مرکل میزبان نشست رسمی نخست‌وزیران اروپا

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۸۲

گروه جهان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ۲۷ آگوست (ششم شهریور) نشست رسمی نخست‌وزیران اروپایی را برگزار می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری نووی‌نایت، یک روز پیش از برگزاری این نشست، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک مراسم ناهار کاری با نمایندگانی از گروه ویشگرد شرکت خواهد کرد. گروه ویشگرد یک اتحادیه منطقه‌یی متشکل از چهار کشور مجارستان، لهستان، جمهوری چک و اسلوواکی است.

اصلی‌ترین موضوعی که در هر دو نشست به بحث گذاشته خواهد شد، گردهمایی قریب‌الوقوع رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) در براتیسلاوا برگزار خواهد شد.

پیش از آن نیز مرکل با دونالد تاسک، رییس شورای اروپا دیدار خواهد کرد. یکی از موضوع‌های اصلی دستور کار مذاکرات مرکل و تاسک بررسی این موضوع خواهد بود که آیا اروپا باید گام دیگری در زمینه یکپارچگی اروپا و در واکنش به رای برگزیت بردارد یا نه. بررسی کنترل بیشتر بر پایتخت‌های اروپایی برای جلوگیری از اروپاستیزی نیز یکی دیگر از موضوع‌های مذاکره بین این دو مقام اروپایی خواهد بود. حزب سوسیال دموکرات در ائتلاف حاکم در آلمان به همراه فرانسه و ایتالیا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. ایتالیا قصد دارد هفته آینده با برگزاری نشستی غیررسمی در جزیره «ونتتن» مواضع خود را بیان کند.

آلمان این هفته اعلام کرد که تمایل دارد به دلیل اندازه و اهمیت بریتانیا و عضویت بلندمدت آن در اتحادیه اروپا آنچه را «وضعیتی ویژه» توصیف کرد، به بریتانیا اعطا کند. چنین موضع‌گیری از سوی آلمانی‌ها از روابط نزدیک‌تر و منافع بیشتر این کشور از انگلیس در مقایسه با سایر اعضای اتحادیه اروپا همچون نروژ و سوییس حکایت دارد. برلین درعین حال همچون کشورهای مرکز و شرق اروپا اعلام کرده که دسترسی انگلیس به بازار مشترک پس از برگزیت مشروط به موافقت مقامات انگلیسی با شرط تردد آزاد شهروندان اتحادیه اروپا به این کشور است. شبکه تلویزیونی ‌ای‌تی‌وی به نقل از منابع رسمی انگلیس گزارش داد که لندن این شرط را نخواهد پذیرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر