کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۶۸

بازار جهانی برنج در آستانه جنگ قیمت

ایرنا| روزنامه نیشن چاپ تایلند به نقل از صادرکنندگان برنج در این کشور نوشت: بازار جهانی برنج سال آینده (2017)، جنگ قیمت را تجربه می‌کند، زیرا انتظار می‌رود همزمانی وقوع کاهش تقاضا با مازاد عرضه برنج، رقابت میان صادرکنندگان را تشدید کند. روزنامه یادشده نوشته است، چنین وضعیتی به زیان بازار برنج تایلند تمام می‌شود، زیرا قیمت برنج این کشور گران‌تر از سایر کشورهای تولیدکننده این محصول است. صادرکنندگان تایلندی پیش بینی می‌کنند، صادرات برنج این کشور در سال 2016 در مجموع به 9.5میلیون تن برسد و تایلند با اندکی اختلاف، رقیب بزرگ خود هند را پشت سر گذاشته و مقام نخست صادرات برنج در جهان را حفظ کند. «چاروئن لوتاماتاس» رییس آژانس صادرکنندگان برنج تایلند گفت: قیمت‌ها در اواخر سال 2016 شرایط نوسانی دارد، زیرا در حالی که تقاضای بسیاری از کشورهای واردکننده برنج کاهش یافته و انتظار می‌رود با پایان خشکسالی در کشورهای تولیدکننده، عرضه این محصول در فصل برداشت آینده بطور چشم‌گیری افزایش پیدا کند. افزایش بارش‌ها موجب می‌شود تا بسیاری از کشورهای تولیدکننده، برنج خود را به قیمت ارزان‌تری به بازارهای جهانی عرضه کنند، افزایش نرخ برابری «بات» تایلند در مقابل دلار امریکا، قیمت برنج این کشور را در مقایسه با رقبا برای خریداران خارجی گران‌تر می‌کند و مشکلاتی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد. لوتاماتاس گفت: برنج بیشتر و تقاضای کمتر، نوسان‌های ارزی و گران‌تر شدن بات (واحد پول تایلند) و نیز افزایش رقابت میان صادرکنندگان برای فروش محصول، بازار جهانی برنج را وارد جنگ قیمت خواهد کرد. وی تاکید کرد: تایلند صادرکننده اصلی برنج در جهان است و ذخایر برنج زیادی دارد باید این ذخایر را به دقت مدیریت کند و قیمت برنج را در جهان ثابت نگه دارد.


۱۰‌درصد بودجه سلامت کشورها صرف بیماران کلیوی می‌شود

مهر| دبیر سابق هیات‌مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور گفت: حدود ۱۰‌درصد بودجه بهداشت و درمان هر کشور صرف دارو و درمان بیماران کلیوی می‌شود. داریوش آرمان با اشاره به پیش بینی وزارت بهداشت مبنی‌بر ۲ برابر شدن تعداد بیماران بیماران کلیوی طی ۱۰سال آینده، گفت: بی‌تردید تحقق این آمارها بسیارنگران‌کننده است. به همین خاطر دست اندرکاران مربوطه در بخش‌های دولتی و غیردولتی ‌باید برای ارتقای سلامت مردم و نیز آگاهی بخشی به عموم افراد جامعه برای پیشگیری از این بیماری خاموش برنامه‌ریزی‌های جدی، هدفمند و در عین حال میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند. وی تاکید کرد: بنابراین باید حرکت‌های جدی در کاهش روند رو به رشد این بیماری‌ها و همچنین تامین خدمات مختلف مورد نیازبرای اینگونه بیماران صورت گیرد. عضو سابق هیات‌مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه‌های پیشگیری جدی ومنسجم در کشور به چشم نمی‌خورد، به نظر می‌آید با توجه به پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت، تا ۱۰سال آینده شاهد سیر افزایشی بیماری‌های کلیوی نسبت به وضعیت موجود باشیم. وی هشدار داد: به نظر می‌رسد تا ۱۰سال آینده تعداد بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته (نیازمند دیالیز و پیوند) که در حال حاضر حدود ۸۰‌هزار نفر هستند، به عدد ۱۵۰‌هزار نفر برسد.


مثبت شدن تراز تجاری محصولات پروتئینی

ایرنا| معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مثبت شدن تراز تجاری دام و طیور را یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در سه ماهه نخست امسال صادرات محصولات پروتئینی ایران به ارزش 178‌میلیون دلار انجام شد که تراز تجاری این بخش را مثبت کرد. «حسن رکنی» درباره وضعیت تولید داخل شیرخام و گوشت قرمز و افزایش ظرفیت‌ها بر پایه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی افزود: ارزیابی سه سال گذشته نشان می‌دهد با کاهش واردات محصولات دام و طیور، موقعیت خوبی را در این بخش به دست آورده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این روند را تا پایان سال حفظ کنیم. به گفته وی، معاونت امور دام با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به چهار گروه گوشت قرمز، مرغ، شیر و تخم‌مرغ تقسیم‌بندی و برنامه اصلاح وضعیت موجود و ارتقای ضریب خوداتکایی در برنامه ششم توسعه و افق 1404 مشخص شده است. رکنی اعلام کرد امکان تولید سه‌میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد. پارسال 2‌میلیون و 100‌هزار تن تولید شد و قرار است در برنامه ششم توسعه این میزان به 2‌میلیون و 500‌هزار تن و در افق 1404 به 2‌میلیون و 900‌هزار تن برسد. وی گفت: صادرات گوشت مرغ در سه سال گذشته سیر افزایشی داشته و واردات به صفر رسیده است و این دستاورد بزرگی است؛ سال 1391 واردات این محصول نزدیک 50‌هزار تن و صادرات آن 15‌هزار تن بود و پارسال میزان صادرات به 70‌هزار تن رسید و واردات آن بطور کامل صفر شد. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: پارسال 930‌هزار تن تخم مرغ تولید شد که در پایان برنامه ششم توسعه باید این رقم به یک‌میلیون و 100‌هزار تن و در افق 1404 به یک‌میلیون و 300هزار تن برسد. به گفته وی، سال 1391 در بخش تخم مرغ نزدیک 40‌هزار تن محصول صادر شد و میزان صادرات به بیش از 80‌هزار تن رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر