کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۷۱۳

اعتبار 3.1 میلیارد دلاری برای فازدوم احیای دشت‌ها

ایرنا مجری طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت جهادکشاورزی از پایان فاز اول طرح احیای 550‌هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: اجرای فازدوم این طرح نیازمند 3.1‌میلیارد دلار اعتبار است که انتظار می‌رود از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی تامین شود. یدالله شمایلی در زمینه اهم فعالیت‌های این موسسه در سه سال اخیر و در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: این موسسه دارای پنج ماموریت کلیدی اجرای طرح 550‌هزار هکتار دشت‌های خوزستان و ایلام، توسعه آبزی پروری با اولویت پرورش ماهی در قفس، برقی کردن چاه‌های آب کشاورزی، مقابله با بیابانزایی و جلوگیری از ریزگردها و همچنین واگذاری سهام از بخش دولتی به بخش خصوصی در بحث دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی است. مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهار داشت: طرح احیای 550‌هزار هکتار دشت‌های خوزستان و ایلام در سفر مقام معظم رهبری به این استان در سال 1375 کلید خورد و در اواخر سال 1388 ماموریت اجرای ان به موسسه جهاد نصر محول شد که در سال 1392 نیز با حضور حسن روحانی رییس‌جمهوری دولت یازدهم اعتبار 1.5‌میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت. شمایلی با بیان اینکه اجرای این طرح ملی به دو مرحله تقسیم‌بندی شده است، تصریح کرد: مرحله نخست این طرح در 312‌هزار هکتار بود که با توجه به تخصیص منابع آبی وزارت نیرو تاکنون 208‌هزار هکتار آن در قالب ایجاد زیرساخت‌ها، انتقال آب، زهکشی زیرزمینی و یکپارچه‌سازی اراضی عملیاتی شده است. مجری طرح اقتصاد مقاومتی افزود: بخش عمده مرحله نخست این طرح تاکنون اجرایی شده و مابقی آن تا پایان امسال یا در نهایت ابتدای سال 1396 به پایان خواهد رسید که در صورت تخصیص اعتبارات لازم مرحله دوم این طرح نیز در ادامه اجرایی خواهد شد. مجری طرح احیای دشت‌های خوزستان گفت: مرحله دوم اجرای این طرح با توجه به کمبود منابع آبی به تخصیص آب وزارت نیرو بستگی داشت که با پیگیری‌های اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی آب مورد نیاز 238‌هزار هکتار از این اراضی در اردیبهشت ماه امسال تخصیص یافت. شمایلی ادامه داد: براساس برآوردهای سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فاز دوم اجرای این طرح نیازمند 3.1‌میلیارد دلار اعتبار است که انتظار می‌رود از محل صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی یا دیگر منابع تامین شود.


تخصیص ۲۸۰‌ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مدارس

مهر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از تخصیص ۲۸۰‌میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مدارس ابتدایی با اولویت کلاس‌های چندپایه خبر داد. محمد دیمه ور افزود: چشم‌انداز آموزش و پرورش در آینده تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی کلاس‌های چند پایه است. معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: درسال جاری۲۸۰‌میلیارد ریال برای تامین تجهیزات مدارس ابتدایی با اولویت کلاس‌های چندپایه تخصیص یافت ضمن آنکه در سال گذشته نیز با همین اولویت ۲۳۰‌میلیارد ریال به موضوع تجهیز مدارس ابتدایی اختصاص داده شد. وی با بیان اینکه بخشنامه راهبران آموزشی که مربوط به مدارس روستایی و مرزی کشور است به استان‌ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: براساس این آیین نامه تمام امتیازاتی که به مدیران مدارس تعلق می‌گیرد حق ماموریت و ایاب و ذهاب نیز به راهبران آموزشی تعلق خواهدگرفت تا بتوانند از مدارس روستایی و عشایری بازدید کنند. دیمه ور با بیان اینکه حدود ۶۰درصد مدارس بالای ۲۰۰ نفر دانش‌آموز اکنون به صورت دوری اداره می‌شوند، افزود: بخشنامه چند معلمی متعلق به پایه‌های پنجم و ششم است و نباید در پایه‌های پایین‌تر استفاده شود


مقصر گرانی شکر عمده‌فروشان هستند، نه کارخانه‌ها

ایسنا مدیرعامل مرکز صنایع قند و شکر عنوان کرد که کارخانه‌های قند و شکر تمامی محصولات خود را در بازار عرضه کرده‌اند و مسوولیت گرانی فعلی قیمت شکر بر عهده عرضه‌کنندگان اصلی و عمده شکر در بازار است. خلیل بهزاد گفت: آنچه مشخص است کارخانه‌های قند و شکر تمامی شکرهایشان را عرضه کرده‌اند و در این زمینه از طرف کارخانه‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد. وی افزود: همچنین قیمت محصول کارخانه‌ها کاملا مشخص و در دفاترشان ثبت شده است. کارخانه‌ها به هیچ عنوان محصولات‌شان را احتکار نکرده‌اند و به دلیل اینکه باید پول چغندرکاران را پرداخت می‌کردند اصلا امکان چنین اقدامی را ندارند. مدیرعامل مرکز صنایع قند و شکر عنوان کرد: البته دولت مقداری شکر در انبارها داشته است که باید آن را عرضه می‌کرده است. اگر این شکر از سوی دولت در بازار عرضه شده باشد مشخص نیست که دقیقا چگونه این افزایش قیمت در بازار اتفاق افتاده است. به گفته وی مسوولیت این گرانی بر عهده عرضه‌کنندگان اصلی است که شکر را روانه بازار می‌کنند و نمی‌توان گفت صرفا برخی خرده فروشی‌ها اقدام به گران فروشی کرده‌اند. از سوی دیگر علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفته است که تاخیر در واردات از سوی برخی واردکنندگان و کارخانه‌ها صورت گرفته و دستگاه‌های نظارتی باید با محتکران برخورد کنند که عامل گرانی شکر شده‌اند. موضوع قابل توجه اینجاست که یکی از وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخورد با گرانفروشی و مقابله با احتکار است اما این سازمان سکوت کرده بلکه هیچ اقدامی برای متعادل کردن بازار انجام نداده است و همچنان مصرف‌کنندگان از گرانفروشی اقلام پر مصرفی همچون مرغ، برنج و شکر زیان می‌بینند و در این میان دلالان و احتکارگران که عده کمی هستند از این وضعیت منتفع می‌شوند.


شکست انحصار امریکا

در تولید داروی «لنفوم» خون

ایسنا محققان مرکز تحقیقات سرطان پژوهشگاه جهاد دانشگاهی ابن‌سینا با دستیابی به دانش فنی تولید واکسن سرطان توانستند تومورهای سرطانی پستان را در فاز حیوانی از بین ببرند و امیدوارند با حمایت مسوولان این تحقیقات روی بیماران داوطلب نمونه‌های انسانی آغاز شود. ایده ساخت واکسنی برای پیشگیری یا درمان سرطان از زمان کشف نخستین واکسن‌ها همواره ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. در این راستا از 15سال قبل برای نخستین بار ایده ساخت واکسن سرطان در پژوهشگاه ابن‌سینا شکل گرفت. این دارو در حال حاضر با خروج هزاران دلار ارز از کشور وارد می‌شود و دانش فنی آن در اختیار کشور امریکاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر