شناسایی مشمولان سهام عدالت مشکل اصلی واگذاری‌ها

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۳

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد مشکلات آزادسازی سهام عدالت، گفت: مسایل مربوط به‌شناسایی مشمولان، شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت، آزادسازی و وصول سود این سهام از جمله مشکلات سهام عدالت است که در یک‌سال گذشته با محوریت و مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت و به تهیه پیش‌نویس سازماندهی سهام عدالت منتهی شد. این پیش‌نویس توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌هیات دولت ارسال شده است.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، با بیان اینکه دوران طلایی واگذاری‌ها در یک‌سال گذشته رقم خورده است، گفت: بیش از 60درصد انرژی این سازمان در سال گذشته صرف حل‌و‌فصل مشکلات مربوط به‌مصوبات دولت قبلی بابت رد دیون دولت شد. او با بیان اینکه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال‌های 90 و 92 بیش از تکلیف بودجه‌یی بوده است، افزود: در سال 90 در ازای 45هزار میلیارد ریال تکلیف واگذاری، 53هزار میلیارد ریال و در سال 92 در ازای 62هزار میلیارد ریال تکلیف واگذاری، 81هزار میلیارد ریال واریز به‌خزانه داشتیم. به گفته رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در سال 92 با تصویب هیات واگذاری 333 شرکت در فهرست واگذاری‌ها قرار گرفت که بیش از 80درصد از این شرکت‌ها تعیین تکلیف شد.

وی با مقایسه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در سال 91 و 92 گفت: در سال 91 بالغ بر 7هزار و 100میلیارد تومان عرضه به عموم و 4هزار میلیارد تومان واگذاری عین سهام بابت طلبکاران دولت داشتیم، در حالی که در 6ماهه نخست سال 92 بالغ بر 12هزار و 500میلیارد تومان واگذاری به عموم، 231میلیارد تومان عین سهام بابت رد دیون و 3هزار و 500میلیارد تومان واگذاری بابت سهام عدالت انجام شده است. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در نیمه دوم سال 92 نسبت به‌مدت مشابه سال 91 واگذاری‌ها از رشد 259درصدی برخوردار بود و در سال 92 نسبت به سال 91 در مجموع از نظر واگذاری‌های قطعی شاهد رشد 364درصدی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال 93 سال پایانی خصوصی‌سازی در کشور است، افزود: شرایط نامساعد بورس از دی گذشته تاکنون یکی از عواملی است که موجب شده تا آمار واگذاری‌ها بیش از این افزایش نیابد، با این حال سازمان خصوصی‌سازی از سال 80 تا نیمه اول 92 بالغ بر 98هزار و 700میلیارد تومان واگذاری قطعی انجام داده و در نیمه دوم 92 به تنهایی 31هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که 32درصد کل واگذاری‌های این سازمان را شامل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر