حراج اموال شهرداری تهران برای پرداخت بدهی‌ها

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۷۰

گروه راه و شهرسازی|

پس از ماه‌ها کشمکش بر سر واگذاری فروشگاه شهروند و شهرآفتاب به بانک ‌شهر و رد آن توسط شورا سرانجام چند روز قبل مشخص شد که شهرداری تهران به علت هزینه‌تراشی‌های چند برابری که داشته مجبور به استقراض 5 هزار میلیاردی از بانک شهر شده است به همین دلیل بحث واگذاری دو مورد از مهم‌ترین سرمایه‌های شهر در ازای بدهی‌ها را مطرح کرده است که البته هنوز هم برای آن اصرار دارد و لابی‌هایش را برای به نتیجه رساندن این واگذاری ادامه می‌دهد. اکنون طبق آخرین سخنان رییس کمیسیون سلامت شورا نه تنها شهروند و شهرآفتاب بلکه براساس شنیده‌ها شهرداری قصد واگذاری ورزشگاه‌هایش را نیز دارد جالب اینکه ارائه تسهیلات به بانک شهر نیز با واگذاری سوله بحران منطقه 12 به این بانک وارد مرحله تازه‌تری شده است.

رحمت‌الله حافظی صبح روز گذشته در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به برخی شائبه‌ها مبنی بر لابی شهرداری برای فروش شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر گفت: شورای سوم مجوز فروش شهروند را صادر کرده بود اما به دلایلی این فروشگاه به فروش نرفت. این درحالی است که 6 ماه قبل در شورای چهارم و به پیشنهاد کمیسیون سلامت و با کسب آرای حداکثری، مصوبه قبلی ابطال و فروش شهروند ممنوع شد اما حالا شاهد هستیم، شهرداری که دچار مشکلات زیادی در تامین نقدینگی به واسطه عدم مدیریت بهینه منابع و صرف هزینه‌های غیرضرور شده این پیشنهادات را مطرح می‌کند.

او با بیان اینکه شهرداری با اقدامات خود دو الی سه برابر هزینه به شهر تزریق کرده است، گفت: نبود نگاه کنترل منابع مثل لایحه بودجه 94 و 95 که بندهای تبصره مرتبط با اقتصاد مقاومتی وجود نداشت و حتی افزایش پرسنل که خارج از مصوبات بوده بار سنگینی بر شهرداری تحمیل کرده و این موضوع سبب استقراض شهرداری شده است. حافظی با بیان اینکه شهرداری سال گذشته برای پرداخت حقوق و برخی از بدهی‌های خود 5000 میلیارد تومان از بانک شهر استقراض کرده است، گفت: باید سود حاصله را تسویه کند و به این سمت رفتند که بخشی از سهام شهروند، شهر آفتاب و براساس شنیده‌ها، ورزشگاه‌های مناطق مختلف را واگذار کنند و در عمل این چوب حراج به سرمایه مردم است که این اقدام به هیچ عنوان قابل قبول نیست و به نظر می‌رسد شورای شهر نیز این رویه را قبول ندارد.

اما جز فروش فروشگاه شهروند، ورزشگاه و نمایشگاه تازه تاسیس شده شهر آفتاب خبرهای دیگری هم از واگذاری سوله‌های مدیریت بحران شهر به گوش می‌رسد؛ اما این ‌بار واگذاری‌ها با جان مردم و بحران‌های قابل انتظار ارتباط دارد. رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره گفت: متاسفانه همچنان مشکلاتی در مدیریت سوله‌های بحران داریم ازجمله در منطقه 3 که سوله مدیریت بحران در اختیار باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد، در منطقه 4 در اختیار سازمان فرهنگی و هنری، در منطقه 4 سوله به شهربازی بدل شده، در منطقه 12 سوله مدیریت بحران به بانک شهر فروخته شده و در منطقه 14 سوله در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و نهایتا در منطقه 16 سوله مدیریت بحران در اختیار حوزه علمیه قرار دارد.


فقدان حکمرانی شایسته

او در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی سوله مدیریت بحران به بانک شهر فروخته شده است، گفت: در شهر تهران هر کاری قابل انجام است. در شهر تهران فقدان حکمرانی شایسته وجود دارد. باید شاخص‌هایی همچون مسوولیت‌پذیری، تخصص‌گرایی، شفافیت، پاک حسابی و... ایجاد شود اما متاسفانه می‌بینیم که در گزارش‌های حسابرسی چه شورا و چه شهرداری هیچ کدام پاسخگو نیستند و بر همین اساس نباید توقع شهر بهتر داشته باشیم. حافظی با بیان اینکه باید مسوولیت پاسخگویی برای همه افراد حتی اعضای شورای شهر ایجاد شود، گفت: می‌بینیم که عضو شورایی 10سال قبل تصمیمی گرفته و آن تصمیم موجب ضرر و زیان به مردم شده اما هیچ‌کس پاسخگوی این ضرر و زیان نیست. او با بیان اینکه حق اظهار نظر همگانی باید در حکمرانی شایسته شهر ایجاد شود، گفت: اما می‌بینیم وقتی می‌خواهیم پیاده راه 17شهریور بسازیم نه تنها از مردم نظرخواهی نمی‌شود بلکه در مقابل مخالفت‌ها نیز مقاومت می‌شود. حافظی در پاسخ به فعالیت بانک شهر در پایتخت گفت: 9درصد سهام بانک شهر متعلق به شهرداری تهران است و شهرداری نیز به واسطه مراودات خود هر وقت دچار کمبود مالی شود در قالب تسهیلات از بانک شهر کمک می‌گیرد و از طرف دیگر به بانک شهر رانت می‌دهد تا در هر کوچه و معبری کیوسک شهر نت مستقر کند.


دیوان محاسبات شهری می‌تواند گره گشا باشد

رییس کمیسیون سلامت شورا در مورد حسابرسی و سکوت برخی اعضای شورا نسبت به حسابرسی گفت: برای نخستین بار حسابرسی از شهرداری رسانه‌یی شد و به عنوان نخستین گام این اقدام مورد قبول است و قطعا مطالبه اعضای شورای شهر می‌تواند در ادامه مسیر حسابرسی موثر باشد. هیات رییسه قصد داشت که طبق روال سنواتی، انحرافات حسابرسی را به شهردار ابلاغ کند اما مطالبه کردیم تا این گزارش حسابرسی به سازمان‌های نظارتی نیز ارجاع داده شود اما وقتی تعلل هیات رییسه را دیدیم، کمیسیون سلامت اعتراضات را به سازمان بازرسی ارجاع داد اما باید بگویم تا آنجا که می‌توانستیم کار را پیش بردیم اما قانون راه دیگری نیز برای ما در نظر نگرفته و به نظر می‌رسد، ایجاد دیوان محاسبات شهری می‌تواند گره‌گشا باشد چراکه همان‌گونه که وزرا باید به دیوان محاسبات پاسخگو باشند باید اعضای شورای شهر و مدیران شهری نیز به دیوان محاسبات شهری نیز پاسخگو باشند و پاسخ بی‌دقتی‌ها، کم کاری، تصمیمات و... خود را بدهند. او در مورد حسابرسی از مناطق نیز با بیان اینکه شهرداری مناطق جایگاه حقوقی ندارد چراکه تنها شهردار یک مقام و پست است و 22شهردار نداریم، گفت: بررسی عملکرد شهرداری‌ها در گزارش تلفیق مشخص می‌شود و شورای شهر نیز می‌تواند برای شهردار درخصوص اداره مناطق توسط مدیرانش تکلیف ایجاد کند.


اخراجی دولت دهم هستم

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه موضع‌گیری‌های سیاسی وی در تذکرات گفت: سوابق مدیریتی من مشخص است و چه زمانی که معاون وزیر بهداشت و چه هنگامی که مدیرعامل تامین اجتماعی بودم، نگرش فنی و نه سیاسی به موضوعات داشتم و در شورای شهر نیز معتقدم نباید سیاسی به موضوعات نگاه کنید چراکه اگر جایگاه سیاسی شود، آسیب‌ها آغاز می‌شود. به عنوان مثال کرباسچی در زمان شهردار بودنش در اصفهان و تهران خدمات زیادی ارائه کرد و منشأ اثر خدمات خوب بود اما از زمانی که بعد سیاسی فعالیت‌های کرباسچی پررنگ‌تر شد، نقطه آسیب‌پذیری وی نیز آغاز شد چراکه قطعا در مسائل سیاسی، جناح مقابل نقاط ضعف را پیدا می‌کند. حافظی با بیان اینکه بنده ارتباط خود را با جناح چپ و راست تکذیب می‌کنم، گفت: حتی برخی عنوان کرده‌اند که من از جبهه پایداری حمایت می‌کنم اما با هیچ گروه سیاسی حتی پایداری ارتباط ندارم. برای خود اصول و خطوط قرمزی قائل هستم، نظام، حقوق مردم و رهبری خطوط قرمز من هستند و هیچ خط قرمز دیگری ندارم.


دلیل بلند مرتبه‌سازی در منطقه ۲۲

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر همچنین درخصوص ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ۲۲ گفت: منطقه ۲۲ یکی از چالش‌های جدی شهر تهران است که خوشبختانه وزارت مسکن و شهرسازی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و به دلیل حساسیت‌های موجود، محدودیت‌هایی در ساخت و ساز ایجاد کرده است. دلیل این رویه در منطقه ۲۲ یک مصوبه در سنوات گذشته است که براساس آن در این منطقه با هر ارتفاعی می‌توان ساخت و ساز کرد در صورتی که برای ساختمان مجاور مزاحمتی ایجاد نکنیم و همین بند باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است. امیدواریم با مداخله وزارت راه و شهرسازی مشکلات این منطقه به تدریج برطرف شود به خصوص اینکه سرانه‌های خدماتی، آموزشی، فضای سبز، تفریحی و بهداشتی در این منطقه پایین است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر