شافعی کاندیدای شهرستانی‌ها شد

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۳۱

گروه تشکل‌ها|

ساعت 10 صبح دیروز جلسه شورای روسای شهرستان‌ها با حضور اکثریت روسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد؛ جلسه‌یی که به تعیین گزینه شهرستانی‌ها برای ریاست اتاق بازرگانی ایران اختصاص داشت. بر این اساس فعلا غلامحسین شافعی به عنوان کاندیدای ریاست اتاق ایران مطرح شد هر چند قرار شد در صورت ضرورت و تغییر استراتژی تصمیم جدیدی اتخاذ شود ولی در صورت حفظ شرایط موجود و کاندیدا نشدن اعضای تهرانی هیات رییسه به نظر می‌رسد شانس شافعی بیشتر از سایرین شد.


عدم حضور تهران در شورای روسا

هر چند شورای روسای اتاق‌های بازرگانی یک جلسه رسمی محسوب نمی‌شود اما به دلیل سهم مهمی که این شورا در آرای هیات نمایندگان دارد در چند سال اخیر به مهم‌ترین مرکز اخذ تصمیمات اساسی برای اتاق ایران بدل

شده است.

در این شورا تنها روسای اتاق‌های بازرگانی تهران و شهرستان عضویت دارند. دیروز نیز دومین جلسه شورای روسای شهرستان‌ها پس از استعفای جلال‌پور با موضوع انتخابات برگزار شد. جلسه قبلی با وجود آنکه پس از استعفای جلال‌پور برگزار می‌شد اما اجازه ورود به بحث انتخابات داده نشد اما در این جلسه قرار بر بررسی وضعیت انتخابات گرفته شد.

برخلاف جلسه قبل که پدرام سلطانی به عنوان نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی ایران جلسه را اداره می‌کرد در این جلسه مصوب شده بود که تنها روسای اتاق‌ها حضور داشته باشند. در این شرایط سلطانی امکان حضور در جلسه را نداشت ولی انتظار بر این بود که مسعود خوانساری به دلیل سمت ریاست اتاق تهران در جلسه حضور داشته باشد. با این وجود خبری از خوانساری نیز در این جلسه نبود. این موضوع انتقادهای برخی از روسای شهرستان‌ها را در پی داشت. آنها مدعی بودند که عدم حضور خوانساری نشانه فرق گذاشتن وی بین اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان است و وی خود باعث پررنگ شدن این صف‌بندی‌ها می‌شود.


هیات رییسه در مقابل هم نمی‌ایستند

اداره این جلسه با منشی هیات رییسه اتاق ایران و رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه، کیوان کاشفی بود. کاشفی در جلسه اعلام کرد که اعضای هیات رییسه در انتخابات مقابل یکدیگر نخواهند ایستاد و به صورت مطمئن اعلام می‌کرد که از سوی تهران پدرام سلطانی، مسعود خوانساری یا محمدرضا انصاری کاندیدا نخواهند شد. هر چند که وی مساله احتمال حمایت تهران از گزینه‌یی غیر از اعضای هیات رییسه اتاق ایران را رد نمی‌کرد.

با این فرض جلسه به بررسی احتمالات پرداخت و بعد از بحث و گفت‌وگوی فراوان غلامحسین شافعی به عنوان کاندیدای ریاست از سوی شورای روسای شهرستان‌ها برای انتخابات رییس اتاق بازرگانی ایران معرفی شد. هر چند شافعی اعلام کرد که به دلیل مسائل خانوادگی و کاری باید یک هفته روی این موضوع فکر کند اما با اجماع نظر شورای روسای شهرستان‌ها عملا شافعی به عنوان کاندیدای ریاست مطرح شد. هر چند که در این جلسه اعلام شد که این تصمیم در شرایط فعلی گرفته شده است و در صورت ضرورت و تغییر استراتژی احتمال تغییر در نظر شورای روسا وجود دارد. با این حساب تا حد زیادی یک طرف انتخابات

روشن شد.


کنار کشیدن کاندیداهای احتمالی

اما مساله مهم‌تر در این جلسه اجماع بر سر ارائه تنها یک کاندیدا برای ریاست اتاق بازرگانی ایران بود. پیش از این افراد مختلفی از شورای روسا به عنوان کاندیدای ریاست مطرح شده بودند. برای مثال می‌توان به سهل‌آبادی از اصفهان و رازقی از شیراز اشاره کرد. اما در جلسه دیروز تمامی کاندیداها در مقابل این تصمیم سکوت کردند و به صورت ضمنی با سکوت خود از شافعی حمایت کردند تا احتمال حضور دو کاندیدا از روسای شهرستان‌ها تقریبا به صفر برسد. همچنین درباره زمان پیشنهادی انتخابات نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد هفته دوم شهریور به عنوان زمان انتخابات برگزیده شود. هر چند این تصمیم نیاز به رای هیات نمایندگان اتاق ایران دارد ولی با توجه به رای زیاد شورای روسای اتاق‌ها در هیات نمایندگان به نظر می‌رسد، گزینه آنها دارای رای کافی باشد و انتخابات پیش از آنکه انتظار می‌رفت به پایان برسد.


از هسته مرکزی ائتلاف فردا چه خبر؟

برخلاف شهرستان‌ها که توانستند روی گزینه خود به توافق برسند اما در تهران وضعیت متفاوت است. درحال حاضر از 40کرسی انتخابی هیات نمایندگان اتاق تهران 36کرسی در اختیار ائتلاف فرداست. این ائتلاف در هسته مرکزی خود جلسات زیادی برای بررسی وضعیت کاندیدای مورد نظر برگزار کرده اما هنوز جمع‌بندی در این خصوص صورت نپذیرفته است. مشکل اول توافق تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها برای هیات رییسه دوره هشتم است که در آن ریاست در اختیار شهرستان‌ها باقی می‌ماند. شکستن این توافق عملا تهران و شهرستان‌ها را وارد فاز تقابل خواهد کرد. از سوی دیگر انتخاب گزینه ریاست هم به چالشی اساسی برای اتاق بازرگانی تهران بدل شده است.

هسته اصلی ائتلاف فردا چندان موافق کاندیدا شدن پدرام سلطانی نیست و در مقابل مسعود خوانساری نیز تمایلی برای ریاست ندارد. به ویژه آنکه خوانساری 3سال قبل نیز کاندیدای ریاست بود و در مقابل گزینه شهرستانی‌ها یعنی غلامحسین شافعی با اختلاف اندکی

شکست خورد.

به همین دلیل گزینه‌های دیگری از سوی تهران درحال رایزنی است. با توجه به اینکه قرار نیست گزینه مورد نظر از ائتلاف فردا باشد یکی از حالت‌های ممکن استفاده از دولتی‌های حاضر در اتاق بازرگانی است. در همین رابطه چند گزینه مطرح شده است. یکی از گزینه‌ها مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک است. کرباسیان پیش از این نیز در بحث نایب‌رییس اولی اتاق ایران چنین نقشی را ایفا کرد و گروهی که بعدها ائتلاف فردا نام گرفت برای جلوگیری از اختلاف وی را کاندیدای نایب‌رییسی کرد که در مقابل گزینه خواستاران تحول به پیروزی رسید.

گزینه دولتی دیگر مجتبی خسروتاج است. وی با وجود قائم مقامی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم سابقه بخش خصوصی دارد و هم چندین دوره در اتاق حضور داشته است. به همین دلیل رقیب دیروز خوانساری امروز به یکی از گزینه‌های وی برای کمک گرفتن بدل شده است.

گذشته از گزینه‌های دولتی در این میان از گزینه‌های دیگری نیز اسم برده می‌شود. علامیرمحمد صادقی یکی از این چهره‌هاست. وی از سوی مجمع فعالان توسعه برای ریاست کاندیدا شده است همچنین به عنوان یک چهره قدیمی بخش خصوصی در اتاق سابقه زیادی دارد. هر چند که میرمحمد صادقی امروز در کسوت نماینده دولت در اتاق حضور پیدا کرده اما ریاست وی بر اتاق ایران بیش از هر کس به نفع نواب جوان وی است که در عمل اتاق را به دست خواهند گرفت.


مذاکرات گزینه شهرستانی‌ها با تهران

از سوی دیگر منابعی از مذاکرات میان شافعی و ائتلاف فردا خبر می‌دهند. در چند روز اخیر صحبت تقابل میان شهرستان‌ها و تهران در صورت ورود خوانساری یا سلطانی در رقابت ریاست مطرح بود. بر این اساس حسین پیرموذن اعلام کرده بود که اگر تهران تصمیم به شکستن قرار اول دوره داشته باشد برای ریاست کاندیدا خواهد شد و جلو آنها خواهد ایستاد اما اگر از اعضای تهرانی هیات رییسه کسی کاندید نشود برای ریاست نخواهد آمد.

بر همین اساس و با توجه به شرایط یکی از گزینه‌های پیشنهادی ائتلاف فردا غلامحسین شافعی بود. در همین رابطه گفته می‌شود، مذاکراتی میان شافعی و تهرانی‌ها صورت گرفته است و احتمال اجماع تهرانی‌ها روی شافعی وجود دارد. شاید به همین دلیل بود که روز گذشته کیوان کاشفی در جلسه شورای روسا بسیار محکم از مساله کنار کشیدن سلطانی و خوانساری از کاندیداتوری صحبت می‌کرد.

با این وجود هنوز استراتژی تهرانی‌ها کاملا مشخص نیست. ائتلاف فردا نشان داده است که بسیار سازمان یافته عمل می‌کند و هیچ مانور خبری روی کارهای خود نمی‌دهد بلکه در آرامش وضعیت را رصد کرده و در دقیقه 90 به صحنه ورود می‌کند.

باید دید آیا تصمیمات گرفته شده تا روز انتخابات باقی می‌ماند یا اینکه اتفاقات دیگری در این میان رخ خواهد داد. به ویژه آنکه هنوز زمان زیادی تا انتخابات باقی مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر