تقویت حضور سیاسی و اقتصادی ایران در امریکای لاتین

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۸۲۸

گروه ایران|

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای سفر به 6 کشور امریکای‌لاتین، بامداد دوشنبه وارد کوبا شده است، در جمع خبرنگاران سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تقویت روابط مستحکم خود با کشورهای امریکای‌لاتین در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه ایران مصمم است که با رابطه مستحکم با کشورهای امریکای‌لاتین حضور اقتصادی و سیاسی خود را در این منطقه مهم جهان تقویت کند، اظهار داشت که حضور 60 نفر از مسوولان و مدیران بخش خصوصی و 20 نفر از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی در ترکیب هیات همراه نشانگر اهمیتی است که هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی ایران برای گسترش روابط با امریکای‌لاتین قائل است.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای، وزیر امورخارجه ایران یادآور شد که دولت یازدهم تاکنون سه بار برنامه سفر او و هیات همراهش را به امریکای لاتین برنامه‌ریزی کرده بود اما هر بار به دلیل تحولات منطقه خاورمیانه یا کشورهای امریکای‌لاتین این سفر به تعویق افتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ایران در کنار دولت و ملت کوباست، افزود: از آنجا که مقابله با استکبار شاخصه انقلاب اسلامی ماست و جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه تحت تحریم‌های امریکا قرار داشته است، ما فشارهای وارده به کوبا را درک می‌کنیم و در کنار ملت و دولت آن می‌مانیم. وی همچنین گفت: در زمینه سیاسی نیز در آستانه برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده، هماهنگی خوبی میان ایران و کوبا برای برگزاری موفق این اجلاس وجود دارد.


باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم

رییس دستگاه دیپلماسی در ضیافت شامی که به افتخار حضور هیات ایرانی در هتل ناسیونال پایتخت کوبا برگزار شده بود، اظهار داشت: ما از طریق همکاران وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشورهای امریکای‌لاتین، به بخش‌های خصوصی و دولتی کشور کمک خواهیم کرد تا اقداماتی را برای همکاری با کشورهای این منطقه مهم جهان آغاز کنند و برنامه‌های موجود را نیز ادامه دهند. وی توسعه روابط با امریکای‌لاتین را در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی دانست. ظریف همچنین اظهار داشت: در دوره پسابرجام، موانع برطرف شده و فرصت‌ها برای گسترش همکاری ایران با کشورهای مختلف از جمله امریکای‌لاتین فراهم است و باید از فرصت پسابرجام استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی بتوانیم از آن بهره ببریم.


ظرفیت اقتصادی بالا در امریکای‌لاتین

در همین راستا، کامبیز شیخ‌حسنی سفیر کشورمان در کوبا در گفت‌وگویی در خصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به کوبا و روابط دو کشور تصریح کرد: هیات‌های متعدد دیگری هم در سایر سطوح و در همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، هنری و فرهنگی میان دو کشور تبادل شده که به تحکیم روابط و همکاری‌ها بر پایه احترام و منافع متقابل انجامیده است.

وی با تاکید بر اینکه مناسبات اقتصادی دوکشور نیز در سایه روابط سیاسی از روند خوبی برخوردار بوده است، گفت: داروسازی و بیوتکنولوژی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور است و در این راستا، از سال 1374 همکاری انیستیتو «پاستور» ایران با طرف کوبایی، برای انتقال فناوری ساخت واکسن به ایران از جمله «هپاتیت ب» و آموزش‌های متخصصان داخلی را آغاز کرد و کماکان این همکاری در جریان است.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن در مقاطعی از سال‌های گذشته کوبا از تامین‌کنندگان اصلی شکر کشورمان بود و همکاری شایانی در توسعه صنعت نیشکر در ایران داشته و دارد.

وی با بیان اینکه امریکای‌لاتین و حوزه کاراییب با 33 کشور مستقل و جمعیتی بالغ بر 600میلیون نفر ظرفیت اقتصادی بسیار بالایی دارد، گفت: در سال 1385 بانک توسعه صادرات ایران، یک خط اعتباری 200میلیون یورویی به کوبا اختصاص داد و سپس جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را به افزایش این اعتبار تا سقف 500میلیون یورو اعلام کرد.همین امر بستر خوبی برای ارتقای سطح روابط تجاری میان دوکشور فراهم کرد. به گفته سفیر ایران در کوبا، از جمله قراردادهای مهم صنعتی میان دو کشور، می‌توان به قرارداد ساخت 550 واگن مسافری برای کوبا و بازسازی یک کارخانه یخچال‌سازی در این کشور اشاره کرد. همچنین بازطراحی و احداث کارخانه آرد هاوانا توسط پیمانکار ایرانی نیز از مهم‌ترین پروژه‌های همکاری میان دو کشور است که خردادماه گذشته به‌طور رسمی به طرف کوبایی تحویل شد و تلاش می‌شود از این ظرفیت و تجربیات برای ادامه همکاری‌های صنعتی در کوبا و منطقه استفاده شود.

شیخ‌حسنی همچنین تصریح کرد: نقش موثر دولت‌های منطقه امریکای‌لاتین و کاراییب در سازمان‌های بین‌المللی نیز از دیگر ضرورت‌های راهبردی روابط با این کشورهاست که از نگاه جمهوری اسلامی ایران دور نمانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر