه کار توسط مجلس نهم باقی نماند. به‌همین دلیل این لایحه بار دیگر با همان پیوست‌ها تقدیم مجلس دهم شد با ۱۵مورد فرابخشی و ۳۲موضوع بخشی که به تفصیل مشخص کرده است وضعیت سال۱۳۹۵ چگونه است و در سال۱۳۹۹ به چه اهدافی خواهیم رسید و برنامه‌ها برای رسیدن به این اهداف چیست.

او با بیان اینکه ما در لایحه برنامه ششم اقدام نوآورانه‌یی داشتیم و آن این بود که به جهت جلوگیری از تکرار مجموعه احکام را تحت‌عنوان احکام دایمی برنامه گردآوری کردیم، گفت: اکنون این احکام دست شورای نگهبان پروسه خود را طی می‌کند، مجلس نیز ایرادات شکلی را به برنامه وارد کرده که در حال بحث و بررسی است. ما تلاش کردیم با یک رویکرد نوآورانه نسبت به آنچه حاصل از 10برنامه قبل بود، به‌جای آنکه همه مسائل را در اولویت قرار دهیم، برنامه جامع‌نگر و مساله‌محور طراحی کردیم و امروز اولویت‌ها و اهداف نزد نمایندگان محترم مشخص است. امید می‌رود در صحن علنی مجلس نیز نمایندگان با خردجمعی خود لایحه را کامل‌تر به قانون تبدیل کنند.


عده‌ای علاقه‌مندند آنچه دوست دارند، بشنوند

محمدباقر نوبخت در نشست دیروز با اعلام تورم 8.7درصدی مردادماه (ساعتی بعد از آن مرکز آمار نیز شاخص قیمت خدمات و کالاهای مصرفی خانوارهای شهری در مرداد را منتشر کرد که جزییات آن در گزارش دیگر همین صفحه آمده است) بیان کرد: از نشانه‌های سلامت کاری کارکنان مرکز آمار ایران این است که من پیش از انتشار ارقام مربوط به مرکز آمار ایران آن را نمی‌دانم و همین موضوع احترام من را به‌عنوان یک مسوول در برنامه‌ریزی به مجموعه مرکز آمار بیشتر می‌کند. وی نرخ تورم سالانه منتهی به مرداد را 8.7درصد اعلام کرد و افزود: این نرخ نسبت به تیرماه 0,3‌درصد کاهش دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره ادامه روند کاهشی نرخ تورم اظهار کرد: تلاش ما این است که نرخ تورم کنترل شود تا مردم با پدیده گرانی مواجه نشوند. درواقع یکی از خواسته‌های مردم این است که قدرت خرید آنها کاهش نیابد، ولی به هر حال تاحدی می‌شود نرخ تورم را پایین آورد.

او در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد آمارهای ارائه شده ازسوی مرکز آمار ایران در زمینه بیکاری و تورم درست نباشد، اظهار کرد: این حرف نادرست است همکاران من در مرکز آمار ایران رسالت حرفه‌یی خود را ایفا کرده و همه آمار و ارقام را درست ارائه می‌کنند، چراکه آنها را با پیمایش‌های دقیقی به‌دست آورده و جمع‌بندی کرده‌اند.

نوبخت تاکید کرد: مخدوش کردن آمارها آسان است، ولی در نظر داشته باشید پیامبر خدا هم وقتی واقعی‌ترین مطالب را بیان می‌کرد عده‌یی آن را تخطئه می‌کردند. گرچه این قیاس مع‌الفارق است ولی ممکن است اطلاعات درست و مطالب درستی توسط عده‌یی با‌توجه به مطلب و نوع نگاه اداری برخی مورد شبهه قرار گیرد. در‌واقع عده‌یی علاقه‌مندند آنچه دوست دارند، بشنوند درحالی که ما علاقه‌مندیم واقعیت را بیان کنیم. نوبخت همچنین درباره مرجعیت مرکز آمار ایران توضیح داد: در هیات‌وزیران وقتی بحث مراکز مرجع ارائه آمار به میان آمد و از میان هیات وزیران کسانی که ذی‌نفع بودند به مراکز مختلفی رای می‌دادند، رییس‌جمهوری تکرار رسمیت قانونی مرکز آمار ایران را تایید و تقویت کرد و این ناشی از عملکرد کارکنان مرکز آمار ایران بود.


تثبیت مرجعیت مرکز آمار

رییس سابق مرکز آمار نیز در سخنرانی وداع خود با مرکز آمار گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در دوره انجام مسوولیت بنده تثبیت مرجعیت اعلام آمار ازسوی مرکز آمار ایران بود. باوجود مخالفت‌هایی که ازسوی برخی وزرای ذی‌نفع برای تثبیت این مرجعیت می‌شد، رییس‌جمهور و شخص آقای نوبخت در دایمی شدن این تصمیم و تثبیت آن در برنامه ششم نقش ویژه‌یی داشتند. عادل آذر با‌اشاره به عملکرد خود در مرکز آمار تصریح کرد: نخستین کاری که در دوره مسوولیت بنده انجام شد موضوع حذف یارانه و خوشه‌بندی بود. رییس سابق مرکز آمار افزود: اعلام نرخ تورم در ابتدای هر ماه، اعلام نرخ رشد اقتصادی به صورت فصلی و آماده شدن نرخ بیکاری در پانزدهم هر ماه نشان از استقرار و طراحی یک سیستم و نظام در مرکز‌ آمار است.


اطلاعات آماری را به مراجع قضایی نمی‌دهیم

رییس جدید مرکز آمار ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه در گذشته بارها مقابل کسانی که خواهان دسترسی به اطلاعات آماری مردم بوده ایستاده است، گفت: تلاش ما این است که با صحت، دقت و سرعت بیشتر از آنچه تاکنون مرکز آمار ایران جریان داشته در ارائه آمار و ارقام تلاش کنیم و با شجاعت، صداقت و صراحت از عملکرد خود دفاع کنیم. اطلاعات مردم محرمانه است و به هیچ عنوان دراختیار هیچ مرجعی قرار نخواهد گرفت.

پارسا همچنین دو برنامه مهم مرکز آمار ایران را از این پس هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و ملی و تمرکز بر اجرای بهتر برخی تغییرات دانست و گفت: مرکز آمار ایران ممکن است مورد نقد برخی تئوری‌های مختلف قرار بگیرد، ولی ما تلاش می‌کنیم تا اثبات کنیم دقیق و قابل اعتماد هستیم.

او با تاکید بر اینکه اطلاعات مردم نزد مرکز آمار ایران محرمانه است، گفت: بارها در مراجع قضایی حاضر شدم و پاسخ داده‌ام که چرا به هیچ‌وجه نمی‌توانیم اطلاعات افراد را به هیچ‌کس ارائه کنیم، به هیچ‌وجه اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم متناسب با استاندارد تولید آمار در سراسر دنیا به مراجع قضایی نمی‌دهیم، چراکه باید اعتمادی بین ما و مردم وجود داشته باشد که اطلاعات‌شان را به ما

ارائه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر