سنگاپور، کلید اتصال راه دریایی و زمینی جاده ابریشم

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۳۶

گروه جهان

ورود به سنگاپور برنامه بعدی چین برای پیشروی به سمت عملی کردن برنامه جاده ابریشم است. سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت بالقوه سنگاپور به عنوان کشوری برای انتقال مازاد تولید صنعتی از زمان حضور شی‌ جین ‌پینگ کلید خورد. از همان موقع سنگاپور نقشی اساسی به عنوان دروازه ورود چین به شرق آسیا پیدا کرد. به خاطر روابط فرهنگی مشترک و سیستم حقوقی و اقتصادی خاص این مستعمره سابق بریتانیا تعداد شرکت‌های چینی محلی ثبت شده در این کشور در طول پنج سال گذشته دو برابر شده است. درحال حاضر تعداد 7هزار و 500 شرکت چینی در سنگاپور فعال هستند. به گزارش بلومبرگ، پدر تئو سیونگ سینگ، نیم قرن پیش از چین به سنگاپور سفر کرد تا یک شرکت کشتیرانی را پایه‌گذاری کند. او درحال حاضر سلطان بلامنازع شبکه تجارت باستانی میان چین و سنگاپور است. از این رو مدیرعامل خطوط بین‌المللی اقیانوس آرام همزمان با جوان‌سازی ریشه‌های ارتباطی چین با خاورمیانه و اروپا به دنبال سود و منفعت خودش است. تئو سیونگ سینگ براساس همین هدف برنامه سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت کشتیرانی چینی کاسکو را در پیش رو دارد. هدف این سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل بزرگ‌ترین خطوط کشتیرانی در جنوب شرق آسیا و فراتر از آن است.

تئو به عنوان مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازرگانی در سنگاپور درباره این برنامه گفت: «شرکت‌های چینی ممکن است نتوانند به تنهایی سرمایه‌گذاری‌هایشان را مدیریت کنند چراکه تجربه لازم برای این کار را ندارند. همکاری با شرکت‌هایی مثل ما می‌تواند کار آنها را در این زمینه روان‌تر کند. آنها باید یاد بگیرند که چگونه با مردم محلی ارتباط بگیرند و همزمان تجارتشان را انجام دهند.»

آشنایی سنگاپور به ظرافت‌های منطقه همچنین می‌تواند شرکت‌های چینی را برای اداره اموری که به خاطر تنش‌های دریای جنوبی چین درحال سخت‌تر شدن است، کمک کند. این تجربه و آشنایی همچنین می‌تواند از بروز مشکلاتی که در راه سرمایه‌گذاری در آفریقا و امریکای لاتین ایجاد شد، جلوگیری کند. در آن زمان کشور چین برای سرمایه‌گذاری سنگین در این دو منطقه با وجود عدم شناخت مورد انتقاد واقع شد. ژائو شیکای، عضو هیات‌مدیره شرکت زغال سنگ وینز‌وی و معاون سابق شرکت نفت سی‌ان‌او‌سی در این باره گفت:«تمامی این شکست‌ها حکایت از آن دارد که چین به راهنمایی شرکت‌های محلی نیاز‌مند است. شرکت‌های چینی معتقد هستند که معامله و تجارت با کمپانی‌های سنگاپور، رمز موفقیت چگونه کنار آمدن با دیگر شرکت‌ها در دیگر بازارهای جهان است.» از این رو شی‌ جین ‌پینگ، رییس‌جمهور چین سرمایه‌گذاری کلانی برای امور زیربنایی در شرق آسیا برای بهبود بخش دریایی جاده ابریشم در نظر گرفته است. به خاطر همین سرمایه‌گذاری کلان در امور زیربنایی دریایی و پیوند آن با راه‌های زمینی پروژه اوراسیایی جاده ابریشم این پروژه نام «یک کمربند، یک جاده» را دریافت کرده است. برای پکن این پروژه راه‌حلی مناسب برای مشکل مازاد تولیدات صنعتی در بسیاری از بخش‌هاست. این برنامه همچنین امتیاز ویژه شی‌ جین پینگ برای به چالش کشیدن حضور و قدرت امریکا در منطقه آسیاست. تجارت بزرگ‌تر و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر می‌تواند توجیهی برای حضور نظامی باشد و از تنش‌ها برای جاه‌طلبی‌های سرزمینی میان دو ابر قدرت کم کند. شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی فوسان، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری سال گذشته شعبه جنوب شرق آسیایی خود را در سنگاپور بنا کرد. لیانگ شین‌ جون، مدیر اجرایی این کمپانی درباره این موضوع گفت:«شرکت‌های چینی نیاز دارند تا پلتفرم درستی را برای به دست آوردن نتیجه بهتر به دست بیاورند. این آمادگی می‌تواند سکوی مناسبی برای پرش موفق‌تر شرکت‌های چینی باشد و سنگاپور از این لحاظ واجد تمامی شرایط لازم است.»

رابطه چین و کشورهای جنوب شرق آسیا ریشه در تاریخ طولانی و فرهنگ تجارت در منطقه دارد. برخی از چینی‌های سنگاپور همانند پدر تئو در سال‌های 1930 و زمان جنگ میان چین و ژاپن به سنگاپور مهاجرت کردند. پیش از این نسل نیز تاجرانی از چین از قرن‌ها قبل مسیرهای مخصوصی برای تجارت با این منطقه از آسیا در سنگاپور ایجاد کرده بودند.


رابطه‌ای به قدمت تاریخ

اما نگاه جدی چین به سنگاپور به زمانی کوتاه‌تر از این بازمی‌گردد. در سال 2015 نخستین اجلاس میان چین و تایوان پس از هفت دهه برگزار شد. از آن زمان تاکنون مقامات چینی به دنبال آن بودند تا هر سال قدمی مثبت با هدف نزدیک شدن به سنگاپور براساس مطالعه مدل سیاسی بردارند. سنگاپور بزرگ‌ترین جمعیت چینی در میان کشورهای منطقه را دارد. چیزی حدود 75درصد از جمعیت سنگاپور را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. براساس آمار بین‌المللی بیش از 20درصد تولید ناخالص داخلی سنگاپور مدیون چینی‌های حاضر در این کشور است. همچنین حضور چین در این کشور می‌تواند بحران‌هایی همچون رشد نه چندان چشمگیر اقتصادی در سنگاپور را پوشش دهد. این رشد ناامید‌کننده خودش به تنهایی محصول کند شدن روند تجارت، ضعف روند قیمت‌ها در بازار و کاهش شغل در صنعت بانکداری به عنوان یکی از صنایع مورد توجه سنگاپور است.


احتیاط مضاعف

مدیر انجمن ملی چین در موسسه مطالعات بین‌المللی این کشور درباره آینده این تجارت برای چین گفت:«با توجه به عملکرد بد شرکت‌های بین‌المللی چینی بسیاری از کمپانی‌ها در کشورهای آسیای شرقی با احتیاط بیشتری برای همکاری با این شرکت‌ها برخورد می‌کنند. با توجه به اینکه تنش‌ها در منطقه به خاطر فعالیت‌های چین در دریای جنوب درحال بالا گرفتن است، شرکت‌های چینی باید دقت بیشتری برای فعالیت‌های خود به کار ببندند حتی یک اشتباه کوچک در این زمینه می‌تواند عواقب بدی برای سرمایه‌گذاری کلان چین داشته باشد.»

با توجه به این حقایق چین ممکن است به سنگاپور به عنوان کشوری برای کاهش اصطکاک‌ها در نتیجه فعالیت‌های دریای جنوبی چین نگاه کند. این درحالی است که نیروی دریایی امریکا نیز از سنگاپور به عنوان دروازه ورود ناوگان‌های دریایی به این منطقه استفاده می‌کند. از این رو سنگاپور از چین درخواست کرده تا در آینده با دقت و درایت بیشتری گام بردارد.

اما این همه مشکلات نیست و ممکن است برخورد‌های بیشتری پیش آید. براساس گفته‌های برنارد چان، رییس شرکت آسیا فایننشال، سیستم گزارش‌های مالی و نظارتی در برخی از کشورها نیز می‌تواند کار چین را برای سرمایه‌گذاری مشکل‌تر از قبل کند. چان گفت: «از سوی برخی شرکت‌ها هیچ سرنخی درباره اینکه چه میزان کالا به فروش رفته و میزان معامله انجام شده چقدر بوده است در دست نیست. این دقیقا همان شرایطی است که برای ژاپن در 20سال گذشته اتفاق افتاده ‌بود. اگرچه من مطمئنم که این شرکت‌ها حتما در این چرخه روزی غرق خواهند شد اما شرکت‌های چینی حداقل این فرصت را دارند تا از این روند درس بگیرند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر