سرازیر شدن دلارها به لندن و نیویورک

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۸۲

گروه گوناگون رتبه‌بندی گردشگری جهان توسط سازمان جهانی گردشگری به عنوان بخشی از سنجش گردشگری جهانی، سالانه سه‌بار منتشر می‌شود. در این سنجش، گردشگری هم بر پایه تعداد گردشگر و هم بر پایه سود به دست آمده از آن حساب می‌شود. در آمار ارائه شده در این گزارش، صنعت توریسم برپایه سودآوری تا سال 2015 ارائه شده ‌است.

در آمار ارائه‌شده از سوی سایت «استاتیستا» بر اساس اطلاعات سال 2015، لندن از نظر درآمد گردشگری، بالاترین رتبه را در تعداد ورود گردشگران میان شهرهای جهان دارا بوده است؛ لندن را می‌توان پایتخت فرهنگی و مد در جهان معرفی کرد. تنها مشکل این شهر گران بودن بیش از حد آن است که این موضوع هم در مقابل جذابیت‌های گردشگری آن، نتوانسته مانع ورود گردشگران شود.

در این آمارنامه که بر پایه سودآوری گردشگران تنظیم شده است، نیویورک به عنوان دومین مقصد گردشگران جهانی معرفی شده است؛ شهری که به نظر می‌رسید حادثه 11سپتامبر سال 2001، ضربه محکمی بر اقتصاد گردشگری آن زده است. حادثه‌یی که تاکنون بزرگ‌ترین عملیات تروریستی تاریخ ایالات متحده امریکا به‌شمار می‌آید و پیامدهای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی برای این کشور و جامعه جهانی به‌دنبال داشته است.

پس از این حادثه همانطور که انتظار می‌رفت، شمار گردشگران ورودی به امریکا و نیویورک کاهش یافت. هرچند این کاهش تنها برای مدتی کوتاه بود چرا که نیویورک دوباره توانست جای خود را به عنوان دومین مقصد گردشگری جهان به دست بیاورد. نیویورک شهری است که توانسته براساس فرهنگ و هویت خود و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیاد، اقدام به جذب گردشگران کند. بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف دنیا برای دیدن مکان‌هایی که در رمان‌ها، سریال‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌ها به آنها اشاره شده است، به سوی این شهر می‌آیند. هنوز هم آرزوی بسیاری از مردم دیدن مجسمه آزادی یا میدان تایمز یا بلندترین برج‌های جهان در منطقه منهتن است. بر اساس گزارش «استاتیستا»، نیویورک توانسته است به‌طور متوسط 17.37میلیارد دلار از طرف گردشگران خود سود کند. هرچند این شهر، دومین مقصد گردشگران در نمودار فوق بوده است چراکه لندن با عدد 20.23میلیارد دلار، در رتبه اول نشسته است.

در این میان، پاریس، سومین شهر پربازدید در آمار گردشگری جهانی در سال 2015 بوده است؛ زمانی که هنوز این شهر تصویری از حمله و کشتارهای تروریستی به خود ندیده بود. گذشته از این مسائل، فرانسه مدت‌ها به عنوان یک کشور موفق در زمینه گردشگری مشغول فعالیت است. تمرکز اصلی این کشور روی بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار (نظیر برج ایفل) بوده است. علاوه بر این دولت فرانسه برای توسعه بیشتر و مستمر این بخش اقتصادی، تمرکز بر توسعه رویدادها و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها را در دستور کار قرار داده است. توریسم ورزشی به‌خصوص گلف نیز که از مهم‌ترین و درآمدزاترین بخش‌های گردشگری حال حاضر جهان است، در پاریس مورد توجه ویژه‌یی قرار دارد. پاریس در این میان چیزی حدود 16.61میلیارد دلار از گردشگران خود کسب کرده است تا سومین شهر پردرآمد در حوزه گردشگری باشد.

بعد از این شهرها، سئول، سنگاپور، بارسلونا، بانکوک، کوالالامپور، دوبی، استانبول، تایپه، توکیو، هنگ‌کنگ، لس‌آنجلس، مادرید، میامی، سیدنی، مونیخ، رم و برلین به‌ترتیب رتبه‌های چهارم تا بیستم این آمارنامه را به خود اختصاص می‌دهند.

استانبول، تایپه، توکیو و دیگر شهرهایی که در انتهای نمودار قرار دارند، در میان شهرهایی هستند که عدد تک‌رقمی را در حوزه درآمد گردشگری برای خود ثبت کرده‌اند. قبل از این شهرها، دوبی با 11.6میلیارد دلار آخرین شهری است که درآمد گردشگری سال 2015 را دورقمی به ثبت رسانده است.

با این حال، باید منتظر ماند و دید که در آمارنامه‌های جدید تحولات اقتصادی و سیاسی و همینطور وقوع ناآرامی‌ها در مناطق مختلف دنیا، چقدر جایگاه این شهرها را تغییر داده است. آمار جدید با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای مختلف به‌وقوع پیوسته، تغییر خواهد کرد؛ اتفاقاتی چون حمله‌های تروریستی نیس فرانسه، کشتار در آلمان و ناامنی‌های ناشی از حملات تروریستی در سایر کشورها، جنگ‌ها و ناآرامی‌های داخلی و همینطور کودتا در ترکیه، درگیری‌ها و کشتارهای نژادپرستانه و ... همچنین حواشی این اتفاق‌ها، به‌تبع در جذب توریسم و بحث اقتصاد گردشگری تاثیرات چشمگیری می‌گذارد و می‌تواند پای این صنعت را به کشورهای دیگری که از نظر موضوعات مطرح شده، درگیر رویداد خاصی نیستند و تقریبا بی‌حاشیه و امن محسوب می‌شوند، باز کند. به نظر می‌رسد زمان زیادی لازم باشد که اعتماد گردشگران به شهرهایی چون لندن، پاریس، استانبول، مونیخ و... که در آمار سال 2015 بالاترین‌ها بودند، بازگردد و این کشورها بتوانند سودآور بودن صنعت توریسم را دوباره تجربه کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر