مجلس برنامه ششم را می‌نویسد

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۲۱

گروه اقتصاد کلان

در‌حالی که کلیات برنامه ششم توسعه به‌تازگی به تصویب مجلس رسید همچنان انتقادات به این برنامه ادامه دارد. هر چند شیوه ارائه این برنامه در ابتدا خالی از اشکال نبود اما دولت درصدد رفع اشکالات برآمد و در‌راستای انطباق‌پذیری بیشتر برنامه ششم توسعه با اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اهداف کمی و پروژه‌های متعددی را در این برنامه گنجاند. با این حال ادامه یافتن انتقادات مجلسی‌ها به برنامه ششم توسعه این شائبه را ایجاد کرد که در هر صورت مجلس قصد همکاری با دولت را ندارد. در همین رابطه حسن سبحانی اقتصاددان اصولگرا هم به «تعادل» گفته بود هرچند برنامه‌یی که به مجلس نهم ارائه شده بود شکل برنامه نداشت و ایرادات زیادی بر آن وارد می‌شد اما دولت این اشکالات را رفع کرده است و ادامه مخالفت با برنامه ششم توسعه محلی از اعراب ندارد. سبحانی همچنین یادآور شده بود اگر به عقیده نمایندگان مجلس، برنامه ششم توسعه در شکل کنونی ایراداتی دارد مجلسی‌ها باید درصدد رفع آن برآیند، نه اینکه تنها انتقاد کنند. این اظهارات سبحانی به‌عنوان یک اقتصاددان اصولگرا هم این ذهنیت را تقویت می‌کند که مجلس با دولت سر سازگاری ندارد. در همین حال، علی لاریجانی نیز اعلام کرده بود که وضعیت برنامه ششم توسعه باید تا آبان‌ماه مشخص شود که هرچند زمان زیادی تا آبان ماه دراختیار مجلس است اما با رویکرد سختگیرانه‌یی که مجلس در برابر برنامه ششم توسعه در پیش گرفته است، بعید نیست مجلس به زمان بیشتری هم نیاز داشته باشد. در همین رابطه یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه دولت لایحه‌یی در قالب برنامه ششم به مجلس ارائه نکرده است، گفت: دولت فقط یک‌سری احکام و اسناد پشتیبان را به مجلس ارائه کرده و نمایندگان مجلس باید از نو برنامه جدید بنویسند. عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با لایحه برنامه ششم توسعه که اخیرا توسط دولت تقدیم مجلس شده است، اظهار کرد: باوجود آنکه دولت اذعان می‌کند لایحه برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه کرده است این لایحه به هیچ عنوان شبیه برنامه نیست بلکه دولت فقط یک‌سری احکام مورد‌نیاز اجرای برنامه را تقدیم مجلس کرده است. وی با بیان اینکه در قالب این احکام یک‌سری اسناد پشتیبان که جزو لایحه محسوب نمی‌شود در‌اختیار نمایندگان قرار گرفته است، افزود: دولت می‌گوید برنامه را در قالب این اسناد و احکام به مجلس ارائه کرده است اما این احکام به هیچ عنوان با شاخص‌های کل برنامه هماهنگ نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در یک برنامه باید هدف‌گذاری دولت طی 5سال مشخص و وضعیت فعلی ضمن تشریح موردارزیابی جدی قرار گرفته باشد، به‌نحوی که بدانیم از چه نقطه‌یی می‌خواهیم به چه نقطه‌یی برسیم. حتی اهداف یک‌ساله نیز باید در برنامه تعیین شده باشد اما این موضوعات به هیچ عنوان در لایحه‌یی که به‌نام برنامه از طرف دولت به مجلس ارائه شده، نیست. وی با ابراز اینکه مجلس باید با بررسی احکام موردنیاز ارائه شده ازسوی دولت به‌عنوان لایحه برنامه ششم، برنامه را تدوین کند، تصریح کرد: مجلس مجبور است در کمیسیون تلفیق ضمن بررسی پیشنهادات برنامه‌ها را به این احکام اضافه کند. البته باید تاکید کنم این اسناد پشتیبان که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده از لحاظ ما قانون نیست و برای تدوین یک برنامه کفایت نمی‌کند. در ادامه انتقادات وارد شده به برنامه ششم توسعه، سید‌حسن حسینی‌شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی‌ مجلس هم با برشمردن اشکالات ساختاری و محتوایی برنامه ششم گفته است: رکود و بحث‌های مهم ساختاری مثل اصلاح نظام جامع اقتصادی کشور، نظام پولی بانکی و نظام گمرکی در این برنامه مغفول مانده است. لایحه برنامه ششم توسعه دارای یک‌سری اشکالات محتوایی است که باید بر‌طرف شود در غیر این صورت با اشکالات اساسی در اجرا رو‌به‌رو می‌شود.

حسینی افزود: نمایندگان ایرادهای متفاوتی را در حوزه‌های مختلف برای لایحه برنامه ششم مطرح کرده‌اند که دو مورد از آنها در بحث اقتصادی دارای اهمیت زیادی است که نیازمند توجه و دقت کافی است. در بحث رشد اقتصادی که رسیدن به رقم 8درصد اعلام شده است، باید مشخص شود بر کدام فرمول اقتصادی و مبنای کارشناسی، طراحان لایحه به این عدد دست یافته‌اند. حسینی‌شاهرودی همچنین درمورد اشکال اساسی دوم وارد بر برنامه ششم توسعه گفت: برای اینکه تحرکات مثبت در مسیر توسعه کشور محقق شود باید زیرساخت‌های موردنیاز برای این امر را فراهم کرده باشیم. در این رابطه، مواردی مثل اصلاح نظام جامع اقتصادی کشور، نظام پولی بانکی، نظام گمرکی، نظام واردات و صادرات و موارد متعدد دیگر از این دست با مشکلات جدی مواجه است و نیاز به به‌روز رسانی دارد ولی متاسفانه توجهی به آنها در برنامه نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر