اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۳۰

ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌های‌ جسورانه

هامونی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری جسورانه به زودی کمیته‌یی متشکل از 4عضو به ‌منظور بررسی پرونده‌های دریافتی تشکیل خواهد شد، گفت: این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای فناوری جدید، الگوی نوآورانه کسب و کار و در صنایع پیشرفته به تامین مالی و راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا همچنین شرکت‌های کوچک اما با پتانسیل رشد بلندمدت کمک می‌کنند. به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران، امیر هامونی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی برای طرح‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شوند، گفت: این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای فناوری جدید، الگوی نوآورانه کسب و کار و در صنایع پیشرفته به تامین مالی و راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا همچنین شرکت‌های کوچک اما با پتانسیل رشد بلندمدت کمک می‌کنند و به عنوان یک ابزار مهم تامین مالی در کشورهایی مانند هند، چین، ایالات متحده و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هامونی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها به زودی کمیته‌یی متشکل از 4عضو به ‌منظور بررسی پرونده‌های دریافتی تشکیل خواهد شد، گفت: موتور محرکه اقتصاد دانش‌بنیان، تبدیل ایده و اختراعات در شرکت‌های دانش‌بنیان به محصولات و خدمات فناورانه در بازار است که در این میان تامین مالی کسب و کارهایی که مبتنی بر دانش هستند ازجمله موضوعات مهم و دغدغه‌های امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فرابورس ایران صورت گرفته، گفت: این شرکت‌ها با حضور در بازار سرمایه از امکانات متنوع تامین مالی بهره‌مند شده و توسعه می‌یابند همچنین با نقش پررنگ خود در هم‌افزایی علم و ثروت و توسعه اقتصاد دانش ‌محور به تحقق اهداف علمی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر کمک قابل ملاحظه‌یی می‌کنند.

هامونی ورود شرکت آتیه داده‌پرداز به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان به تابلو معاملات بازار فرابورس و تجاری‌سازی یک اختراع از مسیر بازار دارایی فکری را دو اتفاق مثبتی که به تازگی در حوزه تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر فرابورس ایران صورت گرفته، ذکر کرد و گفت: ما تمام توان و تلاش خود را به‌ کار گرفته‌ایم تا با ارائه انواع بسترهای تامین مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در تابلو های ‌تک بازار SME و نیز تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات از طریق بازار دارایی فکری نقش پررنگ و اثرگذاری در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایفا کنیم.


عرضه دو هزار و 100 میلیارد تومان سهام دولتی‌ها

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی از عرضه دو هزار و 100میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در فرابورس و بورس در شهریور ماه خبر داد. جعفر سبحانی درباره عرضه‌های جدید سازمان خصوصی‌سازی گفت: 80 درصد از سهام پتروشیمی دماوند به ارزش یک هزار و 370میلیارد تومان در شهریور ماه در فرابورس عرضه خواهد شد. وی از پتروشیمی ابن سینا، پتروشیمی دهلران و شرکت نساجی قائم شهر به عنوان دیگر شرکت‌هایی نام برد که در شهریور ماه سال جاری، بلوک سهام آنها در بورس عرضه خواهد شد. مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد، بخش دیگری از عرضه‌هایی که از 15شهریور ماه مزایده آنها برگزار می‌شود شامل 121جایگاه سوخت در 21 استان کشور به ارزش 700میلیارد تومان است.

به گزارش مهر، سبحانی درخصوص تسهیلات جدیدی که قرار است به خریداران داده شود، توضیح داد: در سال‌های گذشته هر فردی خواستار خرید جایگاه‌های سوخت بود باید 40درصد از ارزش یک جایگاه را به طور نقدی و مابقی را نیز در اقساط دو ساله پرداخت می‌کرد اما در تسهیلات جدید 40درصد مبلغ نقدی اولیه به 30درصد کاهش یافته و زمان اقساط نیز از دو سال به چهار سال افزایش یافته است. وی درباره دلیل واگذار نشدن سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در چند ماه ابتدایی سال اظهار کرد: این موضوع ناشی از فعال نبودن سازمان خصوصی‌سازی نیست بلکه مربوط به شکل کار است؛ مجامع شرکت‌ها به طور معمول در تیر ماه برگزار می‌شود و تا زمان برگزار نشدن مجمع و مشخص شدن سود و زیان آنها نمی‌توان این شرکت‌ها را قیمت‌گذاری کرد.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: دلیل اینکه هر ساله تا بعد از تیر ماه عرضه‌های عمومی نداریم و بیشتر عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی تدریجی و خرد است، برگزار نشدن مجامع است زیرا امکان قیمت‌گذاری دقیق وجود ندارد.

سبحانی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه درحال حاضر کشش برای خرید سهام این شرکت‌ها را دارد یا خیر گفت: وظیفه ما عرضه شرکت‌های دولتی است و البته ما نیز به بازار توجه داریم ولی وظیفه اصلی سازمان خصوصی‌سازی مهیا کردن شرایط واگذاری، قیمت‌گذاری و برگزاری مزایده برای واگذاری شرکت‌های دولتی است؛ نمی‌توان در زمانی که بازار سرمایه با تلاطم روبه‌رو است از عرضه شرکت‌های دولتی خودداری کرد.

وی در عین حال افزود: در چند ماه گذشته سازمان خصوصی‌سازی، عرضه سنگینی نداشته و برخی از واگذاری‌ها نیز مانند جایگاه‌های سوخت خرد است. مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی توضیح داد: 700میلیارد تومان از مجموع 21هزار میلیارد تومان واگذاری متعلق به جایگاه‌های سوخت است؛ در سال‌های گذشته خریدار ملزم به پرداخت 100درصد مبلغ بود اما در سال جاری این روند اصلاح شد و تسهیلاتی برای خرید این جایگاه‌ها قائل شدیم که در بالا ذکر شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر