140میلیارد تومان از اموال آریا به فروش رسید

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۶۴

گروه اقتصاد کلان

ماجرای اختلاس 3هزارمیلیارد تومانی بانک صادرات ایران که در دوره دولت نهم اتفاق افتاد، هنوز هم مختومه نشده و پرونده تعیین‌تکلیف اموال امیرمنصور آریا در سازمان اموال تملیکی باز است. این سازمان جز اموال آریا، پرونده بابک زنجانی یکی از بزررگ‌ترین متهمان رانت‌خواری و فساد در دوران تحریم را نیز در دستورات خود دارد اما در وضعیتی نامشخص و پر از ابهام. رییس سازمان اموال تملیکی اعلام کرده بیش از 60درصد اموال غیرمنقول امیرمنصور آریا به‌فروش رسیده اما هیچ‌یک از اموال بابک زنجانی هنوز دراختیار این سازمان قرار نگرفته است.

به گفته امین دلیری، بیش از ۶۰درصد از اموال غیرمنقول امیرمنصور آریا که حدود ۱۴۰میلیارد تومان ارزش داشت، به فروش رسیده اما اموال بابک زنجانی از آنجاکه هنوز به دست سازمان اموال تملیکی نرسیده این سازمان طبیعتا امکان فروش آنها را نداشته است. امیرمنصور آریا متهم اصلی اختلاس 3هزار میلیارد تومانی بانک صادرات ایران، اتهاماتی مانند زمین‌خواری و دریافت تسهیلات ویژه را در پرونده خود داشت که بنا بر این اتهامات در ۱۵مرداد۱۳۹۰ بازداشت و سوم خرداد سال١٣٩٣ در زندان اوین اعدام شد و بخشی از اموال وی بنا بر قانون دراختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت تا با فروش آنها در خدمت مخارج عمومی کشور قرار گیرد.

همچنین بابک زنجانی نیز از بزرگ‌ترین متهمان به فساد و رانت‌خواری در دوران تحریم است. وی اتهاماتی ازقبیل حضور در قاچاق طلا هم در پرونده خود دارد همچنین اکنون یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران شرکت ملی نفت است.

امین دلیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اموال زنجانی توضیح داده است: تاکنون هیچ یک از اموال بابک زنجانی دراختیار ما قرار نگرفته و درنتیجه سازمان اموال تملیکی امکان فروش اموال او را نداشته است، ولی اموال امیرمنصور آریا دراختیار ما قرار گرفت و توانستیم در مزایده‌هایی که برگزار کردیم حدود ۶۰درصد از اموال غیرمنقول او را که دراختیار ما قرار داشت، بفروشیم.

او درباره قیمت‌گذاری اموال امیرمنصور آریا توضیح داد: کارخانه صنعت ملی فولاد اهواز، حدود ۴۳۰میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده که هنوز فروخته نشده است و برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که اسناد غیرمنقول اموال وی حدود ۲۳۰میلیارد تومان ارزش داشته که حدود ۶۰درصد آن (حدود ۱۴۰میلیارد تومان) را فروخته‌ایم.

دلیری بیان کرد: هر ماه برای اموالی که دراختیار داریم -ازجمله اموال امیرمنصور آریا- مزایده‌هایی برگزار می‌کنیم و در برخی از این مزایده‌ها بخشی از اموال فروخته می‌شوند، ولی بخشی از اموال هم هستند که پس از برگزاری 6،5بار مزایده هنوز خریداری نشده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسانی خریدار این اموال هستند؟ بیان کرد: مشتریان این مزایده‌ها اغلب مردم و در‌واقع متقاضیان حقیقی هستند و بخش دولتی برای خرید، کمتر ورود می‌کند.

دلیری در پاسخ به این سوال که آیا در پروسه سند زدن مشکلی برای متقاضیان وجود ندارد؟ گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و سندهای منگوله‌دار دراختیار سازمان اموال تملیکی است و کسانی که در مزایده‌ها شرکت کرده، این اموال را می‌خرند و بی‌هیچ مشکلی، سند به نام‌شان زده می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر