لیز خوردن شاخص از دستان هراسان سهامداران خرد

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۲۷

گروه بورس|

روز گذشته شاخص کل با کاهش 376واحدی بعد از 9روز، ارتفاع 78هزار واحدی را از دست داده و مجددا به کانال 77واحدی خزید. این در حالی است که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، بازار سهام برای شکستن محدوده مقاومت فعلی شاخص کل، منتظر رفتار سرمایه‌گذاران و حمایت حقوقی‌ها بود اما عرضه‌های فعالان خرد به دلیل جو روانی ناشی از ورود شاخص کل به کانال 77‌هزار مانع از رشد بازار شد. همچنین این نگرانی سبب کاهش 1600میلیارد تومانی ارزش بازار شده و ارزش معاملات را نیز از رقم 240میلیارد به رقم 190‌میلیارد تومان رساند. روی هم رفته دیروز، عموم گروه‌ها و نمادها به‌خصوص معدنی‌ها و پالایشی‌ها با عرضه‌های زیادی روبه‌رو شدند که نهایتا منجر به افت قیمتی آنها شد. در این بین تنها گروه ماشین آلات و تجهیزات سبز پوش بود که با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.


اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه

به گزارش «تعادل»، در روزهای اخیر قیمت نفت نوسان داشته و برنت در محدوده قیمتی 47.51دلار قرار گرفت. کارشناسان معتقدند مقاومت نفت روی 47 الی 50دلار قرار دارد که با توجه به بحث فریز نفتی احتمال حرکت آن به این سمت وجود دارد اما درمجموع اکثر کارشناسان در این زمینه معتقدند قیمت نفت وارد کانال 60‌دلاری خواهد شد و این حرکت روی سهام نفتی بورس تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. در مقابل، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی چین روز دوشنبه نزدیک 3‌درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که قیمت فولاد پس از رشد سریع اخیر، عقب‌نشینی کرد. هر دو کالای اساسی به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ اخیر خود رسیده‌اند. سرب، روی و مس نیز در بازار دیروز با کاهش قیمت مواجه شدند و در قیمت‌های 1822، 2214 و 4753دلار قرار گرفتند. واردات شکر به صورت موقت آزاده شده است که این خبر می‌تواند عاملی در جهت کاهش قیمت آن باشد. اما خبری که می‌تواند در بلندمدت در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، خبر اعطای تسهیلات از سوی رییس کل بانک مرکزی است. ولی الله سیف وعده تسهیلات ۴۶۰‌هزار ‌میلیارد تومانی شبکه بانکی در سال جاری را داده است؛ این رقم حدود ۴۰‌هزار‌ میلیارد نسبت به سال قبل و تا ۲۶۰‌هزار ‌میلیارد تومان در 5سال گذشته رشد دارد. تسهیلات‌دهی بانک‌ها حدود 3سال گذشته با توجه به اهمیت این موضوع در تامین مالی بخش‌های اقتصادی به‌ویژه سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده، به گونه‌یی که از حدود ۲۰۰‌هزار ‌میلیارد تومان سال ۱۳۹۰ به ۴۱۷‌هزار ‌میلیارد در سال گذشته افزایش یافته است. در عین حال که سقف وام‌دهی بانک‌ها از ۲۳۶‌هزار ‌میلیارد سال ۱۳۹۲ در 2سال اخیر تا حدود ۲۰۰‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش دارد.

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در زمینه اعطای تسهیلات، اظهار کرد: اعطای 40هزار ‌میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی در کوتاه‌مدت منجر به خروج از رکود برای صنایع نخواهد شد و به زمان نیاز دارد، اما امیدوار‌کننده است و باید انتظار داشت روند خروج از رکود آرام آرام آغاز شود.

محمد دوست‌محمدی با اشاره به اینکه یکی از پیش‌نیازهای رونق ادامه‌دار بورس، ارائه تسهیلات بانکی در کمترین زمان ممکن به بنگاه‌هاست، گفت: هرچند باید توجه داشت که مشکل اصلی آنجاست که بانک‌ها به بهانه نبود منابع مالی از ارائه تسهیلات به صنایع و بنگاه‌های تولیدی سر باز می‌زنند.

دوست محمدی درخصوص تاثیر قیمت نفت و دیگر مواد اولیه بر بازار سرمایه ایران گفت: درست است که تعادل در قیمت جهانی نفت و برخی کالاها یکی از عوامل تعیین‌کننده در روند صعودی بازار سهام است، اما بررسی قیمت جهانی نفت نشان می‌دهد که این بازار چند ماهی است به ثبات و تعادل رسیده و از سوی دیگر تحول چشمگیری هم در بازار جهانی کالا‌ها اتفاق نیفتاده است که به خاطر آن رشد ادامه‌دار شاخص بورس و قیمت‌ها را شاهد باشیم.


پیش‌بینی بازار در روزهای آینده

به گزارش «تعادل»، به لحاظ تحلیل تکنیکالی و باتوجه به اینکه شاخص وارد کانال 77‌هزار واحدی شده است و نزدیک‌ترین منطقه حمایت از آن در محدوده 77500 الی 76700واحدی قرار خواهد داشت، محدوده مقاومت آن نیز محدوده 78200 الی 78400واحد است.بنابراین هرچه به این محدوده حمایتی نزدیک می‌شویم تقاضا در بازار افزایش می‌یابد لذا در صورت افت پیشتر شاخص، بهبود شرایط معاملات و دادوستدها را از اوایل هفته آینده می‌توان انتظار داشت.

محمدعلی احمد زاد اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا، به پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد در 6ماهه دوم سال گزارش‌های بهتری از سوی شرکت‌ها و صنایع بورسی ارائه شده و بورس تهران نسبت به ابتدای سال رشد قابل قبولی داشته باشد؛ ضمن اینکه امیدواریم شرکت‌ها بتوانند از کاهش نرخ بهره و افزایش صادرات استفاده کرده و فعالیت‌های مناسبی انجام دهند.

وی به میزان بازدهی بورس تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بازدهی بورس در سال جاری از نرخ تورم و نرخ بازده بدون ریسک بالاتر رود، البته نرخ تورم به دلیل تک‌رقمی شدن ملاک خوبی نیست ولی به نظر می‌رسد بازدهی بورس تا پایان سال از نرخ بازده بدون ریسک بالاتر رود.

مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری توسعه ملی درخصوص رشد اخیر بازار سرمایه گفت: رشد روزهای اخیر بورس به دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی بوده که باعث شد تحرکاتی در شرکت‌های معدنی ایجاد شود و شاخص افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اما این روند تداوم نداشته و تداوم واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها بتوانند از فرصت‌های پسابرجام استفاده کنند، به‌طوری که اگر سرمایه‌های خارجی در پسابرجام جذب بازار سرمایه شده و از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی نیز استفاده شود، می‌توانیم افزایش بهره‌وری شرکت‌ها را شاهد باشیم. به گفته احمدزاد اصل، در حال حاضر هزینه‌های مالی سود شرکت‌ها را بلعیده و اگر هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند، سود شرکت‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند و اگر این افزایش نیز توأم با افزایش بهره‌وری شود، اثر مضاعف داشته و باعث می‌شود شرکت‌ها سودآوری مطلوبی گزارش دهند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه به پیش‌بینی وضعیت بورس در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: برای نیمه دوم سال وضعیت بهتری نسبت به نیمه اول پیش‌بینی می‌شود، چون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در پیش است و انتظار می‌رود دولت و مجلس با اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصاد را به جلو هدایت کنند.

احمدزاد اصل درخصوص صنایع برتر بازار سرمایه هم گفت: صنایع پتروشیمی، معدنی، خدماتی، بازرگانی و پیمانکاری از صنایعی هستند که از پتانسیل رشد برخوردارند و به‌دلیل اینکه در سال‌های گذشته با افت قیمت مواجه شدند، انتظار می‌رود از رشد قابل‌قبولی برخوردار شوند.


چگونگی وضعیت تالار شیشه‌ای طی روز گذشته

معامله‌گران بورس تهران دیروز شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام همزمان با درجا زدن نماگرهای منتخب این بازار بودند؛ بازاری که دیروز شاهد روندی مهم برای شاخص کل خود در کانال 77هزار واحد بود. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 25مرداد ماه95 با کاهش 376واحدی به رقم 77هزار و 828واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 14واحد افت به رقم 14هزار و 447واحد دست یافت.

شاخص سهام آزاد شناور اما با 463واحد کاهش روی عدد 87هزار و 140واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 330واحدی به رقم 55هزار و 54واحد رسید که شاخص بازار دوم با 427واحد افت عدد 166هزار و 420واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 2واحدی عدد 813واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ملی صنایع مس ایران با 70واحد، پالایش نفت بندرعباس با 49واحد و گروه سایپا با 36واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود

ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران ترانسفو با 26واحد، بانک کارآفرین با 12واحد و سرمایه‌گذاری دارویی تامین با 8واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 190میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن اندکی بیش از یک‌میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 57‌هزار و 541نوبت دادوستد شد. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های شیمیایی پارس‌پامچال، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری سپه، حق‌تقدم خرید سهام شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و بانک مهر اقتصاد از‌سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و نماد معاملاتی بانک گردشگری متوقف شد. دیروز با بازگشایی نماد معاملاتی بانک مهر اقتصاد بیش از 55میلیون سهم میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. کمتر از 40‌میلیون حق‌تقدم کود شیمیایی اوره لردگان نیز به ارزش بیش از 200میلیون تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

در گسترش صنایع انرژی آذرآب اما دیروز 16میلیون سهم به ارزش 4میلیارد تومان انتقالی به کدهای تابعه سهامدار عمده زده شد. 15میلیون سهم موسسه اعتباری توسعه نیز به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از 15میلیون سهم صنعتی دریایی ایران همچنین به ارزش بیش از 4میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده کد به کد شد. در عین حال پتروشیمی جم 5میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. همین وضعیت در سرمایه‌گذاری دارویی تامین وجود داشت به‌طوری که 5میلیون سهم این شرکت به ارزش بیش از 3میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در ایران ترانسفو نیز دیروز 2میلیون سهم به ارزش بیش از 3میلیارد تومان میان سهامداران عمده انتقال داده شد.


رفت‌وآمد سهامداران عمده شرکت‌ها

در بورس

صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح حدود 2میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را خریداری کرد و در کنار آن شرکت آذر توسعه مسکن بیش از 2میلیون و 500هزار سهم «غاذر» را به تملک خود در آورد. روند معاملات سهامداران حقوقی و عمده در بازار سرمایه همواره مورد توجه اهالی بازار بوده و معامله‌گران چگونگی معاملات روزانه این گروه از سهامداران را مورد برسی قرار می‌دهند. بر این اساس در این گزارش رفت‌وآمد سهامداران عمده شرکت‌های فعال در بورس طی چهار روز معاملاتی گذشته موردبررسی قرار گرفته است.

در نماد «وسپه»، شرکت سرمایه‌گذاری مهر خریدار حدود 3میلیون سهم آن بود و بیش از 7میلیون سهم «شبندر» به پرتفوی بورسی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر رفت. علاوه بر این مدت مذکور صندوق مذکور خریدار بیش از 2میلیون سهم «البرز»، 3میلیون و 500هزار سهم «کروی»، 9میلیون سهم «هرمز»، حدود یک‌میلیون سهم «حتاید» و در‌نهایت بیش از یک‌میلیون سهم «کاسپین» بود. بر‌اساس این گزارش، شرکت تورکوایزتریدینگ 3میلیون سهم «اعتلا» را خرید و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور 2میلیون سهم «ومعادن» را به پرتفوی سرمایه‌گذاری خود افزود. علاوه بر این، شرکت سرمایه‌گذاری سلیم 2میلیون و 500هزار سهم «خاهن» را تحصیل کرد.

در مقابل اما، برخی سهامداران عمده اقدام به فروش سهام کردند که از‌جمله آن می‌توان به واگذاری یک‌میلیون سهم «دبالک» از پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری البرز و فروش حدود 10میلیون سهم «پردیس» توسط شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر اشاره کرد. علاوه بر این، در نماد «غاذر» شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان عرضه‌کننده 2میلیون و 500هزار سهم آن بود و شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا بیش از یک‌میلیون و 500هزار سهم «ثاژن» را به فروش رساند. همچنین شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید حدود 2میلیون سهم «گوهران» را عرضه کرد و 8میلیون سهم «ذوب» از تملک موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد خارج شد.


عرضه‌های بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی روز دوشنبه 25مردادماه شاهد عرضه 65هزار و 600تن انواع قیر بود. روز گذشته 6هزار و 100تن گوگرد، 8هزار تن لوب‌کات، 47هزار تن وکیوم باتوم، 11هزار و 49تن مواد پلیمری و یک‌هزار تن آروماتیک سنگین نیز در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. براساس این گزارش، تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد عرضه 400تن عایق رطوبتی و 7هزار و 200تن قیر بود. این گزارش حاکی است 84تن سبد میلگرد مخلوط ذوب‌آهن اصفهان، 300تن شمش هزار پوندی 99.8شرکت ایرالکو و 15کیلوگرم شمش طلای معدن موته در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز عرضه 328هزار تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 8هزار تن ذرت دانه‌یی، 10هزار تن شکر سفید، 4هزار تن گندم دوروم و یک‌هزار تن مرغ منجمد رنج یک را تجربه کرد.


روشنایی بورس انرژی با معاملات برقی

در جریان معاملات دور روز اخیر در بورس انرژی، در بازار برق بورس انرژی ایران 8هزار و 510قرارداد در قالب 84معامله و معادل 640هزار و 194مگاوات ساعت به ارزش 63میلیارد و 551میلیون ریال معامله شد. گفتنی است از این میزان 62میلیارد و 110میلیون ریال مربوط به معاملات بار پایه روزانه و یک‌میلیارد و 440میلیون ریال مربوط به نماد کم‎باری روزانه بوده است. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 23شهریور95 گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه 28مرداد95

متوقف شدند.

طی این جلسه معاملاتی، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس و قطران ذوب‌آهن اصفهان در رینگ داخلی عرضه شد که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 2هزار و 368تن و به ارزش 15میلیارد و 459میلیون ریال بود. از نکات قابل‌‌توجه معاملات این روز می‌توان به رقابت خریداران برای معامله 400تن قطران ذوب‌آهن اصفهان

اشاره کرد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی دیروز (دوشنبه 25مرداد ماه95)، علاوه بر معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل، حلال400، حلال402، حلال406 و حلال410 پالایش نفت اصفهان، حلال402 و حلال410 پالایش نفت شیراز و سوخت کوره سبک و نیتروژن مایع پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران مورد عرضه قرار خواهند گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر