ماموریت روس‌ها در همدان پایان یافت

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۳۰

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه پس از انتصابش درخصوص استقرار جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه انجام شده یک کار موقت و با هماهنگی بوده و باید تاکید کنم که روسیه نه در ایران پایگاه دارد و نه در ایران مستقر شده بلکه کار موقتی بوده که عجالتا پایان پذیرفته است. وی همچنین در مورد روابط ایران و ترکیه و سفر از پیش اعلام نشده وزیر خارجه کشورمان در اواخر هفته گذشته به تهران نیز گفت: در مورد برخی از مسائل با ترکیه اشتراک نظر داشته باشیم و در مورد برخی این اشتراک نظر وجود نداشته و اختلاف نظر بین دو کشور حاکم باشد ولی این مانع تعامل نمی‌شود. در مورد سوریه ما هیچ اصراری نداریم که دیگری را متقاعد کنیم، ایران و ترکیه به خاطر همسایه بودنشان مسائل مرزبانی دارند و در این زمینه یک سری همکاری‌های مشترک داشته و دارند.

قاسمی در پاسخ به این سوال اینکه آیا ممکن است که بین ایران و روسیه و ترکیه در مورد بحران سوریه مثلث مشترکی جهت همکاری ایجاد شود، اظهار کرد: سوریه در گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی که با کشورهای مختلف انجام می‌شود یکی از مباحث عمده است ولی اظهارنظر در مورد آنچه شما اشاره کردید، زود است. ما با روسیه یک جور همکاری داریم و با ترکیه به نحو دیگری و این رابطه در مورد هر کدام براساس تعریف مشخص‌اش انجام می‌شود. درحال حاضر ترکیه و روسیه سعی می‌کنند به وضعیت قبل بازگردند و ما از تجدید روابط بین این دو کشور استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید از وضعیتی که وجود داشت، عبور کنند.

وی درخصوص روابط ایران و عربستان نیز گفت: عربستان تصور نمی‌کرد که ما در صحنه جهانی بتوانیم به جایگاه بهتری برگردیم و از روند اتفاقات صورت گرفته، نگران شد و تصور کرد که وضعیت جدید ایران می‌تواند برای این کشور تهدید‌کننده باشد. اما این تصور براساس یک توهم است و براساس همین توهم دست به یک سری اقدامات و کارشکنی‌هایی زده است. قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با ادعاهای اخیر برخی از رسانه‌های عربی و نزدیک به عربستان مبنی بر اینکه نیروهای نزدیک به ایران قصد داشتند که در عملیاتی سفیر عربستان در عراق را ترور کنند، اظهار کرد: متاسفانه شبیه اینگونه حرف‌ها از طرف عربستان زیاد زده می‌شود.

عربستان در شرایط دشواری قرار دارد و برای ما جای تعجب ندارد که اقدام به فرافکنی کند و به دنبال یک دشمن فرضی باشد. سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با برگزاری گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپا و مباحث منتشر شده در این زمینه گفت: بحث این مذاکرات مساله جدیدی نیست و ما بیش از دو دهه است که با عناوین متفاوت با کشورهای اروپایی نشست مشترک داشته‌ایم. وی با بیان اینکه در مقطعی این گفت‌وگوها متوقف شد، ادامه داد: در فضای جدید علاقه‌مند هستیم که این گفت‌وگوها را ادامه دهیم و این اشتیاق از سوی دو طرف است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر