توکیو سود برد هنگ‌کنگ منتظر ماند

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۴۱

جهان- گزارش اشتغال امریکا که روز جمعه هفته گذشته منتشر شده بود، باعث امیدواری سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای آسیایی و در نتیجه رونق بازارهای سهام شد.

به گزارش بی‌بی سی، اداره کار امریکا در گزارشی اعلام کرد که در ماه سپتامبر 248000 تعداد شغل ایجاده شده و نرخ بیکاری به 5.9درصد رسیده که پایین‌ترین رقم بیکاری در 6سال اخیر است. علاوه براین در ژاپن به‌ویژه دلار قوی که باعث ین ضعیف‌تر در بازار می‌شود، یکی دیگر از دلایل رونق بازار سهام در ژاپن بود.

بازارهای آسیایی همچنین با دقت انتخابات برزیل را زیرنظر داشتند که در نتیجه آن خانم دیلماروسف قرار است با رقیب خود آئوچیو نوس در دور دوم در 26 اکتبر رقابت کند. برزیل که بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای جنوبی است، مقصد مهم سرمایه‌های آسیایی است و اتفاقات سیاسی این کشور قطعا برای سرمایه‌گذاران حایز اهمیت است.

به این ترتیب شاخص سهام نیکی 1.2درصد به‌دست آورد و دفاتر خود را برای نخستین روز هفته در واحد 15.890.94 بست. شاخص سهام توپیکس نیز یک درصد به‌دست آورد و به واحد 11.777.45 رسید. برندگان مهم بازار توکیو دیروز تویوتا و هوندا بودند که از ضعف ین در بازارهای بین‌المللی استفاده می‌کنند.

اما در هنگ‌کنگ که تظاهرات خیابانی دو‌هفته‌یی دموکراسی خواهان تقریبا پایان یافت و معترضان تصمیم گرفتند که خیابان‌ها را ترک کنند، خیال سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را اندکی آسوده کرد هر چند باعث نشد که سرمایه‌گذاران به محض کاهش تعداد معترضان رو به خرید و فروش بیاورند و همچنان محتاط باقی ماند. اما به‌هر حال انتشار این خبر که رهبر معترضان با مقامات دولت در حال مذاکره است، باعث شد تا شاخص هنگ‌کنگ اندکی ترقی یابد.

در کره جنوبی هم شاخص کوپسی دیروز 3دهم درصد ترقی کرد. در کره شمالی هم بازارها پس از اینکه مقامات این کشور یک هیات بلندپایه را برای شرکت در مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی به کره جنوبی اعزام کردند، رونق را تجربه کردند. بازارهای چین، هند و جنوب‌شرق آسیا روز دوشنبه تعطیل بودند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تقویت شد. هر یورو روز دوشنبه به ازای 1.2534 دلار معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر