کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۸۰

برخورداری 2.5میلیون روستایی از آب شرب

فارس|حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، بااشاره به اینکه به برخی روستاها هنوز با تانکر آبرسانی می‌کنیم، گفت: با مجموع پروژه‌هایی که در حال اجراست امسال قدم جدی برای آبرسانی به روستاها برداشته خواهد شد به‌طوری که امسال 2.5میلیون نفر از ساکنان روستاها از آب شرب مطلوب برخوردار خواهند شد. وزیر نیرو درخصوص اینکه آیا قیمت آب می‌تواند نقشی در کاهش مصرف داشته باشد، گفت: وقتی هزینه کمی برای مصرف آب‌های تجدیدپذیر پرداخت شود، انگیزه‌یی برای صرفه‌جویی نخواهد بود و قیمت کنونی آب در کشور باعث مصرف‌گرایی می‌شود پس قیمت آب می‌تواند اثرات مثبتی در این زمینه ایجاد کند.


4برابر شدن صادرات نفت ایران به کره‌جنوبی

ایرنا| رویترز گزارش داد: واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران در ماه جولای (تیر-مرداد) سال جاری میلادی 285درصد نسبت به پارسال افزایش یافت. کره‌جنوبی در هفتمین ماه سال جاری میلادی در مجموع یک‌میلیون و ١١٠هزار تن، معادل 260هزار و ٩١٠بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرد که 285درصد نسبت به جولای2015 بیشتر است. مجموع واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران در 7ماهه نخست سال جاری میلادی اکنون به 7میلیون و ٢٢٠هزار تن رسیده است، درحالی که در دوره مشابه سال2015 این رقم 3میلیون و ٢٣٠هزار تن بود.


آغاز صادرات گاز به عراق

ایسنا| مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: از ماه آینده صادرات گاز به کشور عراق در فاز اول آغاز می‌شود تا این کشور بتواند گاز موردنیاز نیروگاه‌های خود را تامین کند. حمیدرضا عراقی اظهار کرد: در فاز اول صادرات به کشور عراق، گاز صادر شده توسط ایران، به نیروگاه بغداد انتقال پیدا می‌کند تا نیاز این نیروگاه به گاز مرتفع شود و این نیروگاه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. وی افزود: تا پایان سال نیز، صادرات گاز در فاز دوم به این کشور آغاز خواهد شد و گاز را جهت تامین سوخت موردنیاز نیروگاه بصره، به این کشور صادر خواهیم کرد. عراقی بااشاره به حجم صادرات گازی که قرار است به کشور عراق انجام گیرد، تصریح کرد: در ابتدای صادرات روزانه 7میلیون مترمکعب گاز به این کشور صادر خواهیم کرد اما درنهایت میزان صادرات به کشور عراق به روزانه 70میلیون مترمکعب خواهد رسید.


مطالعات گازرسانی دریایی به عمان در دستور کار

شانا| مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران گفت: مطالعه آب‌های عمیق به‌عنوان یکی از مسیرهای صادرات گاز به عمان در دستور کار دو کشور قرار گرفت. علیرضا کاملی درباره پروژه صادرات گاز ایران به عمان بااشاره به اینکه ٢مسیر برای صادرات گاز به این کشور تعیین شده است، تصریح کرد: انتقال گاز از طریق آب‌های کم‌عمق و آب‌های عمیق به‌عنوان ٢مسیر برای ارسال گاز ایران به عمان تعیین شده است. وی با بیان اینکه قرار شد مطالعه انتقال گاز ایران به عمان افزون بر آب‌های کم‌عمق از طریق آب‌های عمیق هم در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: مسیر آب‌های عمیق برای صادرات گاز به عمان ضمن اینکه نسبت به مسیر دیگر کوتاه‌تر است، نیاز به دریافت مجوز از دیگر کشورها ندارد و دارای بخش‌های مشترک به‌ویژه در آب‌های ساحلی ٢طرف با مسیر کم‌عمق است. به گفته کاملی، قرار است تصمیم نهایی پس از مطالعه هر ٢مسیر، گرفته شود.


ظرفیت صادرات روزانه ٢٠میلیون لیتر نفت گاز

شانا| معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ظرفیت صادرات روزانه نفت‌گاز کشور را باتوجه به طرح‌های پالایشی و افزایش مصرف سی‌ان‌جی ٢٠میلیون لیتر اعلام کرد. عباس کاظمی با بیان این مطلب اظهار کرد: در 3ماهه نخست امسال، روزانه ١٣,٥میلیون لیتر نفت‌گاز صادر کرده‌ایم درحالی که تا ٢٠میلیون لیتر هم ظرفیت صادراتی داریم. به گفته وی، سال٩٣ برای تامین نیاز داخل، ٦میلیون لیتر نفت‌گاز از پتروشیمی‌ها دریافت و 3میلیون لیتر هم وارد کردیم و این درحالی است که امسال به روزانه ٢٠میلیون لیتر صادرات رسیدیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: افزون بر صادرات روزانه ١٣,٥میلیون لیتر نفت‌گاز در 3ماهه نخست امسال پتروشیمی‌ها هم ٦میلیون لیتر صادرات داشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر