نقص‌های قانونی پیش روی ادغام اتحادیه‌ها

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۳۲

با ادغام اتحادیه‌ها سرنوشت نظام تولیدی و توزیعی بلاتکلیف باقی می‌ماند

گروه تشکل‌ها|

همچنان طرح مبهم ادغام اتحادیه‌ها در مرحله فرصت و تهدید قرار گرفته و هریک از روسای اتحادیه‌ها در این باره به نظرهای کارشناسی شده می‌پردازند. اکنون که این طرح با سرعت عجیبی درحال پیگیری و عملیاتی شدن است همچنان با مخالفت‌هایی رو به رو است اما به گفته کارشناسان هیات عالی نظارت نسبت به این نوع اظهارنظرهای منتقدانه بی‌اعتنا است. به عبارت دیگر؛ ساز مخالف میان هیات عالی نظارت و برخی از صنوف کوک شده؛ چرا که برخی از روسای اتحادیه‌ها براین باورند که خلأهای قانونی برای اجرای این طرح وجود دارد که هیات عالی نظارت نمی‌تواند درباره اجرای این طرح و عدم مواجه شدن با مشکلات اقتصادی، نمایندگان اصناف را قانع کند. آنها می‌گویند با ادغام‌سازی اتحادیه‌ها سرنوشت نظام تولیدی و توزیعی بلاتکلیف باقی می‌ماند و همچنین اتاق اصناف در این باره نیز تاکنون هیچ برنامه روشنی را ارائه نداده است.


فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی ادغام‌

در همین راستا؛ رییس اتاق اصناف مرکزی با اشاره به سرنوشت طرح ادغام اتحادیه‌ها به «تعادل» گفت: ادغام اتحادیه‌ها می‌تواند مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. درواقع، با اجرای مصوبه هیات عالی نظارت این طرح می‌تواند فرصت و چالشی را برای نظام اقتصادی به همراه داشته باشد. جمشید زند با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای اجرای این طرح افزود: ادغام اتحادیه‌ها در برخی از استان‌های کشور جنبه عملیاتی به خود گرفته و حالا باید به این نکته اشاره شود که اگر این طرح در راستای ادغام اتحادیه‌های هم گن و در راستای برطرف کردن مشکلات مالی به کار گرفته شود، بی‌شک موفق آمیز خواهد بود، اما اگر این نوع جنبه‌های این طرح همانند (برطرف کردن مشکلات مالی، ادغام اتحادیه‌های هم گن و موازی) درنظر گرفته نشود می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. زند با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح کاهش معضلات نظام توزیع است، گفت: متاسفانه این روزها یکی از چالش‌های بخش اقتصاد نظام توزیع است و اگر بتوانیم ادغام اتحادیه‌ها را اصولی پیش‌گیریم شاهد کاهش معضلات در نظام توزیع خواهیم بود. به عبارت دیگر، اجرای این طرح ملی و به نفع مردم تمام خواهد شد. رییس اتاق اصناف مرکزی با اشاره به اینکه نقص‌های قانونی برای اجرای طرح ادغام‌سازی وجود دارد، توضیح داد: متاسفانه در زمینه اجرای این طرح ما شاهد برخی نقص‌های قانونی هستیم، به عنوان مثال اگر قرار باشد اتحادیه‌های مختلفی همانند لباس فروشان، البسه دوزان ادغام شوند، مشخص نیست که سرنوشت اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی چه خواهد شد؟ به واقع، ایرادهای قانونی وجود دارد و هیات عالی نظارت نیز باید در راستای اجرای این طرح این نوع موضوع‌ها را نیز ملاک قرار دهد. زند در پاسخ به این پرسش که آیا روسای اتاق‌های شهرستان این نوع خلا‌های قانونی را به اتاق ایران گفته‌اند یا خیر، افزود: این نوع خلاها و چالش‌های پیش روی ادغام به اتاق اصناف ایران ارجاع داده شده که امیدواریم با پیگیری‌های لازم شاهد رفع این نوع معضلات باشیم.


ادغام اتحادیه فرش دستباف

با لوازم خانگی

از سوی دیگر؛ رییس اتاق اصناف پیشوا گفت: ادغام اتحادیه‌های همگن علاوه بر کاهش هزینه، صنوف را از حواشی زائد دور می‌کند و روند کار در اتحادیه‌های صنفی تسهیل می‌شود. حسین جنیدی درباره ادغام اتحادیه‌های همگن، فاقد بنیه مالی و حدنصاب کافی با تاکید بر اینکه ادغام اتحادیه‌های دارای فعالیت مشابه امری پسندیده است و موجب کاهش هزینه‌های صنوف می‌شود، اظهار کرد: در صورت تهیه و تدوین دستورالعملی اجرایی، ادغام اتحادیه‌های همگن و فاقد بنیه مالی با سرعت بیشتر و روند بهتری تحقق پیدا می‌کند. رییس اتاق اصناف پیشوا با بیان اینکه فرایند ادغام در پیشوا به اتمام رسید، افزود: در شهرستان پیشوا ۱۰ اتحادیه صنفی وجود دارد که اخیرا اتحادیه فرش دستباف در لوازم خانگی نیز ادغام شد و به این ترتیب تعداد اتحادیه‌های صنفی به ۹ اتحادیه رسید؛ بنابراین هم اینک تمام صنوف همگن در پیشوا در یک اتحادیه گردهم آمدند. وی ادامه داد: اگرچه در ابتدا مخالفت و مقاومت‌هایی برای ادغام صنوف وجود داشت اما با گذشت زمان صنوف به این نتیجه رسیدند که ادغام به نفع آنها خواهد بود. به گفته جنیدی؛ برخی از اتحادیه‌های صنفی فاقد توان کافی برای اداره خود هستند و عملا بازدهی خاصی ندارند که با ادغام این اتحادیه‌ها، شاهد بازده قابل توجه آنها در آینده خواهیم بود.


عدم برطرف شدن معضل افزایش دستفروشی و بازار روزهای هفتگی

همچنین؛ نماینده اتاق اصناف ایران در استان قزوین، شهرستان آبیک درباره حضور بیش از حد دستفروشان و بازار روزهای هفتگی در شهرستان آبیک گفت: این مساله تبدیل به یکی از معضلات اصلی شهر شده و تاکنون هیچ ارگان و مسوولی راهکاری را برای برون رفت از این معضل نیافته‌اند. این مشکل همچنان به قوت خود باقی است و باعث رکود و افت مالی شدید اصناف شده است. ادغام اتحادیه‌های همگن و مشابه، به نفع اصناف است و باعث کاهش هزینه‌های صنوف خواهد شد. علی کریمی زیارانی افزود: اجرای طرح تجمیع اتحادیه‌های همگن در مراکز استان‌ها تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت از جمله اینکه هزینه اتحادیه‌ها کاهش می‌یابد و روند امور اصناف تسریع و تسهیل می‌شود. وی تصریح کرد: در شهرستان‌های کوچک مانند آبیک ادغام انجام گرفته و اکنون ۱۲ اتحادیه داریم که در هر اتحادیه بین ۲۰ تا ۳۰ رسته فعالیت می‌کنند و مشکلی از بابت ادغام اتحادیه‌ها نداریم. کریمی زیارانی تاکید کرد: ادغام اتحادیه‌ها باعث می‌شود تا اتحادیه‌هایی که به لحاظ مالی توان اداره اتحادیه را ندارند، قوی‌تر شوند و روند اداری کارها با سرعت مطلوب‌تری پیش برود.


شرط و شروط‌ها برای ادغام اتحادیه‌های همگن

در عین حال؛ نایب‌رییس اتاق اصناف مشکین شهر گفت: ادغام اتحادیه‌های مشابه و همگن که از سوی هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی به تصویب رسیده، اقدامی مثبت است و اجرای آن به نفع اصناف تمام می‌شود. بهمن پژوهی درباره ادغام اتحادیه‌های همگن، مشابه، فاقد بنیه مالی و حدنصاب طبق مصوبه هیات عالی نظارت اظهارکرد: چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی در صورتی که معقول و منطقی انجام بپذیرد، به نفع اصناف تمام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های صنفی حافظ منافع اصناف هستند، افزود: متاسفانه در شهرستان‌های کوچک با ۱۰ تا ۱۵عضو، یک اتحادیه تشکیل شده که اینچنین اتحادیه‌هایی به دلیل نداشتن توان پرداخت حق عضویت و فاقد حدنصاب کافی، درآمدی ندارند. نایب‌رییس اتاق اصناف مشکین شهر در عین حال اظهارکرد: در شهرستان‌های کوچکی که پایین‌تر از یک هزار واحد صنفی دارند، موجودیتِ اتاق اصناف کفایت می‌کند و نیازی به ایجاد اتحادیه‌های صنفی نیست. وی ضمن اعلام موافقت با ادغام اتحادیه‌هایی دارای اعضای اندک، ادامه داد: هر چقدر اتحادیه‌های مشابه نزدیک‌تر به یکدیگر باشند، میزان حق عضویت‌ها افزایش می‌یابد و بنیه مالی یک اتحادیه قوی‌تر می‌شود.

پژوهی با اشاره به تداخل صنفی گفت: ما با تعاریف اشتباه از موضوع‌ها به تداخل‌های صنفی دامن زدیم به عنوان مثال سال‌هاست که بر سر موبایل دعواست، از آنجا که یک وسیله صوتی و تصویری است، در اتحادیه صوتی و تصویری جای دادیم در حالی که همین موبایل یک وسیله مخابراتی و ارتباطی هم هست و باید یک اتحادیه‌یی لوازم الکتریکی و الکترونیکی داشته باشیم که فروش قطعات الکتریکی و الکترونیکی را شامل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر