بازرگانان به سود بلندمدت فکر کنند

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۹

پیگیر جوایز صادراتی سال 89 که بخشی از آنها پرداخت شده، هستیم ولی هنوز دولت هیچ تصمیمی در مورد این جوایز نگرفته و بودجه‌یی تخصیص داده نشده است. وی وعده داد که به محض تخصیص و تعیین بودجه برای این مساله، جوایز پرداخت خواهد شد

«صادرات غیرنفتی، پیشران اقتصاد ملی» درحالی شعار روز ملی صادرات ایران در سال جاری اعلام شده که سهم اندک این بخش از کل صادرات کشور پاشنه آشیل اقتصاد وابسته به نفت ایران را تقویت می‌کند. هرچند که رییس سازمان توسعه تجارت ایران رشد صادرات غیرنفتی را مناسب می‌داند ولی این وعده را می‌دهد که تا پایان سال با افزایش سهم صادرات غیرنفتی از تجارت کشور، تراز تجاری منفی فعلی، مثبت شود.

وی همچنین درباره میزان واردات خودرو بالای 2500سی سی یا به اصطلاح خودروهای لوکس نیز گفت: در نیمه اول سال جاری تنها 132خودرو وارد شده که 65 تای آن به سفارتخانه‌ها و نمایندگان خارجی مقیم ایران اختصاص داشته است.

افخمی راد که سازمان متبوعش را برای بزرگداشت روز ملی صادرات، 29مهر ، آماده می‌کند روز گذشته با حضور در نمایشگاه بین‌المللی وضعیت تجارت و به‌ویژه صادرات ایران را رو به رشد خواند اما از آسیب‌های آن نیز چشم‌پوشی نکرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات، حدود 70درصد، در 6ماه گذشته به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هندوستان صورت گرفته، محدود بودن کشورهای مقصد صادراتی ایران را ضعف بزرگ نهادهای مسوول از جمله سازمان توسعه تجارت دانست و وعده داد که برای توسعه مقاصد صادراتی تلاش بیشتری

خواهد کرد.

وی همچنین میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی را که در آمار صادرات کل کشور محاسبه نشده حدود سه میلیارد دلار اعلام کرد و با توجه به‌وضعیت سیاسی برخی کشورهای مقصد و همسایه در شرایط کنونی و امید به‌بهبود آن در آینده وعده داد که تا پایان سال تراز تجاری کشور مثبت می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با مقایسه ماندگاری صادرکننده ایرانی در بازار خارجی با رقبای دیگر از کشورهای غربی و کشورهای توسعه یافته شرقی، عدم پایداری کالای ایران در بازار جهانی را ضعف بزرگی خواند و گفت: متاسفانه ما در کشورمان شرکت‌های دیرپا و خوش نام در بازار داخلی و خارجی تقریبا نداریم که کالاهای جدید متناسب با ذائقه مشتریان امروز و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا تولید و عرضه کند.

وی با انتقاد از اینکه تجار ایرانی کمتر به‌حضور پایدار و مداوم در بازار خارجی توجه می‌کنند گفت: بازرگانان ایرانی همواره منافع کوتاه‌مدت و موقت را دنبال می‌کنند و بعد تامین این منافع، بازار را ترک می‌کنند. با این حال وی برای رفع این « ایراد اساسی» پیشنهاد کرد هم دولتمردان و هم تجار زمینه را برای استمرار طولانی در بازار و حفظ بازار خارجی فراهم کنند که از نظر وی تنها از طریق برنامه‌ریزی میسر می‌شود: «مشتری ما باید بداند که برند ایرانی وی را تنها نمی‌گذارد».

معاون وزیر صنعت برای تحقق این هدف گفت: سیاست جدید سازمان توسعه تجارت این است که به‌صادرکننده‌هایی که ماندگاری بالایی در بازار خارجی داشته باشند، کالاهای با ارزش افزوده بالا و با استفاده از فناوری و در حجم زیاد صادر کنند، امتیازهای ویژه‌یی داده خواهد شد. به گفته افخمی این امتیازها توسط شورای عالی صادرات نیز مصوب شده است.


جایزه‌ها و مشوق‌ها

جوایز صادراتی سال 89 هنوز بعد از گذشت چهارسال پرداخت نشده و به یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان نمونه‌یی بدل شده که بناست در بازار جهانی ماندگار باشند. افخمی راد در این باره گفت: پیگیر جوایز صادراتی سال 89 که بخشی از آنها پرداخت شده، هستیم ولی هنوز دولت هیچ تصمیمی در مورد این جوایز نگرفته و بودجه‌یی تخصیص داده نشده است. وی وعده داد که به محض تخصیص و تعیین بودجه برای این مساله، جوایز پرداخت خواهد شد.

وی درباره مشوق‌های دیگر صادراتی نیز به یارانه حمل و نقل دریایی، برنامه‌ریزی منظم خطوط کشتیرانی و توسعه پروازهای خارجی اشاره کرد و گفت: پیگیر اعطای این مشوق‌ها هستیم به‌ویژه در بخش حمل و نقل هوایی که در حال حاضر صادرکننده ما مجبور است کالای خود را ابتدا به کشوری مانند ترکیه یا امارات بفرستد و از آنجا به کشورهای آفریقایی یا اروپایی صادرکند.


صادرات طلا و واردات خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صادرات مصنوعات طلا که در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است این طور توضیح داد: کسی که بخواهد شمش طلا به کشور وارد و آن را به مصنوعات تبدیل و سپس صادر کند با مشکلی مواجه نخواهد بود. ولی وارد‌کننده باید تضمین‌هایی مبنی بر اینکه کالای وارد شده را حتما صادر می‌کند، به بانک مرکزی ارایه کند و همین طور باید به‌میزان هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده طلای وارداتی خود را در قالب سپرده‌یی نزد بانک قرار دهد که البته این مبلغ بعد از صادر‌ کردن آن کالا به وی مسترد می‌شود.

افخمی راد درباره واردات خودرو که به گفته وی بخش ثابت همه گفت‌وگوهای تجاری ایران است نیز این طور اظهارنظر کرد: از پایان سال گذشته هیچ‌گونه ثبت سفارشی برای واردات خودروهای لوکس نداشتیم و خودروهایی که وارد می‌شوند مربوط به ثبت سفارش‌های گذشته هستند.

به گفته وی، از سال 1391 خودروهای لوکس به‌صورت تجاری ثبت سفارش نشدند و برای ورزشکارانی که دارای مدال المپیک بودند یا جانبازان بالای 70درصد این مجوز صادر شده بود که آنها خودروهای بالای 2500سی‌سی را که به‌عنوان خودروهای لوکس نام‌گذاری می‌شوند، وارد کنند. وی گفت: در 6ماهه‌ اول امسال 132 خودرو لوکس از گمرک ترخیص شده که 65 خودرو مربوط به‌سفارتخانه‌ها و نماینگان خارجی مقیم ایران است. وی در پایان از خبرنگارانی که در نشست خبری حضور داشتند خواست که «پرونده خودروهای وارداتی یا لوکس را همین جا ببندند.»

مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات امسال دو روز زودتر از موعد و در تاریخ 27مهر برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر