سرعت وایبر را دولت کند نکرده است

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۲۵

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی «ایران تلکام2014»، روز گذشته در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز به‌کار کرد تا نزدیک به 300 شرکت داخلی و خارجی فعال در صنعت مخابرات و ارتباطات تازه‌ترین دستاوردها و خدمات خود را در معرض دید علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار دهند.

در نمایشگاه امسال 280 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 15 کشور تازه‌ترین‌های صنعت ارتباطات، مخابرات و فناوری اطلاعات از انواع نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مخابراتی، آنتن و کابل‌های مخابراتی و تجهیزات ارتباطات ماهواره‌یی را تا 17مهر به نمایش می‌گذارند.

محمود واعظی در مراسم افتتاح نمایشگاه گفت: سال گذشته، زمانی‌که برای افتتاحیه نمایشگاه تلکام آمدیم باتوجه به فعالیت‌های قبلی که دراین حوزه داشتم و شناختی که از مخابرات برایم حاصل شده بود متاسف شدم که چرا در این حوزه همه به سمت صفر میل می‌کنند اما امسال کمی امیدواری بیشتر شده و امیدواریم با گسترش حمایت از بخش خصوصی و تولید داخلی شرایط بهتری نیز ایجاد شود.


1500 روستای بی‌تلفن!

رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز در مراسم افتتاح یکی از اپراتورهای حاضر در تلکام با اظهار نارضایتی از اینکه بیش از 1500 روستای دارای 20 خانوار در کشور فاقد تلفن خانگی هستند گفت: مخابرات باید زیرساخت‌های خود را در این حوزه‌ها تقویت کند و لازم است به تولیدات داخلی نیز توجه شود زیرا این امر یکی از برنامه‌هایی بود که در زمان دادن رای اعتماد به دکتر واعظی، مجلس و وی بر سر آن توافق داشتند.


واردات داغدارمان کرده

فرامرز رستگار رییس سندیکای صنعت مخابرات هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به حجم بالای واردات محصولات و تجهیزات مخابراتی از برخی کشور‌ها گفت: واردات این صنعت موجب شده اهالی ایرانی صنعت مخابرات کشور داغدار شوند. وی درعین‌حال تصریح کرد که سندیکای مخابرات، تلاش می‌کند بخش‌های مختلف کشور را با بخش خصوصی فعال در این صنعت پیوند دهد.


وایبر را ما کند نکردیم

در حاشیه مراسم افتتاحیه تلکام در جمع خبرنگاران درباره شایعاتی که «وزارت ارتباطات را عامل اصلی کاهش سرعت وایبر طی روزهای اخیر معرفی می‌کنند، گفت: من هم این موضوع را شنیده و اخبار مرتبط با آن را در یک یا دو سایت مطالعه کردم. اما آنچه می‌توانم در این باره بگویم این است که کند‌شدن وایبر کار وزارت ارتباطات نیست و چنین قصدی هم نداریم.

وی درعین‌حال به کاهش درآمدهای مخابراتی ناشی از توسعه کاربرد وایبر در بین مشترکان گفت: وایبر و سایر رسانه‌های اجتماعی نظیر آن، درآمدهای وزارتخانه را کاهش داده است با این حال از سوی ما کندی خاصی روی این شبکه ایجاد نشده است.

واعظی درباره زمان حل مشکلات اینترنت و موبایل مردم نیز اظهار کرد: این موضوع یکی از سیاست‌های جدی وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات است چرا که مساله کیفیت خدمات به مردم مربوط می‌شود و بر همین اساس اپراتورها به‌طور دایم رصد می‌شوند و این رصدها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته طی یک ماه گذشته دو اپراتور اول کشور برای ارایه خدمات نسل‌های بالاتر در حال ایجاد تغییراتی روی btsهای خود بودند که این موضوع گاه در برخی نقاط، اختلالاتی را برای مردم به‌همراه می‌آورد.

وی یادآور شد: نسبت به سال گذشته وضعیت در این حوزه کمی بهبود پیدا کرده اما با این وجود هنوز از شرایط راضی نیستم و جلسات متعددی با اپراتورها داریم که البته با ارایه نسل‌های سوم و بالاتر خود به خود خدمات این اپراتورها کیفیت بهتری پیدا خواهد کرد.


تخفیف 20درصدی تعرفه اینترنت به مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خدمات شرکت‌های اینترنتی اظهار کرد: با پیگیری‌های ما این شرکت‌ها موظف به ارایه تخفیف 20‌درصدی به مردم شده‌اند و کیفیت آنها نیز به نسبت گذشته کمی بهبود پیدا کرده است. اما همچنان این شرایط برای ما راضی‌کننده نیست و ما به مردم اعلام کرده‌ایم که می‌توانند شکایات خود نسبت به کیفیت سرویس و اختلالات از طریق سامانه تلفنی 195 اطلاع‌رسانی کنند.


تا الان نشنیدم رومینگ ملی قطع شده

واعظی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می‌شود یکی از اپراتورها خدمات رومینگ خود را قطع کرده اظهار کرد: براساس توافقاتی که سه اپراتور با یکدیگر امضا کرده‌اند موظف به ارایه این خدمات هستند و خدمات رومینگ به‌مرور زمان کیفیت بهتری نیز پیدا می‌کند اما اینکه رومینگ قطع شده برای نخستین‌بار است که می‌شنوم. چراکه اکنون مردم از خدمات رومینگ ملی بسیار راضی هستند و ما امیدواریم به‌مرور زمان و با تکمیل خدمات رومینگ در مرحله بعد وارد مرحله ترابردپذیری شماره‌ها شویم.

وی همچنین یادآور شد: اینکه گاهی مشترکان تلفن همراه در تهران می‌گویند که خدمات رومینگ را دریافت نمی‌کنند تا حدی به این مساله برمی‌گردد که خدمات این بخش مربوط به زمانی است که اپراتوری در قسمتی پوشش شبکه‌یی نداشته باشد اما معمولا اکثر نقاط تهران تحت پوشش شبکه اپراتورهای مختلف قرار دارد.


اپراتور چهارم یک‌سال دیگر آنتن می‌دهد

وی درباره ارایه مجوزهای اپراتور چهارم مجازی موبایل هم توضیح داد: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده و مشاورانی هم برای آن گرفته شده است و کار درحال نهایی‌شدن است و فکر می‌کنم نتیجه کار این کارگروه مثبت بوده و در آینده و حدود یک‌سال آینده شاهد شکل‌گیری اپراتورهای مجازی در حوزه موبایل خواهیم بود.


پارازیت‌ها را پیگیری می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت پیگیری پارازیت‌ها نیز توضیح داد: دراین زمینه جلسات متعددی با وزیر بهداشت، وزیر دفاع، رییس سازمان محیط‌زیست و چند بخش مرتبط دیگر داشته‌ایم و این مساله از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در حال پیگیری است و در تهران برخی نقاط را که گفته می‌شد میزان تشعشعات آن بالاست مورد بررسی قرار داده و به تهیه گزارش‌های میدانی پرداخته است؛ درنهایت نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته با هفت امضا برای ریاست محترم جمهوری ارسال شده که هنوز از موضع‌گیری و عملکرد ریاست‌جمهوری دراین خصوص اطلاعی نداریم اما تا آنجا که من می‌دانم میزان تشعشعات در برخی نقاط کاهش هم پیدا کرده است.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ارایه مجوز IP مدیا که قرار بود هفته گذشته برای یک شرکت خصوصی صادر شود اما این اتفاق نیفتاد، اظهار کرد: درباره IP تی‌وی آنچه با وزارت ارتباطات مرتبط است اینکه مردم باید بتوانند در منزل از خدمات مختلف برای تماشای فیلم‌های سینمایی، آموزشی و... اقدام کنند به‌همین‌دلیل ما در سه جلسه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اصول حاکم بر این حوزه را تصویب کردیم و اکنون آمادگی مذاکره با شرکت‌های مرتبط با این بخش را که با وزارت ارشاد نیز هماهنگ هستند داریم. هفته گذشته نیز مجوزی که قرار بود صادر شود به‌دلیل برخی مسایل فنی با تاخیر مواجه شد که ما منتظر حل این مشکلات هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این خصوص داستان قدیمی انحصارطلبی صداوسیما مانعی برای ادامه کار نخواهد بود اظهار کرد: آنچه صداوسیما محتوا تولید می‌کند و مربوط به این سازمان است، ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد اما ما در وزارت ارتباطات مسوولیت‌هایی داریم که در این زمینه مواردی را در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تدوین کرده‌ایم تا زیرساخت‌هایی که قرار است برای انتقال صدا و تصویر به‌کار گرفته شود فراهم شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال تاکید کرد: از نظر ما نباید این خدمات در انحصار یک سازمان یا یک مرکز خاص قرار بگیرد؛ از نظر ما هر شرکتی که توان خدمات‌رسانی به مردم را داشته باشد می‌تواند با دریافت مجوزهای لازم به ارایه این خدمات بپردازد و درخصوص محتواهایی که در صداوسیما یا مراکز دیگر تولید شده‌اند مجوزهای مربوطه را از بخش‌های مرتبط دریافت کند اما به‌هر‌حال ما هیچ اعتقادی به انحصاری‌بودن خدمات نداریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر