آغاز فصل جدایی امریکا از عربستان‌سعودی

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۷۸

گروه جهان|

امریکا تعداد مستشاران نظامی خود را در یمن کاهش می‌دهد. این افراد به‌طور مستقیم در ائتلافی به سرکردگی عربستان در خاک یمن فعالیت می‌کردند که در حال حاضر تعدادشان به 5نفر محدود شده است.

«ایان مک کاناگی» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا در توضیح این خبر به رویترز گفت: «این 5نفر در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در پایگاه‌های هوایی در مرکز مشاوره نظامی این کشور در یمن فعالیت می‌کنند. مرکز مذکور تقریبا اوایل آغاز عملیات نظامی ائتلاف عربستان در مارس گذشته آغاز به‌کار کرد. عمده وظیفه این افراد فعالیت برای سوخت‌گیری حین پرواز جت‌ها و همکاری محدود اطلاعاتی است.»

براساس این خبر تغییر ماموریت این نیروها در ماه ژوئن کلید خورد. به اعتقاد مک کاناگی اقدام امریکا در کاهش نیروهای مستشار در یمن، تاثیری در توانایی این کشور در حمایت از سعودی‌ها ندارد و به معنای استفاده بهینه از منابع است.

افزایش شمار تلفات غیرنظامیان حملات هوایی نیروهای ائتلافی تحت امر عربستان در یمن، بارها موردانتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر قرار گرفت. هفته قبل روزنامه‌نگاران ارشد نیویورک‌تایمز در مقاله‌یی از دولت امریکا خواستند فروش سلاح به عربستان را مادام که این کشور در جنگ با یمن است، ‌متوقف کند. همین مساله موجب شده تا وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، در بیانیه‌یی خطاب به سعودی‌ها اعلام کند که «حمایت مشورتی ما از ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان خیلی ضعیف است و به شکل «چک سفید امضا» نیست.» پایگاه خبری اخبارالساعه امارات با انتشار این بیانیه آن را به مثابه سیلی به صورت ائتلاف سعودی متجاوز به یمن توصیف کرد و در ادامه نوشت: «آدام استامپ، سخنگوی رسمی پنتاگون پیش‌تر از این اعلام کرده بود که حتی اگر ما در دفاع از سرزمین‌های عربستان به آنها کمک کنیم دلیل بر این نیست که نسبت به جنگ این کشور علیه یمن ابراز نگرانی نکنیم. ما در گفت‌وگوهای خود با مقامات عربستانی به آنها گوشزد کرده‌ایم که ‌باید برای به حداقل رساندن خسارت و تلفات مردم یمن تلاش کنند.»این درحالی است که مقام‌های ائتلاف تحت امر عربستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه صراحتا اعلام کردند که از سلاح‌های لیزری و هدایت شونده بسیار دقیقی که امریکا دراختیار این کشور قرار داده در این جنگ استفاده می‌کنند.


ائتلافی علیه مردم یمن

عربستان با ائتلاف 9کشور عربی خلیج‌فارس، جز عمان و با همراهی امریکا از ششم فروردین امسال حملات گسترده‌یی را علیه یمن آغاز کرد تا

«عبد ربه منصور هادی» رییس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیان یمنی که امنیت شهرهای این کشور را تامین می‌کنند، جلوگیری کند. تکاپوی رسمی پنتاگون برای کنار کشیدن ضمنی از همکاری با نیروهای سعودی در یمن پس از بیانیه رسمی پزشکان بدون مرز آشکار شد. سازمان پزشکان بدون مرز پنج‌شنبه گذشته این ائتلاف را به «بمباران بدون تبعیض» متهم و اعلام کرد که اعتماد خود را به توانایی ائتلاف در خودداری از حملات مرگبار خود به نهادهای وابسته به این نهاد از دست داده است.

سازمان پزشکان بدون مرز به دنبال کشته شدن 19نفر در حملات هوایی روز دوشنبه به یک بیمارستان تحت حمایت این سازمان در استان «حجه» (Hajja) کارکنان 6بیمارستان خود را در یمن از این کشور خارج کرد. این چهارمین حمله مرگبار به مراکز این بیمارستان در طول جنگ یمن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اخبارالساعه امارات، بیانیه پنتاگون پس از آن منتشر می‌شود که پزشکان بدون مرز، کارکنان خود را از 6بیمارستان در شمال یمن بعد از اینکه هدف بمباران سعودی‌ها قرار گرفت و 19نفر کشته شدند، خارج کرده است. پیش از این نیز یک مدرسه ازسوی ائتلاف سعودی بمباران شده بود که ده‌ها کودک بر اثر آن کشته شدند.

بر اثر این بمباران‌ها تاکنون چندین هزار زن و کودک یمنی کشته یا مجروح و ده‌ها هزار نفر نیز آواره شده‌اند و 80درصد تاسیسات خدماتی، درمانی و آموزشی ویران شده است. گزارش سالانه اخیر سازمان ملل نیز ثابت می‌کند که این ائتلاف مسوول 60درصد مرگ کودکان در طول یک سال گذشته در یمن بوده است. در مقابل عربستان‌سعودی گفته است که این گزارش براساس اطلاعات نادرست نوشته شده است.

به اعتقاد تد لیو، دموکراتی از ایالت کالیفرنیا و یکی از مقامات نظامی کادر حفاظت نیروی هوایی امریکا، این حملات می‌تواند تاثیر بسزایی بر تحریک رای‌گیری برای محدود کردن حضور بازوهای نظامی امریکا در عربستان‌سعودی داشته باشد. او در این زمینه به رویترز گفت: «وقتی چنین حملات هوایی به‌صورت مکرر اتفاق می‌افتد و کودکان، زنان، دکترها، کارکنان و حتی بیماران قربانی آن می‌شوند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که عربستان‌سعودی نه‌تنها به هشدارها گوش نمی‌دهد بلکه اهمیتی هم برای این هشدارها قائل نیست.»


انتقادهای تند از همکاری با کشتار

زمزمه‌های انتقاد از نحوه رفتار نیروهای امریکایی در یمن و همکاری آن در کشتار غیرنظامی‌ها در داخل مرزهای ایالات‌متحده بالا گرفته است. سناتور کریس مورفی، پنج‌شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: «اثر انگشت امریکا درمورد هر انسانی که جان خود را در یمن از دست می‌دهد، مشاهده می‌شود زیرا با‌وجود اینکه این عربستان است که بمب‌ها را از هواپیماهای خود روی یمن می‌ریزد اما آنها نمی‌توانند این کار را بدون امریکا انجام دهد. اینها مهمات ماست که به عربستان فروخته شده و هواپیماهای ما، جنگنده‌های عربستان را در آسمان سوخت‌رسانی می‌کنند. علاوه بر این، سازمان اطلاعات ما به عربستان کمک می‌کند و نقشه اهداف را ارائه می‌دهد.»

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا، در واکنش به این انتقاد گفت: «بله ما روابط دفاعی قوی با عربستان داریم. بار دیگر تاکید می‌کنم که ما به‌طور روتین با آنها صحبت می‌کنیم. ما از اینکه نگرانی خود را به آنها منتقل کنیم، نگران نیستیم و مجددا تاکید می‌کنم که عربستان درباره این ادعاها تحقیق می‌کند و موضع را جدی می‌گیرد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز هم نوشت: «اوباما بدون جلب‌رضایت کنگره، از مداخله در یمن حمایت کرد. گفته می‌شود اوباما از زمان ورود به کاخ‌سفید به عربستان‌سعودی 110میلیارد دلار تسلیحات ازجمله بالگردهای آپاچی و موشک فروخته است. اوباما همچنین در زمینه اطلاعاتی، تعیین اهداف حمله، سوخت‌گیری به جنگنده‌ها و... به ائتلاف کمک‌رسانی کرده است. کارشناسان مدعی‌اند اگر واشنگتن حمایت‌های خود را قطع می‌کرد، ائتلاف دست به عملیات زمینی می‌زد.

این درحالی است که وزارت خارجه امریکا هفته گذشته فروش تانک و دیگر تجهیزات نظامی به عربستان برای جایگزین شدن به جای تسلیحات تخریب شده در جنگ به ارزش 1.15میلیارد دلار را تایید کرد. سناتور «کریس مورفی» نماینده دموکرات از ایالت «کانکتیکت» می‌گوید که کنگره قدرت جلوگیری از این فروش را دارد و من با دیگر قانونگذاران در حال مذاکره در این خصوص هستم. اما به‌دلیل سیاست، احتمال موفقیت در توقف فروش تسلیحات به عربستان بسیار ضعیف است. باتوجه به تلفات گسترده غیرنظامیان، حمایت بیشتر امریکا از این جنگ غیرقابل دفاع است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر