تشکیل سه ضلعی بخش خصوصی، دولت و دانشگاه

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۵۸

نهاوندیان: اشتغالزایی نیازمند دمیدن روح کارآفرینی و تشویق روحیه ابتکار است

گروه بنگاه‌ها شهاب‌الدین قیداری

روز گذشته رییس‌جمهور در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های گروهی کهگیلویه و بویراحمد درباره اهمیت رونق بخشیدن به تولید از طریق سرمایه‌گذاری در فضای کسب و کار برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور صحبت کرد. اظهاراتی که می‌توان آن را مهم‌ترین راهبرد عملیاتی دولت یازدهم در سال پایانی فعالیت‌هایش تفسیر کرد. قبل از صحبت‌های رییس‌جمهور، محمد نهاوندیان نیز در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری استان به بحث توسعه بنگاه‌ها برای مقابله با بیکاری اشاره کرد. مجموعه دیدگاه‌هایی که نمایان‌کننده استراتژی اقتصادی دولت برای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط است؛ نشانه‌های میدانی نیز از ابتدای سال95 نیز حاکی از آن است که دولت یازدهم قصد دارد از طریق توسعه کسب و کار کوچک و متوسط، رونق را به تولید رکودزده ایران بازگرداند. همزمان با صحبت‌های رییس‌جمهور سایر چهره‌های اقتصادی کابینه تدبیر و امید هم ابعاد گوناگون این راهبرد اجرایی را تشریح کردند. «محمد نهاوندیان» رییس دفتر رییس‌جمهوری، اولویت جدی و اصلی کشور را مبارزه با معضل بیکاری دانست و تاکید کرد که «اشتغالزایی نیازمند دمیدن روح کارآفرینی و تشویق روحیه ابتکار است.» تاکید چهره‌های اقتصادی کابینه روی کارآفرینی و ابتکار در مسیر برنامه‌ریزی‌هایی است که برای توسعه بنگاه‌های کوچک باید به کار گرفته شود. لازمه پی‌ریزی یک کسب و کار در هر شکل و نوعی، داشتن ساختار سامان یافته‌یی از ایده‌پردازی و خلاقیت است که باید در کالبد بنگاه‌های اقتصادی ایران دمیده شود. صحبت‌هایی که با بررسی و ارزیابی دقیق آنها می‌توان برنامه‌های اقتصادی دولت را تحلیل و پیش‌بینی کرد.


حمایت از بنگاه‌ها برای ایجاد ارزش افزوده

صحبت‌های رییس دفتر رییس‌جمهور در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری استان کهگیلویه نشان می‌دهد که دولت یازدهم برای تحقق بسترهای توسعه، جدی از سرمایه‌گذاری روی کارتل‌های بزرگ و شرکت‌های عظیم، توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط را مد نظر قرار داده است. این متدی است که چهره‌های اقتصادی دولت در جلسات و نشست‌های مختلف مدام روی آن تاکید می‌کنند. نهاوندیان در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:«باید به بنگاه‌های اقتصادی کمک کنیم تا آنها نیز به ارزش‌افزوده ملی اضافه کنند.» رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت:«لازمه بنگاهی که حاصل کار آن بیش از هزینه باشد، این است که ابتدا کارآفرینی و روحیه اتکا به خود در مدارس و دانشگاه‌ها پرورش یابد.»

نهاوندیان تاکید کرد:«اقدامات دولت در صندوق شکوفایی و نوآوری، صندوق کارآفرینی امید همچنین موج ایجاد شده در بانک‌ها در حمایت از بنگاه‌های کوچک همان مسیری است که با سرمایه کم، اشتغال زیاد ایجاد شود و به سبب اینکه این بنگاه‌های کوچک انعطاف‌پذیرند، رشد و شغل پایدار تامین می‌کنند.»


گسترش فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه گسترش فرهنگ کارآفرینی مهم‌تر از سرمایه است، ادامه داد: «باید این فرهنگ در دانشگاه‌های استان تقویت شود و واحد تشویق و راهنمایی کارآفرینی ایجاد کنند که این مهم‌تر از اعطای اعتبارات و به معنای درونزا بودن است.»

نهاوندیان برگزاری جلسات سرمایه‌گذاری و توسعه در استان‌ها را شناسایی و تاکید بر استعدادهای درونی استان و از لازمه‌های اقتصاد مقاومتی توصیف کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره پیشرو بودن به عنوان یکی از سیاست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی گفت: «کارخانجات باید به دنبال فکر، بازار، فناوری و روش‌های جدید باشند تا سرپا و پویا بمانند.»

نهاوندیان با اشاره به برونگرایی در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد:«نمی‌توان از اقتصاد مقاومتی سخن گفت اما بازارها و مکانیسم‌های کار در بازار جهانی را نشناسیم و لازمه این امر اشراف بر همه سازوکارها در حوزه بین‌الملل است و امروز با رفع تحریم‌ها می‌توانیم هر چه بیشتر با سازوکارهای مالی و بانکی جهان آشنا شویم.»

رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه بانک‌ها موظف هستند با استانداردها و ترتیبات جدید مالی آشنا شوند، گفت:«البته این بدین معنی نیست که هدف و جهت را از بیرون بگیریم بلکه باید با تکیه بر خود از امکانات و ظرفیت‌های دنیا در مسیر اهداف ملی، توسعه میهن و دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20ساله کمک بگیریم.»


سه ضلعی بخش خصوصی، دولت و دانشگاه

نهاوندیان ابراز امیدواری کرد که برونداد چنین جلساتی عزم جدی برای تکیه بر توانایی‌های داخلی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های کار با دنیا همچنین تقویت همگرایی و هم‌افزایی شود و کارآفرینان با شناسایی یکدیگر فرصت‌های پیش رو را با یکدیگر مبادله کنند. رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت:«بعد از سفرهای استانی واحدهای پیگیری تمام تصمیمات سفرها را دنبال کرده و از وزارتخانه‌ها گزارش‌گیری می‌شود که بخش خصوصی هم باید به چنین کاری مبادرت کند.»

نهاوندیان با بیان اینکه سه ضلعی بخش خصوصی، دولت و دانشگاه می‌تواند طلسم عقب‌ماندگی‌های استان را برطرف کند، افزود:«این استان به شکرانه مواهب طبیعی، مردم مصمم، مومن، سلحشور و غیور حتی می‌تواند طی ٥ سال آینده در شاخص‌های کاهش بیکاری، سرمایه‌گذاری و رشد پویا سرآمد استان‌های کشور شود.»


اهالی اقتصاد در حضور رییس‌جمهور چه گفتند

نشست سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور رییس‌جمهور ایران برگزار شد، حاشیه‌هایی داشت که مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار گرفت. به گزارش «تعادل» در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد برخی از نمایندگان بخش خصوصی نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. جبار کیانی، رییس اتاق بازرگانی در این جلسه بدون اشاره به تعطیلی فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی در استان با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دهم اظهار کرد: «در گذشته به دلیل همین سیاست‌های اقتصادی چرخ واحدهای تولیدی از رونق ایستاد.» کیانی با دفاع از عملکرد دولت روحانی تاکید کرد:«نرخ بالای تورم و سیاست‌های غلط وضعیت اقتصاد کشور را نابود کرد. در همین حین یکی از فعالان اقتصادی نسبت به سخنان جبار کیانی اعتراض کرد و گفت:«این حرف‎ها دروغ و بی‌اساس است.» مسوولان حفاظتی این فرد معترض را به آرامش دعوت کردند. در ادامه جلسه نیز یکی دیگر از کارآفرینان خواستار صحبت در جلسه شد تا درباره مشکلات بنگاه‌های اقتصادی صحبت کند. ازجمله نکات حاشیه‌یی جلسه توسعه سرمایه‌گذاری استان نحوه برخورد رسانه ملی با موضوعات مطرح شده در این نوع نشست‌هاست؛ زمانی که رییس اتاق یاسوج در دفاع از برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت یازدهم و پروژه بازگرداندن واحدهای راکد به تولید صحبت می‌کرد، شبکه استانی دنا اقدام به قطع برنامه‌های خود می‌کرد و در مسیر معکوس زمانی که موضوعات انتقادی مطرح می‌شد با آب و تاب این اظهارات را پوشش می‌داد. هنگام صحبت‌های کیانی و دفاع از عملکرد دولت روحانی برنامه زنده تلویزیونی شبکه دنا قطع شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر