سنگ‌ ایران خام صادر می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۳

یک فعال صنعت سنگ در استان فارس گفت: در حال حاضر صادرات سنگ‌ کشور بیشتر به‌صورت کک و خام است که این موضوع، ضرر زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت. منوچهر طیبی، سطح هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی مصالح، معماری، تکنولوژی و فناوری‌های نوین ساختمان اصفهان را بالا دانست و اظهار کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده دکوراسیون داخلی و بیرونی بسیار عالی بودند، اما دررابطه با حوزه تخصصی سنگبری تنها یک غرفه وجود داشت. وی بااشاره به صنعت پیشرفته فرآوری سنگ اضافه کرد: کم‌کم صنعتگران در حال روی آوردن به صنعت پیشرفته فرآوری سنگ هستند، زیرا در این صنعت بازدهی بالاتر و پرتی سنگ کمتر است. مدیرعامل شرکت سنگبری اورست درباره سنگ دهبید از منطقه صفاشهر و در شهرک صنعتی خرم‌بید گفت: سنگ دهبید از بهترین سنگ‌های مرمری است که در دنیا حرفی برای گفتن دارد، اما متاسفانه این واحد به دلایل مختلف، مدت‌ها به‌دلیل حمایت نشدن و کمبود مواد اولیه تعطیل شده و صنعت سنگ دهبید و کارخانجاتی که در آن قرار گرفته را با چالش مواجه کرده است.

طیبی درخصوص صادرات سنگ از استان فارس به کشورهای دیگر گفت: چند شرکت صادراتی در دهبید وجود دارد که سنگ‌ها را به‌صورت کک صادر می‌کنند، اما متاسفانه، میزان صادرات سنگ فرآوری شده بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: سنگ‌ها، بیشتر به‌صورت کک و خام صادر می‌شوند و این موضوع، ضرر و زیان زیادی را به کشور وارد خواهد کرد. درست است که ارز وارد کشور می‌شود، اما همان سنگ را چینی‌ها فرآوری می‌کنند و دوباره به شکلی دیگر وارد ایران خواهند کرد. این فعال صنعت سنگ افزود: اگر مسوولان حمایت‌هایی را انجام می‌دادند که سنگ‌ها فرآوری شده و به‌صورت slab و tile صادر شوند، مناسب‌تر خواهد بود. این اقدام می‌تواند باعث ارزآوری و اشتغالزایی بیشتر در کشور ‌شود. طیبی با بیان اینکه اتفاقات اخیر در عراق در صادرات سنگ تاثیر زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: هیچ ارگانی در زمینه صادرات سنگ حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر