پرونده قیمت خودرو باز نشده بود که بسته شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۹۲۰

اخیرا واردات خودرو

با اعمال قـــوانین سختگیرانه‌تری انجام می‌شود. این ادعای واردکنندگان خودرو است. به‌نظر بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار نیز مسوولان و مدیران در تلاشند که واردات خودرو را به ایران محدود کنند. این در حالی است که روز گذشته وزیر اعلام کرد که ما قصد محدود کردن واردات را نداریم. اما برخی از فعالان بازار خودروهای وارداتی معتقدند که این روزها وارد کردن خودرو آنقدرهزینه بر است که عملا برای فروشنده سودی ندارد. به گفته واردکنندگان خودرو، از زمانی که قوانین برای اسقاط خودروهای فرسوده اعمال شده و مسوولان نیز هرگونه دریافت هزینه اسقاط را از خریدار منع کرده‌اند، نه تنها بازار کساد شده بلکه واردکنندگان نیز متضرر شده‌اند.

روز گذشته وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد محدودیت این وزارتخانه برای واردات خودرو تصریح کرد: وزارت صنعت محدودیتی برای واردات خودرو در نظر نگرفته و در این رابطه تصمیمی نداشته است و حرف‌هایی که مطرح می‌شود، دیدگاه افراد متفرقه است. نعمت‌زاده گفت: آنچه که در مورد آن در دولت تصمیم‌گیری شده، مصوبه رسمی در رابطه با ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بالای دوهزار و 500سی سی است که واردات این نوع خودروها از ابتدای دولت فعلی ممنوع شده بود ولی باتوجه به اینکه بخشی از این خودروها از طریق خودروهای متروکه یا حراج وارد کشور می‌شد، واردات از این طریق نیز ممنوع شده است و گمرک باید خودروهای وارداتی از این محل را مرجوع کند. دولت نیز باتوجه به دیدگاه مقام معظم رهبری، جلوی واردات آنها را گرفته است، در غیر این صورت محدودیت و ممنوعیتی برای واردات خودرو وجود ندارد. چندی پیش صحبت از ارایه طرحی به نام طرح مدیریت واردات خودرو به وزارتخانه به‌میان آمد که به‌موجب آن فعالان بازار از ایست خریداران برای خرید خودروهای وارداتی خبر دادند.

به گفته خودروسازان این طرح که بیانگر ایجاد محدودیت در واردات خودرو بود توسط عده‌یی از قطعه‌سازان تنظیم شده است. به‌هر حال نا مشخص بودن هویت اصلی این طرح وزیر را بر آن داشت که از چنین طرحی اظهار بی‌اطلاعی کند.


تلاش برای خروج از انحصار

در دولت گذشته شورای اقتصاد خودرو را جزو کالای انحصاری معرفی کرد و این موضوع باعث شد که قوانین جدیدی بر این صنعت حاکم شود. از جمله این قوانین اعمال نظر شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو بود. اما از ابتدای انتصاب مهندس نعمت‌زاده به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، یکی از مهم‌ترین حامیان انحصارزدایی را می‌توان این عضو هیات دولت دانست. البته به‌نظر می‌رسد در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است. آخرین اظهارات وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز بیانگر حمایت همه‌جانبه وی از صنعت خودرو و انحصارزدایی از این صنعت است.

وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی مبنی بر خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری گفت: اعتقاد ما بر این است که خودرو انحصاری نیست و تولیدکنندگان و واردکنندگان متنوعی در رابطه با این کالا فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون خودروهای مختلف سواری وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه شورای اقتصاد در سال 91 مصوبه‌یی را گذرانده که خودرو را جزو کالاهای انحصاری قرار می‌دهد و 10 ماه است که وزارت صنعت تقاضا کرده تا خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود که امیدواریم این اصلاحات هرچه سریع‌تر صورت گیرد. وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد درسال 91 خودرو یک محصول انحصاری محسوب شده است، گفت: به‌نظر ما این تصمیم اشتباه است و 10ماه است که درخواست تجدیدنظر در این مساله را داشته‌ایم ولی هنوز این اصلاح انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا پرونده بازنگری در قیمت خودرو بسته شده است، نیز گفت: ما پرونده‌یی را باز نکرده بودیم که حال آن را ببندیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر