حذف محتاطانه پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۲۰

گروه اقتصاد کلان

حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل مطرح‌ شده در بودجه95 بود که دولت را با تردید در توان عملیاتی کردن این هدف‌گذاری مواجه کرد. هرچند پیش‌تر نیز حدود 4‌میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شده بودند اما در بودجه‌95 دولت با تکلیفی مواجه است که بر‌اساس آن باید 20‌میلیون نفر از اقشار پردرآمد را از لیست یارانه‌بگیران خارج کند.

بی‌میلی دولت در این رابطه در بیانات مسوولان مختلف دولتی کاملا مشخص بود. اما این‌بار نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت در حذف اقشار پردرآمد در هدفمندی یارانه‌ها ضربتی عمل نخواهد کرد، گفته است این وزارتخانه به‌دنبال آن است با شناسایی دقیق، به‌تدریج افراد از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند. علی ربیعی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره آخرین وضعیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و حذف اقشار پردرآمد، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اندازه اطلاعات به دست‌آمده از اقشار پردرآمد، با دقت به دنبال اجرای قانون است. وی ادامه داد: این وزارتخانه با دقت عمل می‌کند و این نکته را در نظر دارد تا حرکت صورت گرفته یک اقدام منطقی براساس شناسایی مطلق باشد تا براساس آن پیش رفته و گام بردارد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حذف اقشار پردرآمد حرکت این وزارتخانه با سرعت انجام نمی‌شود، تاکید کرد: ما موظف به اجرای قانون هستیم اما درنظر داریم در حذف اقشار پردرآمد با احتیاط و برنامه‌ریزی عمل کنیم بنابراین به‌دنبال آن هستیم تا با شناسایی دقیق، به‌تدریج افراد را از لیست یارانه‌بگیران حذف کنیم.

درحالی که وزیر رفاه از احتیاط در حذف اقشار پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران سخن می‌گوید که محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بازگشت 800هزار نفر از افراد «حذف‌شده» به فهرست یارانه‌بگیران خبر داده است. مفتح در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما به تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون «برنامه و بودجه و محاسبات» مجلس درباره ارزیابی عملکرد دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها در طول 4ماه گذشته پرداخت و گفت: افراد یارانه‌بگیر تا پایان تیرماه 75میلیون و 225هزار و 708نفر بودند و از 4میلیون نفری که یارانه آنها حذف شده است، بیش از 800هزار نفر به فهرست یارانه‌بگیران اضافه شدند.

وی با بیان اینکه مسوولانی از «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «سازمان هدفمندی یارانه‌ها» در این جلسه حضور داشتند، تصریح کرد: مبلغ هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه برای کل سال، 48هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و تصویب شده است. این رقم برای 4ماهه اول سال، حدود 14.6هزار میلیارد تومان می‌شود اما آنچه دولت موفق به وصول آن شده 10.3هزار میلیارد تومان است یعنی دولت بیش از 4هزار میلیارد تومان کمبود وصولی از محل افزایش قیمت‌ها طی 4ماه گذشته داشته است. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درخصوص پرداختی‌ها از محل هدفمندی یارانه‌ها در طول 4ماهه گذشته توضیح داد: 13.7هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوارها واریز شده است.

در همین حال 160‌میلیارد تومان بابت بسته‌های غذایی حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر صرف شده است. سهم وزارت بهداشت و درمان در این بین نیز 500‌میلیارد تومان بوده است. همچنین براساس حکم قانون بودجه 150میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص یافته است. 25هزار و 390میلیارد تومان نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت احکام بودجه تعلق گرفته است.

سهم وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به سازمان چای کشور 3میلیارد تومان بوده است. در همین حال 20میلیارد تومان هم برای اصلاح ساختارهای فناوری تولیدی درنظر گرفته شده است. علاوه بر این، سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال90 عیدانه‌یی به مبلغ 4هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار شد و این رقم در اردیبهشت امسال تسویه شد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: در این کمیسیون درباره حکمی که در قانون بودجه95 آمده است که درراستای حمایت از قشرهای کم‌درآمد، یارانه قشرهای پردرآمد حذف شود، بحث شد اینکه بعضا برخی افراد اشتباها حذف شده‌اند و جزو افراد پردرآمد نیستند. در این رابطه مسوولان توضیح دادند این کار به نحو احسن انجام شود و این قشرها بتوانند یارانه خود را دریافت کنند. گزارشی ارائه شد که از حدود 4میلیون نفری که یارانه نقدی آنها حذف شده، یارانه بیش از 800هزار نفر برگشت داده شده است یعنی به فهرست یارانه‌بگیران اضافه شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر