خودرو گران می‌شود؟

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۲۲

طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرچند تورم در اقتصاد کشور نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد ولی هنوز مهار نشده و افزایشی است. تورم و نوسان قیمت مواد اولیه در صنعت خودرو نیز نسبت به‌سال گذشته کمتر بوده ولی در شش‌ماهه ابتدای سال روند افزایشی داشته و قیمت مواد اولیه در شهریور نسبت به فروردین افزایش نشان می‌دهد.

قاسم ناصری کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در مباحث اقتصادی باید کارشناسان اقتصاد نظر بدهند گفت: در شش‌ماهه ابتدای سال 93 روند افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به‌مدت مشابه سال 92 کمتر بوده ولی روند افزایشی مهار یا تثبیت نشده است و قیمت مواد اولیه در شهریور نسبت به ابتدای فروردین93 درصدی افزایش یافته است.

وی افزود: طبق آمار اعلامی بانک مرکزی قیمت تمام اقلام به‌غیر از دخانیات و حمل و نقل در شش‌ماهه ابتدای سال جاری افزایش داشته و مطمئنا مواد اولیه مورد نیاز خودرو نیز در این مدت افزایش یافته است.

ناصری تصریح کرد: طبق فرمول شورای رقابت هر 6ماه باید تورم بخشی صنعت خودرو از بانک مرکزی اخذ و بر اساس فرمول قیمت‌ها به‌روز رسانی شود.

وی در پاسخ به این سوال که، مگر ابتدای سال جاری قیمت خودرو افزایش نیافته است گفت: افزایش اندک قیمت خودرو در ابتدای سال مربوط به تورم سال 1392 بود که آن هم با اختلاف بسیار نسبت به تورم واقعی انجام شد.

ناصری تصریح کرد: متاسفانه قیمت‌گذاری در ایران جنبه اقتصادی خود را از دست داده و به یک مقوله سیاسی تبدیل شده که ادامه این روند مطمئنا موجب ورشکستگی صنعت خودرو خواهد شد.

وی افزود: قیمت‌گذاری خودرو باید به بازار و اصل عرضه و تقاضا سپرده شود کما اینکه در تمام دنیا نیز این‌گونه است و با قیمت‌های دستوری نمی‌توان برای همیشه قیمت‌ها را کنترل کرد و ادامه این روند موجب ضرر و زیان تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تجربه نشان می‌دهد نه تنها در خودرو بلکه در تمام اقلامی که قیمت‌گذاری دستوری انجام شده رانت و فساد شکل گرفته که هم مصرف‌کننده واقعی متضرر شده است و هم تولید‌کننده و تنها دلالان از این بازارها منافع کلان عایدشان شده است.

به نقل از ایلنا، وی گفت: اینکه قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید روز به روز افزایش قیمت داشته باشد ولی محصول نهایی افزایش قیمت نیابد منطقی نیست و به‌نظر می‌رسد منتقدین باید فکری به‌حال مهار افزایش قیمت مواد اولیه کنند. ناصری در ادامه افزود: اگر بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو در شش‌ماهه ابتدای سال را محاسبه کند و به شورای رقابت اعلام کند مطمئنا قیمت خودرو افزایش خواهد یافت و این وعده که برخی نمایندگان مجلس در خصوص کاهش قیمت خودرو می‌دهند مبنای کارشناسی ندارد و صرفا بر اساس حدس و گمان و جلب نظر مردم مطرح می‌شود.

وی در پایان گفت: هیچ تولید‌کننده‌یی راضی به افزایش قیمت و از دست دادن مشتریان خود نیست بنابراین مطمئنا خودروسازان بیش از هر کس نگران افزایش قیمت‌ها هستند ولی با افزایش قیمت مواداولیه و نهاده‌های تولید که بعضا روزانه انجام می‌شود چگونه می‌توانند قیمت‌های خود را کاهش دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر