سامانه اس300 را به‌طور کامل تحویل گرفته‌ایم

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۵۸

حضور هواپیماهای روسی در ایران ربطی به مجلس ندارد

گروه ایران|

سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت 31 مردادماه روز صنعت دفاعی کشور، با اشاره به آخرین وضعیت سامانه موشکی اس300 اعلام کرد که سامانه موشکی اس 300 را به‌طور کامل تحویل گرفته‌ایم که بخشی از آن از روسیه وارد کشور شده و بخش دیگری نیز در حال بارگیری و انتقال به کشور است. وزیر دفاع همچنین در این خصوص به مذاکرات فشرده با مقامات روسی اشاره کرد و گفت که علاوه بر رایزنی رییس‌جمهوری کشورمان با ولادیمیر پوتین، در نخستین سفری که پس از قبول مسوولیت در وزارت دفاع گرفتم این موضوع را دنبال کرده و در نهایت نیز روس‌ها تصمیم رییس‌جمهور قبلی دال بر عدم تحویل سامانه موشکی اس 300 را ملغی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دهقان در مورد پس گرفتن شکایت ایران در رابطه با سامانه پدافندی اس300 نیز گفت: چارچوب کلی توافق شده بر نظر طرفین قرار گرفت که اگر روس‌ها قرارداد تحویل سامانه یاد شده را به شکل کامل اجرا کنند طرف ایرانی هم شکایت خود را پس گیرد البته تا زمان بازپس‌گیری شکایت چندین بار عدم طرح در دادگاه را مطرح کردیم یا آن را به تعویق انداختیم. درباره بحث سامانه موشکی اس400 نیز طرف روس در همان زمان که بحث اس300 مطرح بود، پیشنهاد تحویل سامانه موشکی اس400 و یک سیستم آنتی 2500 را به ما داده بود و اصرار بر این داشت که ما آن سیستم‌ها را دریافت کنیم که به دلایل مختلف ما اصرارمان روی تحول سامانه موشکی اس 300 بود.


ترک‌ها خواستار جبران گذشته هستند

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص آخرین وضعیت منطقه و تغییر سیاست‌های منطقه‌یی ترکیه و آیا این امکان وجود دارد که این کشور به جمع کشورهای مبارزه‌کننده واقعی با تروریسم منطقه‌یی اضافه شود یا خیر؟ گفت: در رابطه با تغییرات شرایط منطقه واقعیت این است که همه ما شاهد تحولاتی هستیم که شاید بتوان شاخص‌های آنها را چند عنصر دانست که نخست یک اتحاد سه‌گانه عربی، امریکایی و صهیونیستی در منطقه عمل می‌کرد و اینها عموما جبهه واحدی را در مقابل جریان مقاومت تشکیل داده بودند. اقدامات و برنامه‌های این جبهه یا مثلث سه‌گانه عملا نشان داد که آنها به نتیجه نرسیدند و حتی پاسخ متفاوت و منفی نسبت به آنچه دنبال می‌کردند، دریافت کردند؛ طبیعی است آن رویکرد عملگرایی این اقتضا را دارد که آنها با توجه به تحلیلی که از شرایط دارند، مواضع خودشان را اصلاح کنند که البته در آینده این‌گونه خواهد بود که آنها مقصران را هم از میان همین مثلث پیدا خواهند کرد. دهقان تصریح کرد: این موضوع را تاریخ در آینده اثبات خواهد کرد که کسانی که تصمیمات راهبردی اشتباه را در مقاطع خاصی از زمانه می‌گیرند، پیامدهای بلندمدت آن را به‌طور طبیعی از قبل خریداری کرده‌اند.

وی افزود: امروز این مساله را در منطقه شاهد هستیم و از یک طرف عربستان در تمام جنگ‌های سیاسی، امنیتی و نظامی در منطقه و در تهاجمی که به یمن کرده شکست خورده است و در یک باتلاقی گرفتار شده که خروج از آن برایش متصور نیست؛ هم‌پیمانان او در منطقه یک به یک در حال فاصله گرفتن از آن هستند و در درون حاکمیت سعودی، اختلافات جدی به وجود آمده و ارتش پوشالی عربستان که به ظاهر از سلاح‌های پیشرفته امریکایی بهره‌مند بود، عملا با بدترین تهاجماتی که می‌توانسته انجام دهد، امروز ناموفق بوده است. ترکیه هم این وضعیت را داشت. شاید بتوان گفت ترکیه یکی از پایگاه‌های عمده حمایتی و پشتیبانی از جریان داعش بود به تصور اینکه قادرند در کوتاه‌مدت حکومت سوریه را ساقط و در آنجا یک حاکمیت به اصطلاح اسلامی را برپا کنند. دولت ترکیه با درک واقعیت‌ها و پذیرش اینکه آن سیاستی که ایران در قبال جریان‌های تروریستی در پیش گرفته بود، سیاست درستی است، عملا به نوعی می‌خواهند گذشته را جبران کنند؛ گذشته‌یی که نه تنها برای آنها منفعتی نداشت بلکه خسارت‌های جدی را به مردم منطقه، زیرساخت‌ کشورهای منطقه و کمک به حضور بیگانگان در منطقه کرد.


ارتقای همکاری با روس‌ها در سطح راهبردی

سردار دهقان در مورد همکاری‌های نظامی بین ایران و روسیه در این دوره جدید نیز گفت: سیاست کلی نظام، ارتقای سطوح همکاری با روس‌ها در سطح راهبردی است و نشانه‌ها و علائم خیلی جدی را در این وادی می‌توانیم، داشته باشیم به‌طوری که در طول دو و نیم سال گذشته حداقل پنج ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته‌ایم و بحث سند همکاری‌های دفاعی را درسطح ملی امضا کرده‌ایم. وی افزود: در این ملاقات‌ها در رابطه با بحث سوریه گفت‌وگوهایی راهبردی و جدی داشتیم و امروز نیز همکاری ما با روس‌ها در امر مبارزه با بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و دستیابی به صلح و امنیت در سطح منطقه و ریشه‌کن کردن ترور و تروریسم در منطقه یک همکاری راهبردی است و به‌طور طبیعی نیز همکاری‌های ما جدی و سازمان‌یافته بوده و با برنامه انجام می‌دهیم.

سردار دهقان در پاسخ به سوال خبرنگاری که آیا احتمال دارد، روسیه از دیگر پایگاه‌های نظامی ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه استفاده کند یا خیر؟ نیز گفت: در بحث استفاده هواپیماهای روسیه از پایگاه‌های هوایی ایران، مغلطه انجام می‌شود؛ ما پایگاهی را در اختیار روس‌ها قرار نداده‌ایم و تنها براساس توافق طرفین و به خواست دولت سوریه مقرر شد، برای انجام عملیات و ماموریت موثرتر علیه تروریست‌ها در سوریه هواپیماهای روس از پایگاه ایران استفاده کنند. دهقان در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ارتباطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام جهت مقابله با داعش و تروریست‌ها در سوریه بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه رییس کمیسیون امنیت ملی گفته است که هواپیماهای روسیه تنها برای سوخت‌گیری از پایگاه نوژه همدان در این پایگاه حضور پیدا کرده‌اند نیز گفت: معلوم است آنها برای تفریح به ایران نمی‌آیند، می‌آیند تا در صورت لزوم سوخت‌گیری کنند یا مسلح شوند؛ اما ما فعلا برنامه‌یی برای استفاده روس‌ها از دیگر پایگاه‌های هوایی ایران نداریم اما اگر شرایط اقتضا کند آن را بررسی خواهیم کرد. وی همچنین در مورد زمان استفاده هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه نیز گفت تا هر زمان که لازم باشد، این تصمیم پابرجا خواهد بود.


قدرت قابل‌توجه ایران در سطح دفاعی

سردار دهقان در ادامه سخنان خود در این نشست خبری ضمن تشریح برنامه‌های وزارت دفاع در حوزه هوافضا و صنایع دفاعی گفت: ما امروز به قدرت قابل‌توجهی در حوزه دفاعی رسیده‌ایم و موفق شد‌ه‌ایم هواپیماهایی مناسب را طراحی و تولید کنیم؛ امروز در بخش اعظمی از ساخت و تولید هواپیما به خودکفایی رسیده‌ایم و گلوگاه ما موتور هواپیما بود که آن هم امروز (یک‌شنبه) رونمایی خواهد شد. وی همچنین از افزایش همکاری‌های دفاعی ایران با سایر کشورهای دوست و هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: من با 36 وزیر دفاع ملاقات داشتم که چین و روسیه از جمله آنهاست. در 18 سال گذشته سابقه نداشته وزیر دفاع ایران به صورت مستقل به چین برود. من به عنوان وزیر دفاع به چین سفر کردم و قرار است ان‌شاءالله به زودی وزیر دفاع چین نیز در پاسخ به سفر من، به تهران سفر کند. وزیر دفاع در خصوص پرونده پارچین نیز گفت: این پرونده در شورای حکام و آژانس انرژی اتمی بسته شده است اما اینکه بر مبنای پروتکل الحاقی یا ان‌پی‌تی درخواست‌هایی در این باره شود، انجام آن مشروط به قبول کردن طرف مقابل است که در این راستا عربستان و برخی کشورها پول‌هایی خرج می‌کنند ولی موفق نخواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر