عضویت در کنوانسیون کیپ‌تاون به نفع کشور نیست

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۴۴

در کنار اینکه برخی معتقدند عضویت ایران در کنوانسیون کیپ تاون می‌تواند راهی برای مقابله با تحریم‌های امریکا باشد برخی کارشناسان نیز اعلام می‌کنند که عضویت در این کنوانسیون فعلا به نفع کشور نیست.

این کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین دلیل مخالفت سازمان هواپیمایی با عضویت در کنوانسیون کیپ‌تاون این است که این کنوانسیون منافع فروشنده هواپیما را بیشتر از خریدار تامین می‌کند.

به این معنا در صورتی که در فرآیند خرید یا اجاره هواپیما با شیوه‌یی که درحال حاضر در کشور عمل می‌شود، مشکلی از لحاظ پرداخت مبالغ مندرج در قرارداد پیش آید، طرف شاکی می‌تواند در دادگاه کشور متبوع یا کشور طرف مقابل اقامه دعوی کرده و منتظر صدور رای براساس قوانین یکی از دو کشور طرف معامله باشد. این درحالی است که با عضویت در کنوانسیون کیپ‌تاون در صورت بروز مشکلات یاد شده طرف شاکی می‌تواند در هر کشوری علیه طرف مقابل شکایت کند. از سوی دیگر اغلب مشکلات در فرآیند خرید یا اجاره هواپیما به موضوع دیرکرد در بازپرداخت وجوه مربوط می‌شود واضح است که کشور فروشنده یا اجاره‌ دهنده می‌تواند در این شرایط قوانینی در یک کشور بیابد که شرکت طرف معامله را به ‌شدت تحت فشار قرار دهد.

به گفته این کارشناسان به نظر نمی‌رسد که درحال حاضر ضرورتی برای عضویت کشور در کنوانسیون کیپ‌تاون و پایبندی به یک سری تعهدات بین‌المللی که عواقب آن مشخص نیست، وجود داشته باشد. آنها تاکید می‌کنند که از ۱۹۰کشور دنیا تنها در حدود ۳۰کشور به عضویت این کنوانسیون درآمده‌اند همگی از کشورهای بزرگ و تولید ‌کننده هواپیما هستند.

همچنین علاوه بر موارد گفته شده هیچ تضمینی برای فروش یا اجاره دادن هواپیما از سوی کشورهای تحریم‌کننده ایران وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر