اخبار

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۲۱

تعلل غیرمنطقی امریکا

در صدور مجوز فروش هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید، باتوجه به تعهد لغو تحریم‌های هوایی ایران، تعلل اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا) در صدور مجوز فروش هواپیما به شرکت‌های ایرانی غیرمنطقی است. به گزارش ایرنا، مقصود اسعدی‌سامانی افزود: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌ها باید وزارت خزانه‌داری امریکا نسبت به صدور مجوزهای لازم برای خرید هواپیما توسط شرکت‌های ایرانی سرعت عمل بیشتری نشان می‌داد. وی گفت: شرکت‌های ایرانی از مدت‌ها پیش مذاکرات خود را با شرکت‌های سازنده هواپیما در جهان آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون مذاکرات ما با شرکت‌های بزرگ ادامه دارد، اما همه سازندگان هواپیما منتظر صدور این مجوز توسط اوفک هستند. سامانی با بیان اینکه تعلل اوفک در صدور مجوز برای فروش هواپیما به ایران به سازندگان هواپیما در کشورهای مختلف جهان قانونی نیست، گفت: صدور این مجوز می‌تواند مشکلات شرکت‌های غربی را نیز برطرف کند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: هواپیماهای امریکایی متعلق به شرکت‌های هوایی در جهان از مدت‌ها پیش به ایران پرواز می‌کردند و با این مجوز امریکایی‌ها درصدد بودند پرواز شرکت‌های هوایی را به ایران قانونی کنند.


مشارکت هندی‌ها

در راه‌آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بااشاره به تمایل و اشتیاق کره‌یی‌ها درخصوص مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان تصریح کرد: در حال حاضر تفاهمنامه تامین مالی و اجرای این پروژه با کشور هند به امضا رسیده و پیشنهاد مالی-فنی پروژه باید تا اوایل مهرماه به تصویب مراجع ذی‌صلاح در ایران برسد. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، علی نورزاد گفت: یکی از اولویت‌های کلیدی در ایران پسابرجام توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و ایجاد فضای اقتصادی قابل اطمینانی برای مشارکت سرمایه‌گذاران در پروژه‌هاست. وی افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل کشور ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی بسیار علاقه‌مند و مشتاق است تا این سرمایه‌گذاران وارد بازار ایران شوند و از سود این فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند؛ چراکه ایران به‌عنوان کشوری استراتژیک و چهار‌راه منطقه می‌تواند شمال و جنوب و غرب و شرق را پیوند داده و نقطه اتصال کریدورهای بین‌المللی باشد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به تمایل و اشتیاق کره‌یی‌ها درخصوص مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان اعلام کرد: در حال حاضر تفاهمنامه تامین مالی و اجرای این پروژه با کشور هند به امضا رسیده و طرف هندی موظف است تا اوایل مهرماه اسناد مهندسی برای ارائه پیشنهاد مالی- فنی پروژه را به تصویب مراجع ذی‌صلاح در ایران برساند. وی اظهار کرد: در صورت تمایل به همکاری در این پروژه می‌توانند با تاسیس یک شرکت مشترک با کشور هند و توافق با آنها این پروژه را به‌صورت مشترک به انجام برسانند.


تسویه 75 میلیون دلاری خرید واگن از کره

شرکت هیوندای روتم کره اعلام کرد: ایران بدهی 75میلیون دلاری بابت واگن‌هایی که در سال2007 از این شرکت تحویل گرفته بود را با پول گاز صادراتی تسویه کرد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه کره هرالد، شرکت هیوندای روتم، تولیدکننده ترن‌های قطار، محصولات دفاعی و تجهیزات کارخانه‌یی، 83.5میلیارد وون (حدود 75میلیون دلار) بدهی‌های معوق پروژه راه‌آهن در ایران را دریافت کرد.

این شرکت کره‌یی در سال2004 قراردادی با شرکت رجا منعقد کرد تا 150واگن دیزلی به این شرکت عرضه کند. هیوندای روتم در سال2007 تحویل این واگن‌ها را آغاز کرد اما به علت تحریم‌های امریکا این پروژه و پرداخت‌ها متوقف شد.

به نوشته این روزنامه، با حمایت دولت کره‌جنوبی و موسسات مالی، هیوندای موتور با دولت ایران مذاکره کرد و اخیرا این موضوع را با دریافت پول از یک پالایشگاه نفت داخلی (کره‌یی) درقبال دریافت گاز طبیعی از ایران حل کرد.

همچنین این شرکت اعلام کرد که تحویل باقی واگن‌های دیزلی به ایران تا پایان سال2018 تکمیل خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر