از منطقه

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۸۴

دورنمای رتبه اعتباری ترکیه منفی شد

آژانس اعتبارسنجی فیتچ در پی کودتای نظامی نافرجام در ترکیه که ریسک‌های ثبات سیاسی در این کشور را بارز کرد، دورنمای رتبه بدهی دولتی ترکیه را منفی کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این آژانس رتبه بدهی دولتی ترکیه را در منفی BBB که یک پله بالاتر از رتبه بی‌ارزش است، حفظ کرد. فیتچ هشدار داد، ابهامات سیاسی که پس از کودتای نافرجام ایجاد شده‌اند بر عملکرد اقتصادی ترکیه تاثیر خواهند گذاشت و ممکن است به سیاست اقتصادی این کشور لطمه بزنند. این آژانس اعتبارسنجی در بیانیه‌یی اعلام کرد، مقامات ترکیه با پاکسازی کسانی که تصور می‌رود در کودتا دست داشته‌اند به کودتا واکنش نشان داده‌ و تاکنون حدود 70هزار کارمند دولتی از کار معلق شده‌اند. پیامدهای این برخوردارها که در سال‌های اخیر کمرنگ شده بودند، نامعلوم است. براساس این گزارش اعتبار ضعیف، هزینه استقراض ترکیه در بازارهای بدهی خارجی را افزایش می‌دهد. فیتچ اعلام کرد، درآمد ترکیه از ورود گردشگران خارجی در نیمه اول سال جاری میلادی 41درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.


پاکستان در اندیشه واردات برق از روسیه و ترکمنستان

همزمان با تلاش دولت کنونی پاکستان برای گسترش روابط و همکاری با کشورهای آسیای میانه و روسیه به ویژه در حوزه انرژی اکنون رسانه‌های پاکستان از پیشنهاد روسیه و ترکمنستان برای صادرات برق به پاکستان و علاقه‌مندی پاکستان به این پیشنهاد خبر می‌دهند. به گزارش اکسپرس تریبیون، مدتی پیش روسیه و ترکمنستان پیشنهادهایی به پاکستان درخصوص صادرات برق به این کشور از طریق پیوستن به طرح «کاسا-1000» مطرح و اعلام کردند آمادگی دارند تا در فصل زمستان که تاجیکستان و قرقیزستان توان صادرات برق به پاکستان را ندارند، برق مورد نیاز پاکستان در فصل سرد(اکتبر تا آوریل به مدت 6 ماه) را تامین کنند. طرح خط انتقال برق از قرقیزستان و تاجکیستان به پاکستان و افغانستان معروف به طرح کاسا-1000(آسیای مرکزی-آسیای جنوبی) قرار است در صورت اجرا و تکمیل شدن در فصل تابستان که تاجیکستان و قرقیزستان تولید برق مازاد دارند حدود یک هزار و 300مگاوات برق مازاد این کشورها را به افغانستان و پاکستان منتقل کند.


کمک 12 میلیون دلاری امریکا به گارد مرزی تاجیکستان

کمک 12میلیون دلاری امریکا به گارد مرزی تاجیکستان شامل 9میلیون دلار تجهیزات ارتباطی و جیپ نظامی به ارزش سه میلیون دلار است. به گزارش پایگاه ولد بولتن براساس اعلام سفارت امریکا در تاجیکستان این اقدام در راستای آخرین تحرکات امنیتی واشنگتن در منطقه انجام گرفته است. به نوشته بیانیه صادر شده از سوی سفارت امریکا در تاجیکستان، این تجهیزات در راستای افزایش گارد تاجیکستان برای رهگیری و خنثی کردن عملیات طرف مقابل در مرزهای بعضا ناآرام این کشور با افغانستان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر