سال تحصیلی جدید و 14.5میلیون دانش‌آموز در انتظار شیر

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۶۶

براساس مطالعات انجام شده، اغلب دانش‌آموزان به دلیل مصرف کم لبنیات به ویژه شیر دچار مشکلات اسکلتی و کمبود کلسیم هستند، مساله‌یی که به دغدغه مسوولان و دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

وزارت آموزش و پرورش به عنوان مجری اصلی و سکاندار این دستگاه عریض و طویل چند سالی است که برای رفع مشکل جسمی دانش‌آموزان وارد میدان شده و با توزیع شیر رایگان، همت و تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند سهمی در افزایش سلامت جسمی دانش‌آموزان داشته باشد. حساسیت و اهمیت نحوه توزیع شیر در مدارس و میزان اعتبارات و در عین حال مشکلات فرا روی این حرکت عظیم، خبرگزاری جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا گفت‌وگویی با منصور مجاوری مسوول کمیته ملی شیر مدارس و مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش ترتیب دهد. مسوول کمیته ملی شیر مدارس وزارت آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی 96-95 برنامه‌ریزی این وزارتخانه توزیع شیر رایگان در بین 14.5میلیون دانش‌آموز است. منصور مجاوری با بیان اینکه با استقرار دولت یازدهم و در مدت سه سال گذشته، هر سال به جمعیت تحت پوشش دانش‌آموزی در رابطه با توزیع شیر رایگان اضافه شده است، اظهار داشت: در سال91 جمعیت تحت پوشش دانش‌آموزی 8.5میلیون نفر بود، در حالی که در سال تحصیلی 96-95 برای 14.5میلیون دانش‌آموز برنامه‌ریزی شده است. وی ادامه داد: اعتبار شیر مدارس در سال تحصیلی 95-94 حدود 600میلیارد تومان برآورد شده بود که تاکنون حدود 300‌میلیارد تومان به آموزش و پرورش پرداخت شده و 150‌میلیارد تومان به کارخانجات لبنی بدهکار هستیم. به گزارش تعادل به نقل از ایرنا مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: تخصیص این مبلغ به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ابلاغ شده و ما منتظر تامین اعتبار هستیم تا بدهی و مطالبات سال گذشته شرکت‌ها و کاخانجات تولیدی لبنی را

پرداخت کنیم.

مجاوری اضافه کرد: اگر آموزش و پرورش تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید با تمامی کارخانجات لبنی تسویه حساب کند می‌تواند برای سال جدید خرید داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 175 کارخانه درگیر تامین و توزیع شیر مدارس شده بودند که با این فرآیند، بهترین فرهنگسازی برای استفاده خانواده‌ها از شیر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای توزیع شیر در بین دانش‌آموزان آن است که به نوعی از کارخانجات لبنیاتی و شرکت‌های تولیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت خواهد شد. مسوول کمیته ملی شیر مدارس میزان مصرف شیر دانش‌آموزان در سال گذشته را حدود 170هزار تن در قالب حدود 800میلیون پاکت شیر و 55 نوبت اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید شیر در کشور بیش از این میزان است می‌توان با حمایت بیشتر از کارخانجات لبنی در راستای سلامت جامعه گام برداشت.


تاخیر در تخصیص اعتبارات شیر مدارس

مسوول کمیته ملی شیر مدارس در ادامه از تاخیر در تخصیص اعتبارات شیر مدارس گله کرد و گفت: با گذشت پنج ماه از سال وبا وجود مکاتبات و پیگیری‌ها، هنوز سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش برای شیر مدارس از محل هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نشده است. مجاوری خاطرنشان کرد: شنیده‌ها حاکیست که امکان دارد اعتبار شیر مدارس برای فرهنگ‌سازی مصرف شیر در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد حال آنکه وزارت آموزش و پرورش مناسب‌ترین مکان برای فرهنگسازی در این رابطه است.

وی با اشاره به اینکه بودجه شیر از دو محل تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: یک محل ردیف بودجه عمومی کشور است که دولت در سال جاری بودجه خوبی را پیش‌بینی کرده و انتظار داریم بودجه سال 95 که 200‌میلیارد تومان است کامل تخصیص داده شود و محل دوم بودجه هدفمندی یارانه‌ها است که سال گذشته، 400‌میلیارد تومان بود اما تاکنون هیچ رقمی به این وزارتخانه اعلام نشده است. مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر صرفا 200‌میلیارد تومان امسال به برنامه شیر مدارس اختصاص داده شود توزیع شیر از 55 نوبت در سال گذشته به 20نوبت کاهش می‌یابد، اما اگر اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها تخصیص یابد قادر خواهیم بود تا 70 نوبت شیر در بین دانش‌آموزان توزیع کنیم. مجاوری گفت: در سال91، 25نوبت، در سال92، 21نوبت، در سال93، 42نوبت و در سال94، 55نوبت شیر در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. وی گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان مصرف شیر پایین است، در جلسه‌یی با معاونان سازمان برنامه و بودجه، آموزش و پرورش پیشنهاد داده تا اعتبار مربوط به خرید شیر مدارس، زودتر در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا بتواند شیر را از کارخانجات لبنی با قیمت ارزان‌تر پیش‌خرید کند. مسوول کمیته ملی شیر مدارس اضافه کرد: این اقدام از یک سو به نفع آموزش و پرورش و از سوی دیگر کمکی به کارخانجات تولیدی، دامدار و کشاورز است که از رکود فروش در تابستان خارج شوند. مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر دولت در این یک ماه باقیمانده تا سال تحصیلی جدید اعتبارات را در اختیار وزارتخانه قرار دهد می‌توانیم با 150 کارخانه شیر قرارداد بسته و از 15 مهرماه توزیع شیر در 105هزار مدرسه را آغاز کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر