حل بحران سوریه در چارچوب اصول مشترک با بازیگران موثر منطقه

۱۳۹۵/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۳۱۳

میخاییل بوگدانف نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه درحالی روز گذشته با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و حسین جابری‌انصاری معاون وی دیدار کرد که این دو مقام دستگاه سیاست خارجی کشورمان جمعه گذشته در سفری یک روزه به ترکیه، با رییس‌جمهوری و وزیر خارجه این کشور در‌خصوص بحران سوریه رایزنی کرده بودند. به گفته منابع خبری، دیدار ظریف و جابری‌انصاری با بوگدانف نیز، مقدمه‌یی برای سفر قریب‌الوقوع سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه، با محوریت تحولات منطقه و بحران سوریه خواهد بود. در همین راستا، جابری‌انصاری معاون عربی-‌آفریقایی وزارت خارجه کشورمان در دیدار با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه که در هتل اسپیناس تهران صورت گرفت، علاوه بر گسترش روابط دو‌جانبه میان ایران و روسیه، در‌خصوص سوریه نیز گفت‌وگو و رایزنی کردند. معاون ظریف پس از این دیدار 2ساعته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نخستین دیدار من با آقای بوگدانف بود. در این دیدار در‌مورد آخرین تحولات سوریه، یمن، بحرین، فلسطین و دیگر تحولات منطقه رایزنی و گفت‌وگو کردیم. جابری‌انصاری بااشاره به نگاه و تاکید دو کشور مبنی بر اینکه بحران‌های موجود در منطقه باید حل شوند چراکه ادامه آن به ضرر همه خواهد بود، افزود: سیاست مشترک دو کشور بر حل مسالمت‌آمیز بحران‌های موجود در منطقه است. وی تصریح کرد در این دیدار آخرین تحولاتی که در یک ماهه اخیر در منطقه صورت گرفته است را نیز بررسی کردیم و مروری نیز بر روند مسائل در چند سال گذشته داشتیم.


تلاش ایران و روسیه برای خاتمه بحران سوریه

معاون ظریف همچنین بااشاره به تاکید دو کشور مبنی بر حل مسالمت‌آمیز بحران‌های جاری در منطقه از طریق تسهیل و رجوع به مردم منطقه به‌عنوان خاتمه بخش نهایی بحران‌ها ادامه داد: در ادامه همین رایزنی‌ها در آینده نزدیک سفری به مسکو خواهم داشت و در همین چارچوب با دیگر همتایان خود در دیگر کشورهای منطقه رایزنی و گفت‌وگو خواهیم کرد. جابری‌انصاری با بیان اینکه تمام این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها در جهت حل مسالمت‌آمیز بحران‌های موجود در منطقه است، گفت: تلاش ایران و روسیه این است که وضعیت بحرانی در یمن که به فجایع انسانی دامن زده است در مسیری قرار بگیرد که هر چه زودتر خاتمه پیدا کند و امکان بازگشت حلب به وضعیت عادی و خروج مردم از محاصره گروه‌های تروریستی فراهم شود.

سفر مجدد به ترکیه

وی بااشاره به سفر ظریف به ترکیه و اصولی که مورد اهتمام دو کشور در ارتباط با حل بحران سوریه است، گفت: حفظ تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت واحد در این کشور و شکل‌گیری دولت ملی و فراگیر در این منطقه و تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور ازجمله اصول موردتوافق مشترک دو کشور است و دو کشور در زمینه این دو اصول کلی با یکدیگر توافق دارند و این خود می‌تواند مقدمه‌یی برای اقدامات بعدی باشد. وی ادامه داد: در همین چارچوب به دعوت همتای ترک خود دیداری نیز با وی در آنکارا خواهم داشت و همان‌طور که گفتم رایزنی‌ها در این زمینه با دیگر کشورها و بازیگران موثر در حل این بحران ادامه پیدا خواهد کرد تا زمینه جهت فراهم شدن مقدمات لازم برای خروج از وضعیت جاری فراهم شود. جابری‌انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای گذشته برخی تحلیلگران اعلام کردند که ممکن است در آینده نزدیک در ارتباط با حل مسائل منطقه ازجمله سوریه، مثلث مشترکی بین ایران، ‌ترکیه و روسیه ایجاد شود؟ گفت: ما به‌دنبال شکل‌گیری ائتلاف‌ها و قالب‌های بسته نیستیم بلکه معتقدیم باید یک مفاهمه در چارچوب اصول مشترک بین غالب بازیگران موثر در این بحران ایجاد شود، چراکه اگر چنین اتفاق‌نظری حاصل شود زمینه امکان خروج از این بحران هم فراهم می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر