آغاز شانزدهمین نشست مشترک اقتصادی ایران و چین

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۲۲


وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین صبح دیروز وارد پکن شد. به گزارش شادا، علی طیب‌نیا در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال مقامات وزارت بازرگانی و اقتصادی کشور میزبان و همچنین علی‌اصغر خاجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین قرار گرفت. این گزارش حاکی است، وزیر اقتصاد کشورمان که در راس هیاتی مرکب از نمایندگان وزارت نفت، دستگاه‌های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، بانکی و فرهنگی کشور و همچنین نمایندگان بخش خصوصی به چین سفر کرده است، علاوه بر امضای تفاهمنامه با طرف چینی با مقامات عالی‌رتبه این کشور هم دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. شانزدهمین نشست رسمی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین با حضور هیاتی از ایران به ریاست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیاتی از چین به ریاست وزیر بازرگانی این کشور از امروز به مدت 2روز در شهر پکن آغاز شد. این نشست به صورت دوره‌یی در ایران و چین برگزار می‌شود که آخرین دور آن اسفندماه سال 92 در تهران برگزار شد. برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از آن جهت حائز اهمیت است که در سفر بهمن ماه سال گذشته شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین به ایران 17سند همکاری میان دو کشور به امضا رسیده است.

در این سفر همچنین دو کشور بر گسترش روابط تجاری تاکید کردند و در نشست خبری مشترکی که با حضور حسن روحانی و شی جین پینگ در تهران برگزار شد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط تجاری ایران و چین؛ به رقم 600میلیارد دلار تا 10سال آینده خبر داد. حال با برگزاری نشست مربوط به کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور که تاکیدی دوباره بر توسعه مناسبات تهران و پکن محسوب می‌شود، طرفین ضمن بررسی فرآیند اجرایی، تصمیماتی که پیش‌تر درخصوص آن توافقات لازم صورت گرفته است، نقشه راه همکاری‌های اقتصادی تهران - پکن در دوره پیش‌رو را ترسیم خواهند کرد.

چین به عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا همواره علاقه‌مندی خود را به توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های مختلف نشان داده و مایل به گسترش و تداوم آن است. از سوی دیگر، پیشینه مناسبات اقتصادی دو کشور نشان می‌دهد که رشد شتابان همکاری‌های تجاری ایران و چین سبب شده مبادلات دو کشور از ۴۰۰میلیون دلار سال ۱۹۹۴ به حدود ۴۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ و ۵۱میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ برسد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل - ۲۰۱۳ میلادی - با رشد همراه بوده است.

اداره کل گمرک چین نیز گزارش کرده که روابط تجاری ایران و چین به‌شدت در حال گسترش است و تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر